Köpråd: Ibook G3

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-04-03 18:12

Hallå!

Går i tankar om att switcha över till den ljusa sidan.

Tyvärr har jag inte möjlighet/pengar att köpa en helt ny dator utan kikar på begagnade grejer då jag förmodligen inte behöver så kraftfull dator, den skall användas för musiklyssning, surfning osv. Är en Ibook G3 ett ok köp? Tänker främst på de nyare, vita, modellerna som brukar ligga på överkomliga prisnivåer efter lite prutande. Eller bör jag försöka lägga till några kronor extra på en G4? Vilka fördelar får jag då förrutom att den har högre prestanda?

mvh, Niclas

Fördlarna med G4an är ju, som du själv sade, högre prestanda. Jag tycker att om du kan få tag i en G4a till ett okej pris så är det mycket bättre placerade pengar än i en G3a. G3an ger en helt okej upplevelse av Mac OS, men jag lobbar för G4an då den har Altivec (som de flesta OS X programen är optimerade för).

• Oregistrerad
  • 2006-04-03 18:26

Jag tycker ändå att begagnatpriserna är så pass höga generellt sett att man lika gärna kan lägga pengarna på en helt ny dator om man ska ha en g4, alltid roligt med helt nya prylar även om det svider i börsen.

Jag har sett några G3:or på annons för 4000-5000:- , är det vettiga priser? Tänkte på att batterierna förmodligen är ganska slut vilket kan vara en nackdel.

edit: just det, sitter det usb2 kontakter på G3?

• Medlem
  • Alvesta
  • 2006-04-03 18:47
Ursprungligen av niclasl:

Jag tycker ändå att begagnatpriserna är så pass höga generellt sett att man lika gärna kan lägga pengarna på en helt ny dator om man ska ha en g4, alltid roligt med helt nya prylar även om det svider i börsen.

Jag har sett några G3:or på annons för 4000-5000:- , är det vettiga priser? Tänkte på att batterierna förmodligen är ganska slut vilket kan vara en nackdel.

edit: just det, sitter det usb2 kontakter på G3?

Jag skulle aldrig ge över 3000 kr för en G3:a. Max 3000 för en i fint skick med maxat ram. G3 har USB1, USB var inte ens påtänkt på den tiden.

För 4000-5000 kr (max) bör du kunna köpa en fin iBook G4 800 mhz, vilket är en helt ok dator.

• Oregistrerad
  • 2006-04-03 18:52

Tack för era svar!

USB2 känns som en ganska viktig detalj, så det blir till att leta G4:or för min del.

Det är inte USB2 på G3, inte på vissa G4or heller har jag för mig.

4-5000 är ganska dyrt för G3or, pruta!

Kollade upp om alla G4or har USB2 och jag kan meddela att de har USB2.

Vit iBook G3 hade dock ett bättre tangentbord än iBook G4. Det slets inte lika kraftigt och är dessutom skönt transparenta.

• Oregistrerad
  • 2006-04-03 19:10

Fantastiskt forum detta.
Har nu lagt ut en köpesannons på en Ibook G4, får se vad det leder till.
Tack för alla råd och tips!

Har fått erbjudande på en G4 800 mhz. Hade tänkt mig att spela in lite musik på den, typ max 5 spår eftersom jag kör det skarpa på en annan dator. Kör alla G4 osX? Klarar den av typ ordentlig xvid och sådant?

Har alla G4 Airport Express btw?

Ursprungligen av HamGamgi:

Har fått erbjudande på en G4 800 mhz. Hade tänkt mig att spela in lite musik på den, typ max 5 spår eftersom jag kör det skarpa på en annan dator. Kör alla G4 osX? Klarar den av typ ordentlig xvid och sådant?

Har alla G4 Airport Express btw?

Alla G4 (och G3) kan köra OSX, och de flesta kan bara köra det (TiBook är nog enda bärbara G4 som klarar OS9) men se till att det finns minne så det räcker. iBook G3 har rykte om sig att vara långsam. Det är inte alls illa om det bara finns rejält med minne i burken. Mycket långsamhet kommer från swappande.

Och enligt den logiken är en Mac med 256 Mb minne inte mycket värd, men med 512 eller mer och en hyfsad hårddisk så är värdet genast högre (till och med på en G3).

Ska du spela in musik med Garageband ska du ha en G4, G3 kan inte köra det alls.

Airport Express har jag för mig att du inte kan förutsätta, det kom väl mitt i någonstans. Nån som vet var gränsen går?

Senast redigerat 2006-09-09 15:07
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Airport Express har jag för mig att du inte kan förutsätta, det kom väl mitt i någonstans. Nån som vet var gränsen går?

MacTracker rekommenderas för alla som är ute och fiskar på andrahandsmarknaden och har dylika frågor.

Ursprungligen av TZW:

MacTracker rekommenderas för alla som är ute och fiskar på andrahandsmarknaden och har dylika frågor.

Håller med om det, men ännu mer rekommendabelt är att kolla maskinen man köper, så man ser vad den anser att den har. Kolla "Systeminformation". Jag menar, synd om man köper en modell som brukar ha Airport Express och så är kortet urplockat.

Helt klart G4, filmer och program rullar på mycket bättre på dessa.

Jag sitter med en iBook G3 som havererat. Känt fel, bildskärmen blir svart eller visar trams. Samma fel finns om jag inte missminner mig även på några av de tidigaste iBook G4. Nu är Apples förlängda garanti slut och det kostar 5 - 6000 att laga

Så köp definitivt inte en iBook G3 om den inte använts som en stationär dator hela sin livstid eller precis nyligen fått nytt moderkort. Vill du ändå köpa en så ta serienumret och kolla upp med Apple om, och i så fall när, moderkortet byttes. Det finns sparat. Min iBook har havererat två gånger, nu senast precis efter att apples förlängda garanti gått ut...

Nu hade du väl iofs bestämt dig för en G4 men jag skriver svaret ändå... kan ju vara någon annan presumptiv iBook G3-köpare som snubblar in i den här tråden.

1
Bevaka tråden