Vilken reparationsverkstad rekommenderas i Stockholm?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver lämna in en död powerbook på reparation där garantin har gått ut. Är det någon särskilld verkstad i Stockholm som rekomenderas?

Jag har provat Swedeserve och Macfixaren, trevliga och bra tekniker på båda ställena.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-28 17:10

Kontakta LanMaster, prata med Urban & hälsa från mig!!

- Torkel

Lanmaster har jag hört är bra.

Lanmaster är jättetrevliga och tillmötesgående. Rekommenderas!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-02 11:46

Lanmaster säger till om det är lönt att reparera eller köpa nytt. Jag lämnade in en vit ibook med trasig cd-enhet för ett tag sen. Reparationskonstnaden skulle bli alldeles för hög så de sa inte var särskilt lönt. Bra med raka besked. Men kostnadsförslaget gick på en tusing men det är en annan historia.:)

Ursprungligen av Timjan:

Lanmaster säger till om det är lönt att reparera eller köpa nytt. Jag lämnade in en vit ibook med trasig cd-enhet för ett tag sen. Reparationskonstnaden skulle bli alldeles för hög så de sa inte var särskilt lönt. Bra med raka besked. Men kostnadsförslaget gick på en tusing men det är en annan historia.:)

Tjena Timjan.
Vi har beggade Cd men också kan vi DVD eller combo som vi kan bygga in...
oftast är just priserna på optiska spelare rätt höga av någon anledning....
Skall ta och titta över hur prisbilden ser ut och esca't till APS
hör av dig annars om det är akuellt.

Men annars kan vi, skulle jag tro kunna bygga in 3:e part också...

PS. försökte uppgradera en (uhh) De(u)ll bärbar med en combobrännare. hade flera modeller och visst funkar det, xp ser och allt men så fort den går i vila eller omstart så krashar uppstarten : felaktigt optiska spelare - enheten stöds inte - stäng av datorn för felsökning... pust, ta ur combon och starta om och sen sätt in och då är på dator och spelare från samma år...
updaterade bios med senast som jag fick från Dell - nejj.....
Tog då en slotload, combospelare, från en Apple (så klart) och byggde in i dvdchassit + lite moddning - funkar perfekt... har nu en dull med slotloadning.
Parentes. har bara dullen för test och få frustrationen att rinna .... så att man kan komma tillbaka till en riktigt dator och köra lungt...

Senast redigerat 2006-04-06 09:08

MacFixaren AB

Tack Stefan, en röst på oss hehe
Tänkte då bara sälja in oss dårå....
Vi finns i Roslagstull/Albano. parkering utanför dörren - fri....
Normal handläggningstid, beroende förstås på beläggning, är inom någon dag som vi börjar titta på den. Mycket beror ju på feltypen, en del kan vi köra igång pararellt eller tripplet med andra serivce'r.
När du kontaktar oss så är det i samma personer som fixar med din Mac som reparerar också.
Vi inte bara reparerar vi säljer också, så att vi kan även kombinera en service med uppgraderingar eller tillköp av kringutrustning etc. Men också nya Mac'r där vi även ser till att du får över ditt gamla mtrl och att att allt fungerar, nyckelklar som de säger i husbranschen.
vi är också samma personer som du pratar med efter ditt köp så att vi nära relation så att vi vet vad du har för utrustning och vad du pysslar med (kanske). Vi kan ge support med det mesta.
Precis som du har en personlig bankman, mäklare, tandläkare eller läkare:

Så är vi din personliga Macman.

att referera till en kund's samtal bredvid en telefonkontakt med oss...
" Tjena det är "förnamn"! jag har strul med mitt min post, kan jag släng in min burk nu? ok."
"väninna: hur skall de veta vem du är och dator och din typ av problem!"
"förnamn: va!, de därför jag har dem... behöver inte snacka så mycket, det vet oftast varför vad och typ av problem i samband också med min användarenivå."

Ok. lite skönskrivet, men i grunden så har vi oftast en sådan relation med våra kunder..

Hare
Mats Hedberg
MacFixaren AB

Macrent är grymma och snabba som attan. Nyblivna Apple Service Providers dessutom.

Lanmaster!

Till skillnad mot många andra i denna tråd har Lanmaster tappat trovärdighet i mina ögon och jag kommer aldrig våga skicka några prylar till dem i framtiden.

Min första generations G5a som jag har hemma uppvisade (och gör fortfarande) "tearing" i grafiken i vissa lägen. Har jämfört med andra maskiner och inte sett något liknande problem på dessa, samt gjort felsökning som involverar allt från ny systeminstallation, skärmbyte (analog och digital), grafikkortsbyte, jordat/ojordat uttag samt platsbyte utan några förbättrade resultat.

Nåväl... kontaktade Lanmaster för reparation. De skickar ut ett upphämtningsbud... till Stockholm. Detta trots extra påpekan om att det var Katrineholm som gällde. De ringer inte upp och försöker rätta till felet, utan lät det bero. När jag kontaktade dem på nytt så var svaret "Ja, jag hörde att det blev lite fel...". Därefter hänvisas jag till att skicka datorn per post till dem. Det de inte meddelar är att en G5a är för tung för att skickas utan extra papper som måste ges ut av mottagaren. Yippie. Det blir till att åter ringa Lanmaster.

Efter alla om och men, och datorn väl kommit fram säger de att de inte kan se felet och skickar tillbaka den tillsammans med en faktura på dryga 1200 kr för frakt och undersökning. Tilläggas bör att jag även har AppleCare på maskinen, vilket nu känns som helt bortkastade tusenlappar.

Lanmaster kanske i normala fall kan räknas som pålitligt, men jag tänker då aldrig mer anlita dem för något.

• Oregistrerad
  • 2006-04-20 13:47
Ursprungligen av Christofer:

Till skillnad mot många andra i denna tråd har Lanmaster tappat trovärdighet i mina ögon och jag kommer aldrig våga skicka några prylar till dem i framtiden.

Min första generations G5a som jag har hemma uppvisade (och gör fortfarande) "tearing" i grafiken i vissa lägen. Har jämfört med andra maskiner och inte sett något liknande problem på dessa, samt gjort felsökning som involverar allt från ny systeminstallation, skärmbyte (analog och digital), grafikkortsbyte, jordat/ojordat uttag samt platsbyte utan några förbättrade resultat.

Nåväl... kontaktade Lanmaster för reparation. De skickar ut ett upphämtningsbud... till Stockholm. Detta trots extra påpekan om att det var Katrineholm som gällde. De ringer inte upp och försöker rätta till felet, utan lät det bero. När jag kontaktade dem på nytt så var svaret "Ja, jag hörde att det blev lite fel...". Därefter hänvisas jag till att skicka datorn per post till dem. Det de inte meddelar är att en G5a är för tung för att skickas utan extra papper som måste ges ut av mottagaren. Yippie. Det blir till att åter ringa Lanmaster.

Efter alla om och men, och datorn väl kommit fram säger de att de inte kan se felet och skickar tillbaka den tillsammans med en faktura på dryga 1200 kr för frakt och undersökning. Tilläggas bör att jag även har AppleCare på maskinen, vilket nu känns som helt bortkastade tusenlappar.

Lanmaster kanske i normala fall kan räknas som pålitligt, men jag tänker då aldrig mer anlita dem för något.

Apple care proetection plan är telefon support och garanti, om du ringt apple först hade felet kanske gått att avlösa via telefon. och om den var tvungen att skickas hade agenten du pratade med kunnat sätta upp adressen osv.

tråkigt när det blir problem och missuppfattningar men service ställens felsökning täcks inte av Apple care eftersom den enbart täcker tele support och hårdvara som limited warranty

Ursprungligen av Darkis:

Apple care proetection plan är telefon support och garanti, om du ringt apple först hade felet kanske gått att avlösa via telefon. och om den var tvungen att skickas hade agenten du pratade med kunnat sätta upp adressen osv.

tråkigt när det blir problem och missuppfattningar men service ställens felsökning täcks inte av Apple care eftersom den enbart täcker tele support och hårdvara som limited warranty

Apple kontaktades först utan att få fram en lösning per telefon. Problemet registrerades och jag blev ombedd att kontakta en auktoriserad serviceverkstad. Apple kontaktades även efter att datorn returnerades för vidare råd. Förslaget jag fick var att vända mig till en annan verkstad. Kul.

En till röst på LANmaster i stockholm, så JÄVLA bra. Jag hade en begagnad iPhone med garanti på, men som saknade kvitto och telia därför vägrade fixa. LANMaster fick telefonen på morgonen och hade bytt ut den mot en ny vid lunch. OERHÖRT bra service, och trevliga är de också.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-04 11:40

LAN-Master (OBS! stavningen) är på det hela bra. Men i mitt fall med en trasig fläkt som felanmäldes innan garantitiden men lämnades in efter garantitiden var det inte självklart att jag skulle gå kostnadslös ur affären. Dom påstod också att jag hade gjort fel genom att inte ringa till Apple först innan jag ringde till dom för att garantin skulle gälla. Då min dator hade varit inne 4 ggr innan hos dom utan ring-apple-innan-du-ringer-oss-krav blev det svårt att förstå detta nya krav från deras sida.
När jag hämtade ut datorn från LAN-Master så gick det på garantin ändå. Men det kändes inte helt bra att behöva strida om detta.

Frazze, jag tolkar din incident på följande sätt.
De 4 föregående tillfällena som din dator var på lagning så var ju datorn inom garanti-tiden med marginal, så därför krävdes ingen föranmälan hos Apple.
Felet med fläkten upptäckte du precis innan garantitiden hade gått ut och du ringde till Lan-master om detta. Men sedan när du lämnade in datorn så var datorn utanför garantin?

I sådant fall förstår jag varför LAN-Master tyckte att det hade varit bra om du felanmält den hos Apple innan garantitiden löpt ut. För då hade det redan funnits ett "garanticase" i Apple's databas om fläktproblemet när du lämnade in datorn hos LAN-Master.
En servicefirma kan starta ett garanticase i Apple's databas, men bara om datorn befinner sig inom garantitiden, annars säger systemet "nej". Jag tror att LAN-Master inte startar "garanticase" såvida de inte har undersökt datorn. Det räcker alltså inte att förklara problemet över telefon för att de ska starta ett garanticase. Jag kan också tänka mig att det är oerhört krångligt, nästintill omöjligt, för en servicefirma att ordna med Apple så att det blir ett garanticase "i efterhand".

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-04 15:35
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Frazze, jag tolkar din incident på följande sätt.
De 4 föregående tillfällena som din dator var på lagning så var ju datorn inom garanti-tiden med marginal, så därför krävdes ingen föranmälan hos Apple.
Felet med fläkten upptäckte du precis innan garantitiden hade gått ut och du ringde till Lan-master om detta. Men sedan när du lämnade in datorn så var datorn utanför garantin?

Tack för att ni tar er tid och frågar! Då ska jag självklart berätta mer detaljer:
Jag mailade in under andra veckan i december-09 (nu är vi inom garantitiden). Vid det laget har dom redan mitt serienummer och därmed inköpsdatum. Sedan ringer jag in för att boka tid, men ingen förbokningsbar tid finns förän i januari-10 (utanför garantitiden). LAN-Master kommer inte med något förbehåll om den bokningen. Utan den informationen är jag chanslös (till att göra på rätt sätt).

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-04 14:45

Vilket leder en att tro att LAN-Master tog kostnaden själv av goodwill, vilket i så fall ger dem ännu mera creds...

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-04 15:41
Ursprungligen av kenjon:

Vilket leder en att tro att LAN-Master tog kostnaden själv av goodwill, vilket i så fall ger dem ännu mera creds...

Vilket jag gärna vill tro. Men det satt så långt inne att den goodwillen gick förlorad i slutändad ändå.

Jag levererade LAN-Master med all den information om inköpet som dom efterfrågade för att se om det skulle gå på garanti. Dom har fått kvitto etc. Men när sedan förutsättningarna förändras efter att ärendet påbörjats och vi närmar och leverans och betalning då har jag mindre utrymme för förståelse. Är det klara och tydliga regler och ramar när man börjar så är det inga problem. Jag behövde tex inte vid första inlämningen visa upp kvitto då LAN-Master gick på serienummer.

Dock fick jag lära mig att Apple initialt registrerar ett datum när man säljer/levererar till återförsäljare (ÅF). När sedan slutkund (konsument) köpter uppdateras inte detta datum. Alltså kan man gå miste om dagar/veckor i garantitid om man inte är uppmärksam. Tips till andra konsumenter alltså!

• Medlem
  • Södertälje
  • 2010-06-07 11:12

LanMaster

Rekommenderar starkt Lan Master

1
Bevaka tråden