Hur mycket är blå G4 värd?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar om nån har en aning om hur mycket man kan ge för följande mac:

Blå G4, fem år gammal.
500mhz dual processor
512 ram
dvd/cd, inte cdrw
utan hårddisk och skärm
(alltså ingen intern HD alls)

• Oregistrerad
  • 2006-03-24 09:38

1000kr borde vara rimligt för den där, eftersom det bara är chassit med processor och RAM som folk tittar på. Den optiska enheten du nämner är inget man höjer på ögonbrynen för...

• Medlem
  • 2006-03-24 09:42

Leta rätt på en som fungerar istället... det är ganska mycket meck och pengar för att få en vettig dator av den där. Jag skulle inte installera OS X på något mindre än en Digital Audio 667, men helst inte något under 1 Ghz. Det är helt enkelt lite segt.

Tack för tips.
Poängen är att det är en kompis som vill bli av med den, och jag har den hemma och testkör med en hd jag satt i och kör 10.3.5.
Med de resurser jag har så skulle det vara en bra ide, i stället för den G3 med G4-proxessor jag sitter med...:)
1000 max då...

• Oregistrerad
  • 2006-03-24 12:42

Jag skulle pröjsa mer för den, det är en fin maskin! Min första g4:a. Funkar fint som t.ex. server.
Några hundra till kan du nog få ut. Om du skulle sälja den...

Men eftersom du ska köpa den så lägg ett skambud!

Men jag skulle inte säga att 1500 var en dålig affär.

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-24 16:11

Det är inte så kostsamt att göra den fullt användbar. Men du skriver att det är en blå G4 med dubbla proppar - fanns det blå G4:or? Tror inte det.
Hursomhelst, köp mer minne, det kan du hitta billigt. En ny superdrive köper du för några hundra och patchar med patchburn så den funkar med Apples i-apps. Och en stor hårddisk kostar inte så mycket numera. Det är är lättmekad dator.
Det är ju en dubbelpropp och borde spinna på rätt fint med lite nya pinaler. Duger bra att ha hemma.

• Medlem
  • 2006-03-24 18:27
Ursprungligen av Konrad:

Men du skriver att det är en blå G4 med dubbla proppar - fanns det blå G4:or? Tror inte det.

Yikes, Sågtand, Digital Audio och Gigabit Ethernet var väl blågråa allihopa? Blå ovan-, fram- och baksida och gråa sidor asså...

Ja, det är ju just en sån jag menar...
Men ingen tycks alltså¨tycka att den är värd mer än drygt 1000kr. då.

Ursprungligen av Giggs:

Yikes, Sågtand, Digital Audio och Gigabit Ethernet var väl blågråa allihopa? Blå ovan-, fram- och baksida och gråa sidor asså...

• Medlem
  • 2006-03-27 10:00
Ursprungligen av uterquechaos:

Ja, det är ju just en sån jag menar...
Men ingen tycks alltså¨tycka att den är värd mer än drygt 1000kr. då.

Jo, jag skulle nog kunna betala 1500-2000 för den om jag hade behövt den. Ny stor HD hade man ju behövt köpa ändå om man jämför med originalet som den kom med. Den har ju ändå en dualpropp, tillräckligt med minne och den köra OS X utan problem. Skaffa en extern DVD-brännare så har du nästan allt du behöver.

• Medlem
  • 2006-03-24 17:14

Missade att det var en dual... den är värd 1000 spänn.

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-24 18:33

Om jag tänker mig en blå Mac så tänker jag på de första towermodellerna med G3, de som var blå/vita.

• Medlem
  • 2006-03-24 18:39
Ursprungligen av Konrad:

Om jag tänker mig en blå Mac så tänker jag på de första towermodellerna med G3, de som var blå/vita.

Jag har alltid tyckt att de är turkos-gröna. Min G4:a är blå-grå.

• Medlem
  • 2006-03-24 18:44
Ursprungligen av Konrad:

Jo, de heter ju t o m det - Blue/white - så det är väl rätt. Men annars tycker jag som stfm att de är mer turkos och att de tidiga G4:orna är mer blåa än B/W G3.

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-24 18:50
Ursprungligen av Giggs:

Jo, de heter ju t o m det - Blue/white - så det är väl rätt. Men annars tycker jag som stfm att de är mer turkos och att de tidiga G4:orna är mer blåa än B/W G3.

Jag får gå till doktrinärn och kalibrera mina ögon.

Låter rimligt. Så om jag får den med dvd-brännare för 2000kr. kan jag slå till alltså.

Tack för tips!

Tillägg av mig själv till ovanstående:
Ovan nämnd G4 är fortfarande osåld, och jag undrar om priset kan ha gått ned sedan i våras? Min polare är tillbaka från en lång semester och vill sälja den fort, och jag får rabatt etm den står hos mig och han slipper strula med annonser, köra omkring den etc. Vad skulle ni ge nu???

Jag skulle garanterat köpt den för 1500 (med DVD-brännaren där). Tack vare att det är dubbla processorer så orkar den betydligt mer än om det var en singelprocessor.

• Medlem
  • International user
  • 2006-09-18 13:36

Inte mer än 1000:-

Med tanke på vart Minin ligger nu, skulle nog 1000:- vara rätt eftersom den är ganska gammal och begagnad.

Tänk på att gamla burkar inte kan adressera mer än 120 GB (egentligen 128 GB) hårddiskar. Släng in två 120 GB och kör resten externt över FW om behov uppstår.

• Medlem
  • 2006-09-18 22:25

Vist har/bör priset ha gått ner sen i våras. PPC-burkar känns nästan döda och begravna nu efter att Apple helt har gått över till Intel. Försök få den för 1000:-, det känns rimligt. Betala absolut inte mer än 1500:-.

Ok! Tack för alla tips. 1000-1500 utan brännare då.

• Medlem
  • 2006-09-19 10:40

Signaturen Jorre har en QS till salu för 2 lakan i "Säljes"-delen. Då får du med mer minne, två diskar, CD-rw och OS X 10.4.7. Kanske ett bättre köp?

http://www.99mac.se/saeljes/104398-power-mac-g4-quicksilver.html

Tack för tips! Dock är det långt från Gbg till Uppsala, men jag kan trycka den här annonsen i nyllet på polarn!

Har nu köpt den för 1400,- utan dvd men med lunch på resturang!
Tack för tips!

1
Bevaka tråden