Fick min mini idag från InLife...

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-23 18:05

Idag var jag och hämtade min bokade Mac mini Duo med 2gb ram, allt var frid å fröjd och installationen gick på ett par minuter i butik. När jag sedan lycklig som jag var startade burken och kollade in "Om den här datorn" stod det 1gb minne. Då ringde jag och de bad mig komma över med datorn vilket jag gjorde 2 timmar senare (eftersom jag bor långt bort från stan). Innan jag lämnade butiken med datorn frågade jag om allt var klart, testat i OSX. Självklart blev svaret. Nu när jag startar mini:n igen, visar den att jag endast har 1gb minne - igen!

Efter ha ringde inlife återigen bad supporten mig att invänta ett samtal från försäljaren av min dator, vilket troligen blir imorgon. Men sen då? Vad ska jag göra? Kommer inte ha möjlighet att åka dit på över en vecka då jag jobbar över i helgen och frammåt..

Hmm, inlife får då aldrig mig till kund igen.

Senast redigerat 2006-03-29 22:38

Väldigt klantigt av dem. Fel händer, det får man acceptera. Men då ska man också fixa sina misstag utan ytterligare krångel. Om du ska behöva åka med datorn igen så bör du ju ha kompensation för två onödiga resor.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-23 19:34

Det tycker jag också, men det känns som en sl-remsa är ganska dåligt det också. Jag var tvungen att ta med ungen i barnvagn till andra besöket och strunta i hans middag för att istället ge välling så jag hann med bussen. Hursomhelst, det finns ingen grafisk-sida där jag kan läsa om hur man öppnar macminin, tänkte prova byta plats på minnerna, kan vara värt ett försök.

Mvh Grundis

Ursprungligen av grundis:

Det tycker jag också, men det känns som en sl-remsa är ganska dåligt det också. Jag var tvungen att ta med ungen i barnvagn till andra besöket och strunta i hans middag för att istället ge välling så jag hann med bussen. Hursomhelst, det finns ingen grafisk-sida där jag kan läsa om hur man öppnar macminin, tänkte prova byta plats på minnerna, kan vara värt ett försök.

Mvh Grundis

nah låt det vara man vet ju aldrig vad du kan anklagas för(tyvärr en gammal nojja från pc tiden).

Mvh Grundis

Det är nog bra att du inte hittat det för att sätta minnen i nya Mac mini är inte kul. Jag har bytt i åtskilliga G4:or, men när jag öppnade min först (troligen enda) intel så gav jag upp direkt. Man måste lyfta ut i princip allt och lossa en hel del kablar. Teknikerna fick ta över. För övrigt vill jag minnas att garantin obönhörligen ryker om du inte låter en certifierad Service Provider gör jobbet.

Har inte heller direkt bra erfarenhet av InLife, tycker dock de behandlat det mesta så bra de kunnat. Min kompis köpte en PB 15" med 128 MB VRAM för ett tag sen, han fick en med 64 MB. Dock så löste InLife det snabbt och enkelt för honom.
Nu har jag själv beställt en Macbook Pro, så tidigt som den 13 januari och inte fått den än. Tänkte ringa in på måndag och fråga vad som händer för lite konstigt verkar det.

Vill dock inte kasta skit på InLife då jag trots allt har fått ett trevligt och proffesionellt bemötande varje gång jag har vart i butiken, detta gäller även min kompis som köpte sin PowerBook där.

//Hans-Filip Elo

Kanske har jag drömt men någonstans har jag senaste veckorna läst att någon av de nya IntelMacarna visar fel mängd minne så kanske kanske Inlife INTE har gjort fel? Tror att jag såg en japansk skärmdump av "Om den här datorn" som inte visade rätt mängd RAM men när man kollade i systempreffsen så visades rätt mängd... kan ju vara värt att kolla innan mer hårda ord om Inlife börjar hagla.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-23 22:01

Jag tycker Inlife personalen är i toppklass när det kommer till service. Fick tom gratis installation av minnerna Blir däremot lite trött av allt problem som oftast tillkommer då man sätter tänderna i en ny mac.

Olle: vart kan jag finna system-pref.? Om du nu inte menar "Mer info..." där den endast visar en bank på 1gb.

När du klickar på "Mer Info" så kommer du in till system preferenserna... leta efter "Minne" där ska uppgifter finnas om hur mycke minne som datorn har... ser ut så här på min iMac:

DIMM0/J4000:

Storlek: 512 MB
Typ: DDR SDRAM
Hastighet: PC3200U-30330
Status: OK

DIMM1/J4001:

Storlek: 512 MB
Typ: DDR SDRAM
Hastighet: PC3200U-30330

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-23 23:10

Ok, det jag trodde, tyvärr visar den endast ett minne:

DIMM0/BANK 0:

Storlek: 1 GB
Typ: DDR2 SDRAM
Hastighet: 667 MHz

Tack för tipsen iaf. Får ta och ringa upp Inlife imorgon och hoppas på att de kan lägga undan en fungerande macmini tills nästa vecka. Det är tydligen fel på logikkortet efter mycket research.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-25 13:19

Nu ringde precis inlife upp efter att min kompis fick åka dit och lämna datorn. Efter ha provat dyrare minnen (som de skulle bjuda på ifall det fungerade) konstaterade teknikern att det ÄR fel på logikkortet. Så detta skulle bli utbytt och färdigt någon gång i början av veckan. Äntligen kan man pusta ut

Hahah LOL. Damn intel skit
(var tvungen)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-29 19:37

Så, nu har jag åkt och hämtat den nya datorn, med nytt logikkort. Gissa vad? Nu fungerar EJ power-dioden.. ständigt svart.. Vad ska jag göra? hmmm

Så, nu har jag åkt och hämtat den nya datorn, med nytt logikkort. Gissa vad? Nu fungerar EJ power-dioden.. ständigt svart.. Vad ska jag göra? hmmm

Kontakta InLife. Naturligtvis ska de fixa det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-29 19:50

hmm, ska jag behöva åka 4gånger för misstag teknikerna begår? inte fick jag något tillbaka heller, som t.ex resepengar..

• Medlem
  • Höganäs
  • 2006-03-29 19:59

Det finns ett uttryck: DOA - Dead On Arrival.
Har för mig man får en ny dator då. Helt ny.
Tycker nog din burk kvalar in., men det är ju jag det...

Hoppas det löser sig!

ps. Vet själv hur "roligt" det är att tvingas bryta småbarnsrutinerna på grund av tredjepersons strul...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-29 20:09

Hoppas inte det, men nu börjar jag tvivla. Till och från går den i vila utan att jag gör något alls. Då är vilat inställt på 15min. När datorn har gått i vila startas allt upp igen efter ca 5sek och håller på på samma sätt i en halv-minut. Teknikern säger att datorn har felsökts hela natten utan problem. Jag har nu haft datorn på under 30min med program från iLife.

tjoho..

Senast redigerat 2006-03-29 22:37

Ett förslag, ring till Apple istället. 020 120 99 71 är numret. Uppge serienumret så skall du se att det löser sig.

Ska säga att InLife är riktigt trevliga, i ditt fall låter det inte som deras fel då ditt logikkort faktiskt var trasigt. Själv har jag fått jättebra service och är nöjd ägare till en Macbook Pro som kom idag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-29 22:20

ghost9999: det känns lite plågsamt att försöka beskriva hela situationen igen och sedan kringgå det jag betalar för, service från butik. Tack för tipset iaf.

hansfilipelo: Försäljarna är trevliga, precis som de ska vara. Alla löften de gett mig kommer säkerligen från teknikern, så dem kan man inte skylla på. Det som jag ogillar är just att teknikern inte fann felet från första början, då jag lämnade in datorn. (alltså samma dag som jag köpte den) Det som jag fick veta var att han "bara behövde" byta plats på de två minnerna och lovade att det fungerade klockrent. Provade han ens att starta datorn? Förstår inte denna teknikers "felsökning". Sen att han bytte logikkortet som i sin tur gav andra problem visar bara att personen i fråga saknar god kunskap att rota i minin, saknar behörighet?

Chansen är ganska liten att det nya logikkortet skulle vara trasigt när det skickades från apple.

Det är verkligen inte meningen att smutskasta någon, tycker bara teknikern borde jobba på att inte lova så mycket och istället felsöka maskinen som vi andra - Power On! Ren kritik.

Senast redigerat 2006-03-29 22:36

Grundis, om de nya Minimacarna med Intel procesorer kan resetta SMU så prova det, hittar ingen info om detta men troligen så trar du loss ALLA sladdar, har strömsladden urdragen 15 sekunder, håller in sätta-på knappen då du kopplar tillbaka strömsladden och tar sedan och trycker på strömmen... ungefär så är det för iMac G5.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-30 14:07

Hej Olle. Läste om just detta på apples support sida. Inget gav något resultat annat än att fläkten började gå i högvarv tills allt kopplades ihop igen. Har inte haft något problem med vilo-läget längre men att lampan ej fungerar är rätt oroväckande. Just nu känns det rätt tråkigt att behöva få min nya dator ständigt reparerad innan jag ens hunnit använda den. Tänk om fler problem uppstår senare pga av ingreppet?

Teknikern berättade idag att de kommer troligen bli tvugna byta ut lampan, i värsta fall logikkortet igen. Så datorn skulle jag inte få tillbaka direkt eftersom det måste beställas.

Har man möjlighet att kräva en helt ny dator efter dessa omständigheter? Om inte pengarna tillbaka?

Jag tror att de som säljer har rätt att försöka laga den 2 eller 3 gånger men att du sedan har rätt att reklamera köpet och antingen få en ny eller pengarna tillbaka - exaktare uppgifter finns i konsumentköplagen som du kan hitta på nätet.

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-03-30 14:16

Nej inte ännu, säljaren har rätt att försöka laga datorn först. Om du är osäker på vad som gäller kan du ta kontakt med konsumentrådgivningen i din kommun. Lät mycket Sverker där..

Man ska aldrig köpa första generationen av någonting, varken bilar eller datorer.

Bwisser

BTW Är det bara jag som tycker illa om Apples ständigt återkommande lura-pengar-av-kunder-när-de-switchar? Inte borde väl jag få betala för en uppdatering bara för att FC ska fungera på Intelprocessorn?

Ursprungligen av SockerConny:

Man ska aldrig köpa första generationen av någonting, varken bilar eller datorer.

Bwisser

Jasså, sablar.. jag som köpte första generationens PPC Mac mini -- och den fungerar som den ska (tror jag) *petar på*

Du grundis, kan du inte be dem testa datorn när du är där och lämnar inte butiken för ens dator fungerar till 100%

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-02 10:42

Nu har jag fått lampan utbytt, men fläkten kör i fullvarv konstant nu. Har provat det Olle skrev, men ger inget resultat. Någon som har något tips på vad jag själv kan prova innan jag åker till Inlife - igen?

Hittade förresten detta på Apples diskus:

"My brand new Core Duo Mini has fan always at full throttle speed, in idle status too.
I found that during memory upgrade the technician has forgotten to recollect a little black wire located near the IR sensor. I think this is the temperature sensor that control the fan activity. I open the Mini (non very easy...), recollect the wire and the Mini now is very very quiet. I think that this fix could work for non-Intel models too.
Hope this help."

Kan det vara så att lampan ligger precis brevid denna kabel? hmm

Senast redigerat 2006-04-02 11:24
  • Oregistrerad
  • 2006-05-03 17:48

fick 6 macmini från Inlife idag. Där låg 12 minnen i en liten ask. (De missade att istallera helt) Nu bor jag i Östersund lite trist att behöva skicka ner alla för installation. Jag hittade en film på nätet hur man byter och det såg inte allt för svårt ut. Är ni säker på att garantin ryker?

Ursprungligen av Samor:

fick 6 macmini från Inlife idag. Där låg 12 minnen i en liten ask. (De missade att istallera helt) Nu bor jag i Östersund lite trist att behöva skicka ner alla för installation. Jag hittade en film på nätet hur man byter och det såg inte allt för svårt ut. Är ni säker på att garantin ryker?

Jag tror att de gjort det svårare med INtel Minin.
Jäkligt tragisk historia det här. Hoppas det går bra nästa gång, säg till dem att se till att alla sladdar sitter i ordentligt.

• Oregistrerad
  • 2006-05-22 19:11
Ursprungligen av apple4ever:

Jag tror att de gjort det svårare med INtel Minin.
Jäkligt tragisk historia det här. Hoppas det går bra nästa gång, säg till dem att se till att alla sladdar sitter i ordentligt.

Tog ett per timmar att göra färdigt samtliga 6 macarna. Inlife räknade bort minneskostnaden fråd de som skulle bytas men ville ändå inte ha tillbaka dem, så lite kompensation fick jag iallafall. Nu skall man bara fundera vad man skall ha 12 256mb internminne någonstans. Vilka fler macar passar dessa till?

Bevaka tråden