Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virus + Intel + XP

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-25 01:09

Om man lägger in XP på sin Intel-Mac så finns risken för virus. Men, om man nu får virus via XP kan det då sprida sig till OS X filerna. Jag tänker system-mapp, program-mapp och även användar-mapparna. Kan de bli skadade och infekterade? Eller går det på något sätt att begränsa att XP inte kan komma åt dom för att vara på det torra?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-03-25 08:24

Så länge Mac OS X delen av hårddisken är formaterad med HFS(+) (vilket är standard och XP inte kan skriva i ett HFS-baserat filsystem (standard) så kan du ha så mycket virus du vill i XP miljön.
Undantag: du börjat använda 3-parts-program i XP som lägger till stöd för HFS-system (vet ej om detta finns). Då kan du få filer i OS X-miljön som blir kladdade på men de kommer kanske fortfarande fungera i OS X-miljön och i OS X inte sprida viruset vidare.
Ett annat undatag är också om något virus i XP går lös på partionerinsgtabellen eller hårddisken i allmänhet, då spelar det ingen roll vad annat än XP du har samtidigt på disken, du blir av med allt. tror dock sådana virus är mer sällsynta.

Tänk vad mycket teknik på lägre nivå och termer man måste lära sig bara för att använda XP! (Är själv Microsoft Certified System Engineer, hur mycket nu det är värt...)

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-03-25 09:26

Jag tror att den risken är lika stor som när du kör VPC. Och med stor menar jag "nästan obefintlig".

Ursprungligen av Snooze:

Jag tror att den risken är lika stor som när du kör VPC. Och med stor menar jag "nästan obefintlig".

Jag tror att det är en större risk att köra Virtual PC eftersom det har funktioner som låter den virtuella datorn dela filsystem med värddatorn.

  • Medlem
  • 2006-03-26 00:28

Risken är noll skulle jag vilja påstå. Så länge det inte är ett virus som låg-nivåformaterar din hårddisk (vet inte ens om sådan finns?) kan inget hända med OS X. Ett virus som infekterar Windows utnyttjar specifika funktioner (eller säkerhetshål) i just Windows.

Du kan fortsätta sova lugnt även om du installerar XP.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-03-26 01:40

Jag trodde att XP var ett virus:)

Lägg XP på en bärbar HD istället

1
Bevaka tråden