Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa begagnad Powermac G5 - vad tänka på?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på att byta ut min Mini mot en begagnad G5:a. Dock en fundering - vad ska man tänka på? Finns det begränsningar i tidiga modellerna som man bör känna till? Vanligt förekommande fel?

Eller är det vettigt att lägga sig på sängen i några månader till dess Apple släppt den Intelbaserade och se priserna på begagnade G5:or falla?

Vad jag i första hand jagar efter är bättre minnestöd, förmågan att driva dubbla skärmar liksom digital ljudutgång, fler USB-portar osv. En möjlighet är givetvis att satsa på en Intel Mini men jag är inte beredd att lägga ut 6500:- eller mer för en maskin i den storleksklassen.

Om man får en begagnad PM ~2GHz för 10k och en likvärdig Mini Duo Core för 8k känns det som ett lätt val. Nackdelen är givetvis att möjlighet att köra Windows försvinner.. :-/

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-03-31 14:50

Jag resonerar lite grand som du. Just nu finns det inte någon modell som passar perfekt.

Antingen är den för dyr eller så har den tekniska begränsningar. Och någon allt-i-ett-dator är inte heller aktuellt.

Jag hoppas att Apple släpper en mellanmodell utan påtvingad bildskärm, men med utbytbart grafikkort.

Varför ska det vara så svårt?

>Jag hoppas att Apple släpper en mellanmodell utan påtvingad bildskärm, men med
>utbytbart grafikkort.

Det är det nog många som hoppas på men förmodligen skulle de invalidisera den för att skydda sina highend-modeller så till den milda grad att det inte längre skulle vara intressant.

En G5 2.0 har tillräckligt hög prestanda för att fungera i flera år, det intressanta ribban just nu är givetvis H.264 i 1080p.

1
Bevaka tråden