Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Märkligt flimmer på skärmen

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har hela dagen haft problem med ett flimmer som uppstår på skärmen när den visar en viss grå nyans. (Mycket små blågröna prickar som "snöar" eller flimrar.) Jag misstänkte att det kunde vara någon störning exempelvis på sladden till skärmen, (det är en TFT med dvi-kontakt) eller någon störning som beror på att jag inte har jordade kontakter i mitt rum. Därför startade jag om datorn, och flimret försvann.

Problemet är ju löst, men jag undrar om någon har en lite mer kvalificerad gissning än mina vaga spekulationer?

Kom nu gärna med något som gör att jag får ändan ur vagnen, och ser till att få jordade uttag installerade i rummen!

  • Medlem
  • 2007-09-07 14:48

prickar på skärmen ? Är det samma problem som ag försöker att lösa ?

Vi har två intel 2,66 macpro och 30" skärmar som ger streck och punkter vid olika tillfällen. Strecken /punkterna följer med när fönster dras runt på skärmen.

Se bifogad fil. (Svårt att veta om den bifogade skärmdumpen innehåller felet eller om min skärm bara visar felet igen)

Är det någon som har ett tips?

Problemen jag hade har inte kommit tillbaka, men det verkar inte vara samma fel som du har. Mitt flimmer var inget som följde med när jag flyttade på fönster, utan något som uppstod just i vissa gråa nyanser.

Kan det vara något skumt med grafikkortet eller drivrutinerna till det? Jag har fått lite konstiga fel på bilden på min PowerMac G4 sedan jag bytte till ett bättre grafikkort, men det löser sig om jag installerar senaste drivrutinerna från ATI. (Jag har installerat nytt system på datorn några gånger, och felet kommer alltid tillbaka innan jag installerar drivrutiner från ATI.) Det är bara en vild gissning att det skulle kunna vara något sådant.

  • Medlem
  • 2007-09-07 16:39

Ränderna och prickarna är blå och grönaaktiga, när ja startar om datorn försvinner de.

Nej nu ser jag att det inte gick att ta en skärmdump på fenomenet (från förra inlägget)

  • Medlem
  • 2007-09-07 16:47

Jag lägger in en bild från mobilkameran -ingen vidare skärpa på nära håll men ger ändå en hyfsad uppfattning av felet.

Hur gick det med flimmret? Har precis fått samma grej själv nämligen. Löste du det på nåt sätt?

  • Medlem
  • 2008-04-22 09:39

VI har växlat burkar och skärmar internt, nu har vi inte sett problemet på ett tag. LAN master hade skärmen inne för koll men hittade inget.... Vi får se om det har med rumstemperaturen att göra när vi nu går in i sommar halvåret.
Kort sagt: vi har inte löst problemet!

ok. skumt alltså. Jag har i stort sett exakt samma problem, fast på min macbook. Blått flimmer över vissa gråa och blåa nyanser. Får ringa och höra vad de har att säga..

1
Bevaka tråden