Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ansluta många bildskärmar till en dator

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-26 13:37

Hej!

Jag har en idé där jag behöver ha flera, kanske 5-7, bildskärmar och visa olika bilder på var och en. Det behöver inte var speciellt snabbt. Däremot är bildkvalitén en kritisk faktor.

Måste jag ha flera grafikkort? Elelr finns det någon annan lösning, t.ex. usb-split?

//tm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-26 13:58

PowerMac G5 Dual Core kan ha upp till 8 skärmar, du får bara köpa extra grafikkort till maskinen. Varje kort är Dual Head och kan driva upp till två 23" 1920x1200. Kostar c:a 2000 kr extra per kort.

Sen finns det även usb-grafikkort, men frågan är vart du får tag i dem i sverige.

Ursprungligen av irrelogical:

Sen finns det även usb-grafikkort, men frågan är vart du får tag i dem i sverige.

Sedan brukar bildkvaliteten vara något begränsad på dem.

Ursprungligen av Björn Leander:

Sedan brukar bildkvaliteten vara något begränsad på dem.

Är det verkligen bildkvaliteten och inte hastigheten (bandbredden) på dem? Jag kan iofs ha missförstått det hela, det hade inte varit första gången. :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2006-03-26 19:21
Ursprungligen av irrelogical:

Sen finns det även usb-grafikkort, men frågan är vart du får tag i dem i sverige.

Ok om det är en någorlunda ekonomi kan det vara värt att testa usb-varianten. Någon som vet mer om den? Märke, modeller, var de finns etc?

//tm

Om jag inte missminner mig så finns det även grenkopplingar till grafikkort.
Vet dock inte ifall kvalitén är särskilt bra.

Ursprungligen av irrelogical:

Sen finns det även usb-grafikkort, men frågan är vart du får tag i dem i sverige.

http://www.okit.se/html/usb_2_0_till_svga-adapter_fungerar_som_ett_extra_grafikkort.99.html
För att nämna ett ställe.

Tjohej! Billigt var det i varje fall inte!

Ang. grenkontakterna så verkar det inte riktigt vara det toastmaster är ute efter, eftersom han vill kunna visa olika bilder på olika skärmar.

Kolla inlägg #6, men jag är inte säker på om det finns drivrutiner för OS X (än).

Enligt produkttexten: "Man kan bara använda 1 produkt / dator".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-27 08:56

Varför krångla till det så mycket?

PowerMac G5 Dual Core + 3 grafikort.
Done.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-03-27 10:34
  • Oregistrerad
  • 2006-03-28 08:55
Ursprungligen av Creops:

Vad jag kan förstå är denna pryl för multiscreen. Alltså när man vill bygga en stor skärm av flera mindre. Stämmer det?

Jag behöver troligen et antal "fristående" skärmar, som visar var sin bild.

//tm

:eek: Verkar dock som att det är ont om mac-stöd tyvärr...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-03-28 13:58

Tror tyvärr inte det finns drivisar till Mac, men cool är den.
Jag tror att den skulle fungerar som du vill: "for displaying information on individual or across multi-screen"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-29 17:09

Fast priset, 600 pund, är vad c.a 3-5 st grafikort löst kostar. Jag tror mer på en riktig lösning…

1
Bevaka tråden