Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Eu gillar inte vista

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fattar inte riktigt kommentaren "Det finns även farhågor om att programvarubolaget ska inkludera ett virusskydd i operativsystemet". Vad skulle det vara för farhågor?

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jag fattar inte riktigt kommentaren "Det finns även farhågor om att programvarubolaget ska inkludera ett virusskydd i operativsystemet". Vad skulle det vara för farhågor?

here here, det kan man ju snarare tycka ska vara en skyldighet, gå på volvo för att de har airbags i sina bilar, vem ska nu sälja stödkragar?

Att det skulle försvåra konkurensen(stavning?) för andra, har dom ett eget virusskydd redan från start så lär ju inte folk köpa norton om man säger så..

Ursprungligen av Johan S:

Att det skulle försvåra konkurensen(stavning?) för andra, har dom ett eget virusskydd redan från start så lär ju inte folk köpa norton om man säger så..

Det kan väl knappast vara konkurrenshämmande på något vis att skicka med ett eget program? Det har Microsoft aldrig blivit anklagade förut. Det de hamnat i domstol för är att de tekniskt sett hindrat konkurrensen. Inte att de konkurrerat.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det kan väl knappast vara konkurrenshämmande på något vis att skicka med ett eget program? Det har Microsoft aldrig blivit anklagade förut. Det de hamnat i domstol för är att de tekniskt sett hindrat konkurrensen. Inte att de konkurrerat.

Var det inte nåt med mediespelaren?

Ursprungligen av Laseranders:

Var det inte nåt med mediespelaren?

Jo, men anledningen var ju inte att de skickade med en mediaspelare. Utan anledningen var att det inte gick att ersätta den med en annan om användaren ville.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jo, men anledningen var ju inte att de skickade med en mediaspelare. Utan anledningen var att det inte gick att ersätta den med en annan om användaren ville.

Är inte det här virusskyddet typ inbyggt så det inte går att ersätta då?

Ursprungligen av Laseranders:

Är inte det här virusskyddet typ inbyggt så det inte går att ersätta då?

Det står det ingenstans om. Är nog det jag vill ha reda på. Annars är skribentens kommentar gripen ur luften.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-29 22:16

EU är så jävla dumma i huvudet. Bara för det här kommer vi bara få inkompletta Windows Vista M-versioner. Numera säljs nämligen bara (?) Windows XP M-edition i EU, en version utan Windows Media Player.

EU borde om något bara kräva att man ska kunna avinstallera mjukvaran, men jag tycker det är idiotiskt att förbjuda inkludering av program... Tycker Microsoft borde sluta sälja Windows inom EU så hade det nog blivit ändring. Sanningen är ju att Windows är det enda alternativet för hyfsat användarvänligt operativsystem för pc (jag har testat alla flavors av linux, ja).

Ursprungligen av SeBBBe:

EU är så jävla dumma i huvudet. Bara för det här kommer vi bara få inkompletta Windows Vista M-versioner. Numera säljs nämligen bara (?) Windows XP M-edition i EU, en version utan Windows Media Player.

EU borde om något bara kräva att man ska kunna avinstallera mjukvaran, men jag tycker det är idiotiskt att förbjuda inkludering av program... Tycker Microsoft borde sluta sälja Windows inom EU så hade det nog blivit ändring. Sanningen är ju att Windows är det enda alternativet för hyfsat användarvänligt operativsystem för pc (jag har testat alla flavors av linux, ja).

Skrattade lite när jag läste ditt inlägg. EU har gjort en bra sak att inte tillåta illegala affärsmetoder och att stå på sig i sak. I det här fallet att låsa ute konkurrenterna. Det ska dom ha en eloge för. Det roliga är framförallt att du tror att användarvänligt = bra. Och att det ens går att jämföra mellan olika produkter.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-30 17:39
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Skrattade lite när jag läste ditt inlägg. EU har gjort en bra sak att inte tillåta illegala affärsmetoder och att stå på sig i sak. I det här fallet att låsa ute konkurrenterna. Det ska dom ha en eloge för. Det roliga är framförallt att du tror att användarvänligt = bra. Och att det ens går att jämföra mellan olika produkter.

Fattar inte vad som är olagligt med att inkludera mjukvara i ett operativsystem. Ta det inte fel - jag har integrerade applikationer som inte går att ta bort men tycker det är helt orimligt att förbjuda inkludera program.

Och vad tusan menar du med dina två sista meningar? Att man inte kan jämföra linux med windows? Att användarvänlighet inte är bra? Användervänlighet är en nyckelfunktion. Jag är en windowshatare men påstår också att linux är för svåranvänt för massorna. Därför är windows överlägset även om man kan argumentera om vilket som egentligen är bäst.

Ursprungligen av SeBBBe:

Fattar inte vad som är olagligt med att inkludera mjukvara i ett operativsystem. Ta det inte fel - jag har integrerade applikationer som inte går att ta bort men tycker det är helt orimligt att förbjuda inkludera program.

Det är inte förbjudet att inkludera program. Har aldrig varit och kommer förhoppningsvis aldrig att bli. Det är dock förbjudet att medvetet undanhålla information som är nödvändig för att det ska ske en normal konkurrens på området - i detta fall mediaspelare och mediaserverprotokoll.

Ursprungligen av SeBBBe:

Och vad tusan menar du med dina två sista meningar?

Precis vad jag sa: Användarvänlighet är ett tomt marknadsföringsbegrepp som vi inte borde lyssna på. Man skulle dock kunna dra det så långt som att säga att Clippy är ett försök att göra något användarvänligt.
Observera min smiley i inlägget du citerade, den var tänkt att lätta upp stämningen lite.

Ursprungligen av SeBBBe:

Att man inte kan jämföra linux med windows? Att användarvänlighet inte är bra?

Det kan man definitivt.
Se ovan.

Ursprungligen av SeBBBe:

Användervänlighet är en nyckelfunktion. Jag är en windowshatare men påstår också att linux är för svåranvänt för massorna. Därför är windows överlägset även om man kan argumentera om vilket som egentligen är bäst.

Användbarhet är det vi ska prata om. Användarvänlighet går inte att definiera, mäta kvantitativt eller kvalitativt därför ska det undvikas (även när Apple använder termen).

Användbarhet går dock att mäta till exempel enligt ISO-standarden 9241-11: The extent to which a product can be used by specified users to achieve specified goals with effectiveness, efficiency and satisfaction in a specified context of use..

Ursprungligen av SeBBBe:

Tycker Microsoft borde sluta sälja Windows inom EU så hade det nog blivit ändring.

Haha, tror du att de är så dumma? Knappast.
Du säger ju själv att det inte finns några alternativ, och då skulle ju folk ändå köpa det. Varför skulle då Microsoft gå miste om enorma försäljningsintäkter?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-29 22:37

Inte att glömma att Windooze XP har inbyggt spyware i sig från Microsoft. Har för mig att det heter Alexia och det kollar visst bara upp hur och vad du gör med XP...

Vi ska nog inte vara för säkra på att det inte finns något liknande i OS X.

Ursprungligen av irrelogical:

Vi ska nog inte vara för säkra på att det inte finns något liknande i OS X.

Tror jag du har rätt i. Man ska vara på sin vakt, särskilt mot de som gärna ger intrycket av att vara kompis och good guy.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-03-30 17:00

Men om dom hindrar folk att installera Norton så är det ju bara en välgärning för mänskligheten så det bör dom inte stoppa.

Däremot skulle EU se om sitt eget hus över hur leverantörneutral dom är, som tex på officeprogram och hur man säkert skickar .doc/xls till folk/företag och då kräver att alla ska ha en viss produkt för att läsa det. Visserligen så läser andra program filerna hjälpligt..

Ursprungligen av Erik_J:

Däremot skulle EU se om sitt eget hus över hur leverantörneutral dom är, som tex på officeprogram och hur man säkert skickar .doc/xls till folk/företag och då kräver att alla ska ha en viss produkt för att läsa det. Visserligen så läser andra program filerna hjälpligt..

Har du själv varit med om det eller hittar du bara på hur det skulle kunna vara?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-03-30 18:27
Ursprungligen av Kristofer:

Har du själv varit med om det eller hittar du bara på hur det skulle kunna vara?

Inte just EU men offentliga myndigheter i Sverige

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-04-02 22:31

Vill man eftersträva "lättanvändbarhet" då? det är ju inte bara en bra sak i tex i ett arbete då det lätt kan leda till att arbetstiden förbrukas med att testa alla clipart som finns istället för att göra sina arbetuppgifter.

Men om det är ett välutformat Clipart-system så att man hittar rätt bild med en gång så är det väl rätt ok?

1
Bevaka tråden