Behöver snabb input på PB 12" - köpa/avstå?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått en smula ångest. Ringde på en annons på Blocket. En Powerbook 12" 867MHz med 640MB minne.

Allt fungerar fint, enda är att den har en bula vilket tydligen ska vara rent kosmetiskt. Känns som en schysst säljare. Annons finns här. http://www.blocket.se/vi/7684483.htm?ca=14_s

Just nu har jag ett muntligt löfte om att få köpa den, vi ska snacka lite mer om det ikväll. Om det medföljer Airport-kort är det förmodligen ett hyfsat pris, måste man lägga till det känns en nyare iBook med USB2 som ett vettigare val istället.

Finns det något jag borde veta om skillnaden Powerbook och iBook? Letade i första hand en Powerbook för att få DVI och en en cardbus-plats vilket den här saknar både av.

Men omvänt är 12" liten och smidig och har bra batterilivslängd. Att den inte har USB2 är givetvis en nackdel men omvänt har jag inte använt en USB-enhet i min mini (exk. tangentbordet) på en månad så det kanske inte är så viktigt. Har en egen server som jag kör all film/musik/program via.

Saken är den att jag behöver även en bärbar dator nu. Skulle jag inte vara nöjd kan jag alltid sälja den vidare. Men är 4800:- ett vettigt pris eller betalar jag för mycket? Om en ny iBook lanseras om någon månad kommer förmodligen priserna på en 12" Powerbook falla genom golvet.

Kvalitet iBook vs Powerbook?

Tankar, funderingar!

Senast redigerat 2006-03-28 17:41

jag har knappt nån koll, men jag tycker att det låter som ett ok pris.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-28 20:34

Verkar inte vara dyrt i all fall - du kan alltid sälja den vidare för ungefär samma pengar i alla fall.

/Tangen

Inte för högt pris - det är t.o.m. ett "kap" tycker jag, och det gör du förmodligen tack vare att den hart just en bula. Utan bula = 6000 kr (?)

Annonsen har försvunnit nu och säljaren går inte att få tag på. Kanske sket han i sitt löfte och sålde till någon annan? Eller också insåg han att han kunde plocka ut lite till?

>Inte för högt pris - det är t.o.m. ett "kap" tycker jag, och det gör du förmodligen tack vare att den hart just en >bula. Utan bula = 6000 kr (?)

Fast 12" Powerbook är väldigt begränsad jfr med 15" och 17"-modellerna. De saknar tex. DVI-utgång, upplyst tangentbord och cardbus-plats. Specen är alltså mer eller mindre identisk med en iBook och 4800:- är förmodligen ett bra men inget superpris för en iBook ~900MHz.

Men visst, har den inte blivit såld har jag bestämt mig för att slå till.

Oj, nä det stämmer kanske att den inte har DVI. Jag har det på min 12"-are som är nästa släppta modell (1 GHz).

Tror dessutom att iBook har lite vassare grafikkort. Plus lite bättre batteritid.

Ursprungligen av Hakro807:

Tror dessutom att iBook har lite vassare grafikkort. Plus lite bättre batteritid.

Bättre batteritid, ja. Bättre grafikkort, nja. I den senaste så är det ett:

Ursprungligen av http://www.apple.com/ibook/specs.html:

medans det i en dito pb som det handlar om har ett

Ursprungligen av http://everymac.com/systems/apple/powerbook_g4/stats/powerbook_g4_867_12.html:

NVIDIA GeForce4 420 Go (AGP 4X) video controller with 32 MB of DDR SDRAM

Vad jag vet så är det inte så mycket skillnad mellan dessa två.

• Oregistrerad
  • 2006-03-29 21:56

På en iBook kan man mig veterligen inte ändra upplösningen på en extern skärm så har man tänkt att använda annan skärm än den i locket så ska man absolut välja PB!

• Medlem
  • Alvesta
  • 2006-03-29 21:58
Ursprungligen av uptown:

På en iBook kan man mig veterligen inte ändra upplösningen på en extern skärm så har man tänkt att använda annan skärm än den i locket så ska man absolut välja PB!

Lätt fixat med Screen Spanning Doctor.

1
Bevaka tråden