Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra, statisk IP-adress

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-30 07:32

Av olika skäl är jag dödstrött på Glocalnets dynamiska IP.
Vilken är den bästa och mest pålitliga leverantören av statisk IP? http://www.no-ip.com?

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-03-30 07:52

no-ip är inte någon internetleverantör. Allt de tillahndahåller är en tjänst med en DNS som uppdateras med hjälp av ett program så du kan ha en domän pekande mot ditt dynamsika IP och att DNS:en uppdateras automatiskt när du får nytt IP.

Var det det du var ute efter eller var det verkligen fast ip? Var det fast IP så får du leta efter en ny internetleverantör som tillhandahåller den tjänsten.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-30 08:15
Ursprungligen av Lundh:

no-ip är inte någon internetleverantör. Allt de tillahndahåller är en tjänst med en DNS som uppdateras med hjälp av ett program så du kan ha en domän pekande mot ditt dynamsika IP och att DNS:en uppdateras automatiskt när du får nytt IP.

Var det det du var ute efter eller var det verkligen fast ip? Var det fast IP så får du leta efter en ny internetleverantör som tillhandahåller den tjänsten.

Jo, sorry om jag uttryckte mig luddigt;
Jag är nöjd och glad med Glocalnet, men skulle behöva en tjänst som gör om deras dynamiska IP adress till en statisk domän. Skälet är bl.a. att det är ett helsike att använda Remote Desktop och annat när man hela tiden får ny IP adress.

Om nån använt t.ex. no-ip.com skulle det vara uppskattat att få höra erfarenheter. Funkar det smärtfritt? Tar det längre tid att koppla upp sig mot andra servrar, osv?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-30 08:24

O.T ... vad ser jag? Nöjd med Glocalnet? Jag har gjort hundratals felanmälningar sedan i december, och de gör inte ett dyft åt saken. Bor 0.7km från telestationen, och på deras 24mibt/s lina får jag 7mbit/s. De säger att min dator inte klarar av det, men INGEN dator jag har testat med kommer upp i högre hastigheter. De sa att jag skulle köpa ett modem av dem, INGEN SKILLNAD! Jag längtar tills bindningstiden hos Glocalnet är slut så jag kan byta till någon som kanske fungerar och har en support där de INTE säger att "OS X 10.4.2 är ett annat namn för Windows XP, tryck nu på Start som du har nere till vänster.... ser du den inte så har du "dölj automatiskt" igång och då dra du bara ner musen på skärmen så kommer den upp..." spelade allmänt dum i huvudet när han var korkad och sa att jag inte fick upp någon start-knapp, då skulle jag minsann starta om datorn, för då hade den hängt sig, och jag skulle ringa upp honom sen...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-30 08:29
Ursprungligen av Scumpi:

O.T ... vad ser jag? Nöjd med Glocalnet? Jag har gjort hundratals felanmälningar sedan i december, och de gör inte ett dyft åt saken. Bor 0.7km från telestationen, och på deras 24mibt/s lina får jag 7mbit/s. De säger att min dator inte klarar av det, men INGEN dator jag har testat med kommer upp i högre hastigheter. De sa att jag skulle köpa ett modem av dem, INGEN SKILLNAD! Jag längtar tills bindningstiden hos Glocalnet är slut så jag kan byta till någon som kanske fungerar och har en support där de INTE säger att "OS X 10.4.2 är ett annat namn för Windows XP, tryck nu på Start som du har nere till vänster.... ser du den inte så har du "dölj automatiskt" igång och då dra du bara ner musen på skärmen så kommer den upp..." spelade allmänt dum i huvudet när han var korkad och sa att jag inte fick upp någon start-knapp, då skulle jag minsann starta om datorn, för då hade den hängt sig, och jag skulle ringa upp honom sen...

Jamen för helsike.
Läs trådens rubrik. Det här handlar inte om huruvida Glocalnet är bra eller dåliga, den handlar om DNS och IP adresser.
Kan du radera ditt inlägg och skapa en egen tråd så vore det jättebussigt, annars kommer den här snart att handla om fel ämne.

Jag brukar köra dyndns.org både privat och för en del kunder. Hittils har det fungerat i princip perfekt, men inget som är gratis kan man ställa några orimliga krav på.

Om du gärna verkligen vill ha statiskt IP så kan du köpa tunnel från prq.se, annars så funkar dyndns.org bra.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-30 08:50

Tony, brokewind...

Tack! Satt just och konfigurerade DynDNSUpdater som jag installerat efter att ha grejat ett konto hos DynDNS när jag fick meddelande om era inlägg.
Ska bli intressant....

D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-30 11:09

Danne, glöm inte att kolla om din fw har inställning för typ DynDns. Då slipper du ha igång en specifik dator. Ergo, din domän är alltid tillgänglig.

Statisk ip-adress

Med www.ipcell.se får du statisk ip-adress.

/Tomas

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-30 12:41

Tomas,

Har du mer info om ipcell? Hur länge har dom funnits? Vilka äger? Osv....

hicke: Ska inte ha grejer tillgängliga 24/7, utan bara då och då, och ingen webbplats.

Till er andra:

Kanske skulle ha nämnt att ETT av skälen till att jag vill ha någon form av fast adress är att det är struligt att använda Apple Remote Desktop. Fungerar det med DynDNS?

Fler frågor: Om jag nu skriver in URLen (domänen) jag fått hos DynDNS i webbläsaren, så kommer min "Sites" folder upp. Jag kan inte komma högre i hieraring, till t.ex. egen hemmafolder. Är detta korrekt?

Har min request för domänen gått ut på nätet och kommit tillbaka till mig, eller har den gått "direkt" utan att vara utanför mitt lilla nätverk?

Hur kan jag t.ex. skapa lösenord? Är det .htaccess som gäller?

Lessen för idiotfrågor, men jag har noll koll på sånt här. All hjälp motages med glädje.

Danne

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-03-30 17:15
Ursprungligen av Danne V:

Tomas,

Har min request för domänen gått ut på nätet och kommit tillbaka till mig, eller har den gått "direkt" utan att vara utanför mitt lilla nätverk?

Om du tracear din trafik så ser du att den "vänder" i din router, du frågar DNSen hos din bredbandsleverantör som ger dig din externa IP som svar.
Du kommer alltså att anropa din egen server med det ip-nummer som du har på den extena porten på min egen ADSL är just nu t.e.x. 81.227.102.57

Jag har också flera egna domäner som pekar till min dynDNS adress t.e.x. :

;; QUESTION SECTION:
;www.ebbefilm.com. IN A

;; ANSWER SECTION:
www.ebbefilm.com. 281 IN CNAME macexchange.homeip.net.
macexchange.homeip.net. 39 IN A 81.227.102.57

;; QUESTION SECTION:
;www.macexchange.se. IN A

;; ANSWER SECTION:
www.macexchange.se. 85464 IN CNAME macexchange.homeip.net.
macexchange.homeip.net. 60 IN A 81.227.102.57

mfl.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-30 17:48
Ursprungligen av MikaelF:

Om du tracear din trafik så ser du att den "vänder" i din router, du frågar DNSen hos din bredbandsleverantör som ger dig din externa IP som svar.
Du kommer alltså att anropa din egen server med det ip-nummer som du har på den extena porten på min egen ADSL är just nu t.e.x. 81.227.102.57

Jag fattar ingenting. Känner mig som en komplett idiot.:confused:
När jag förut skrev in domänen som jag fick direkt i webbläsaren, så hamnade jag i min egen "Sites" folder.
Körde en traceroute som visade hopp till egen router och interna IP-numren (192...osv)
Nu öppnade jag min router som hade plats för DynDNS.org (obs! Inte "com"). Skrev in domänen, lösenord, användarnamn. Gjorde en traceroute igen. Nu hittar den inte domänen alls. Inte webbläsaren heller. Men när jag pingar kommer pingen tillbaka OK.

Är detta som det ska vara?

[QUOTE="Danne V"]Tomas,

Har du mer info om ipcell? Hur länge har dom funnits? Vilka äger? Osv....

Vet inte mycket om ipcell. Antagligen ett ganska nytt och litet företag.
Det var den leverantören som kunde erbjuda bredband i samarbete med Teracom här på ute landet som passade bäst för mina krav:
Företagsfaktura, vettigt pris och statisk ip-adress.
Kändes värt att prova i alla fall och hitills har det fungerat perfekt.

Tomas

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-03-30 16:54

Jag kör själv med DynDNS och det funkar utmärkt, det enda var att de blev tvingades att blockera en del routrar som körde ett äldre uppdaterings protokoll (några få procent stod för en stor del av uppdateringstrafiken) och det drabbade min gamla D-Link 624+ rev A som inte kunde uppdateras längre...

Har senare bytt till en nyare router och det funkar helt utmärkt...
Jag har egen DNS, ftp, webserver och mailserver (aktiverade min TeleFinder BBS)

Kolla om din router inte har inbyggd stöd för DynDNS, så slipper du ha extra program igång på datorn.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-03-31 17:50

jag har en egen domän på loopia och dom har stöd för dynamisk uppdatering, jag använder curl via ett script jag fick av dom. Deras dns:er är inte jätte-snabba på att uppdatera men efter en 15 min nått sånt brukar det vara igång.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-31 18:40

Ehhh....pinsamt.
Jag har lyckats skapa två trådar om samma sak. Vi kanske kan fortsätta i den andra som är lite mer utförlig, tror jag: http://99mac.se/forum/showthread.php?t=95841
Där ser ni hur förvirrad jag blivit av det här....

Remote Access

Hej!
Jag undrar hur jag ställer in min macbook som jag använder på resande fot till min PC på jobbet. Jag har installerat Remote Access. Jag får det att fungera på jobbet men där har vi statisk adress. hemma eller när jag är borta så får jag en tillfällig ip adress. Så jag tror att jag måste ställa in DNS men jag vet inte hur.

Hur gör jag för att koppla upp mig till min dator på jobbet (som har fast ip adress, och DNS) och min macbook har ingen fast ip adress. Tack på förhans

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-19 02:03

Jag sitter också och letar något med en fast IP eftersom vi har en databas på kontoret som vi lätt måste komma åt även utifrån.. Jag har dålig koll på sånt här men är en "" fast publik IP-adress"" samma sak som en statisk adress?? isf har www.tdc.se bra priser? Har någon några erfarenheter av dom?

1
Bevaka tråden