Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Franskt lagförslag vill eliminera DRM

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Silpher:

Innan jag säger något dumt? CDON är inte drm bundna va? Utan det är bara iTunes eller?

Ursprungligen av http://www.cdon.com/shop.phtml?nav_genre=11226&showlist=&display_type=:

Vilka filformat gäller?
Filerna vi erbjuder finns i antingen MP3-format eller DRM-säkrat WMA-format.

DRM-säkrade WMA-filer kan endast spelas av en dator som använder Windows och Windows Media Player version 9 eller senare. Om du vill kopiera filen till en MP3-spelare måste även denna ha stöd för den senaste DRM-tekniken och innehålla ett Windows Media-kompatibelt program. Ofta kan uppdateringar av MP3-spelarens program (firmware) laddas ner från tillverkarens hemsida.
Notera att till exempel iPod, iTunes och Jens of Sweden för närvarande inte har stöd för DRM.

Andra mediaspelare som kan spela upp filerna är de senaste versionerna av WinAmp och MusicMatch. Även om du föredrar någon av dessa spelare måste minst verion 9 av Windows Media Player vara installerad, och likaså de senaste DRM-funktionerna.

MP3-format kräver inte licens och kan avspelas på de flesta spelare. (MP-3 är istället skyddat med watermark-teknologi).

Beror på vilket format låtarna är upplagda i, men de flesta verkar vara WMA.

När konsumenter försvarar Apple i den här frågan så förstår man vad Pellib syftade på i följande tråd:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=94362

Ursprungligen av mendezzz:

När konsumenter försvarar Apple i den här frågan så förstår man vad Pellib syftade på i följande tråd:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=94362

Jo, men om man ska vara lite noggrann, så är det skillnad mellan att exempelvis förstå varför Apple, som har en så liten del av marknaden, ibland måste vara rätt dyra, och att försvara monopolistiska slutna strategier, som det handöar om i den här frågan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-23 20:47

Såna här typer av presumtiva monopol vill man skydda konsumenterna mot. ISO-standard är ett sätt. Och jag tycker att det är bra att en nation vågar ta upp det. Håller med om att det är konstigt att konsumenter går i försvar för storföretag som i grund och botten bara vill maximera sina egna vinster.

Var det inte så att man försökte stämma Microsoft (USA) för att de skräddarsydde sina program så att man låste sig till deras, vad det nu var...

Vi har ju nu PAL och NTSC som låser en del människors DVD-spelare utan att de fattar varför.

Ursprungligen av palleb:

Vi har ju nu PAL och NTSC som låser en del människors DVD-spelare utan att de fattar varför.

Den liknelsen var ungefär lika dålig som min om bildelar. PAL resp. NTSC beror på att länderna i fråga har bestämt sig för olika tv-system. NTSC är sämre (bild) eftersom det är äldre. Amerikanerna ville inte byta tv-system och tv-apparater, så därför har de kvar sitt gamla. Vårat (PAL) är lite nyare.

Det beror alltså på att man ville ha kvar bakåtkompabiliteten. Lika lite som folk vill vara låsta vid något så vill de slippa att köpa nytt.

Wheii! Länge leve billiknelser!

Tja, hade alla mp3-spelartillverkare haft egna system så hade nog mestadelen utav befolkning kört piratat, ungefär som nu.

  • Medlem
  • 2006-03-24 08:40

Jag kom på att den haltar lite, pga att bensinen är en ren förbrukningsvara, medan man har kvar musiken. Biltillverkarna kan ju inte få märkestrogenhet med hjälp av speciell bensin.

Ursprungligen av stfm:

Jag kom på att den haltar lite, pga att bensinen är en ren förbrukningsvara, medan man har kvar musiken. Biltillverkarna kan ju inte få märkestrogenhet med hjälp av speciell bensin.

Haha, Apple har ju lyckats få märkestrogenhet med hjälp utav sina egenheter så jag tror att bilföretagen skulle kunna klara samma sak.

  • Medlem
  • 2006-03-24 08:47
Ursprungligen av irrelogical:

Haha, Apple har ju lyckats få märkestrogenhet med hjälp utav sina egenheter så jag tror att bilföretagen skulle kunna klara samma sak.

Självklart, och jag tror datorföretag skulle kunna klara det också utan att måla in folk i ett kompatibilitetshörn med hjälp av DRM.

Ursprungligen av stfm:

Självklart, och jag tror datorföretag skulle kunna klara det också utan att måla in folk i ett kompatibilitetshörn med hjälp av DRM.

På ett sätt så har Apple alltid haft DRM. Deras operativsystem och programvaror har ju inte gått att köra på vilken dator som helst. Så det här är ungefär som att säga "Förbjud Apple att byta till Intel-processorer, jag vill kunna köra OS 10.3".

Eller?

  • Medlem
  • 2006-03-24 09:33
Ursprungligen av irrelogical:

På ett sätt så har Apple alltid haft DRM. Deras operativsystem och programvaror har ju inte gått att köra på vilken dator som helst. Så det här är ungefär som att säga "Förbjud Apple att byta till Intel-processorer, jag vill kunna köra OS 10.3".

Eller?

Både ja och nej. När det gäller DRM så är det någon annan än upphovsrättsinnehavaren (artisten) som lägger godtyckliga restriktioner på "licensierad" programkod (musik-fil). Apples operativsystem lägger inga restriktioner i den bemärkelsen, utan datorn levereras i fungerande form och är filkpompatibel med Windows/Linux.

Men visst, Apple är rätt protektionistiska av sig. Dels, tror jag, för att man velat ha kontroll över hårdvaran ekonomiskt, men även för att hålla Macplattformen ren från skitprodukter.

Ursprungligen av stfm:

Både ja och nej. När det gäller DRM så är det någon annan än upphovsrättsinnehavaren (artisten) som lägger godtyckliga restriktioner på "licensierad" programkod (musik-fil).

Jag tror att det finns artister som vill att deras musik ska vara kopieringsskyddad, på samma sätt som det finns sådana som vill att det inte ska vara några begränsningar.

Ursprungligen av stfm:

Apples operativsystem lägger inga restriktioner i den bemärkelsen, utan datorn levereras i fungerande form och är filkpompatibel med Windows/Linux.

Är den? Vad jag minns så är det skydd (iofs numera hackat) i "OSX86" som gör så att det inte går att installera på vilken grå burk som helst. Måste man inte installera ett hack för att få igång Windows på x86-macarna?

Ursprungligen av stfm:

Men visst, Apple är rätt protektionistiska av sig. Dels, tror jag, för att man velat ha kontroll över hårdvaran ekonomiskt, men även för att hålla Macplattformen ren från skitprodukter.

Jag tror att det är lite samma sak med iTunes. I min lilla värld så vill de inte ha stöd för varenda liten mp3-spelare som finns, de vill ha stöd för sådana som funkar bra.

  • Medlem
  • 2006-03-24 11:09
Ursprungligen av irrelogical:

1) Jag tror att det finns artister som vill att deras musik ska vara kopieringsskyddad, på samma sätt som det finns sådana som vill att det inte ska vara några begränsningar.

2) Är den? Vad jag minns så är det skydd (iofs numera hackat) i "OSX86" som gör så att det inte går att installera på vilken grå burk som helst. Måste man inte installera ett hack för att få igång Windows på x86-macarna?

3) Jag tror att det är lite samma sak med iTunes. I min lilla värld så vill de inte ha stöd för varenda liten mp3-spelare som finns, de vill ha stöd för sådana som funkar bra.

1) 1) Säkert. Fast de har ingen som helst kontroll över det.

2) Ja, fast plattformen som sådan är inte låst. Du kan flytta filer mellan en Mac och PC som du behagar. Som jämförelse, så är det väl inte så konstigt att man inte kan installera iPods gränssnitt i vilken mp3-spelare som helst? Att däremot musiken (filerna) är låsta vänder jag mig emot.

3) I fallet iTunes, tror jag att det är ekonomin som styr. Alla mp3-spelare som klarar att spela musik fungerar väl bra? Däremot finns det väldigt många PC-datorer som är så dåliga att de skulle dra ned Mac-plattformen om de kunde köra Mac OS... tror jag, ska jag kanske tillägga.

  • Medlem
  • 2006-03-24 11:05
Ursprungligen av irrelogical:

På ett sätt så har Apple alltid haft DRM. Deras operativsystem och programvaror har ju inte gått att köra på vilken dator som helst. Så det här är ungefär som att säga "Förbjud Apple att byta till Intel-processorer, jag vill kunna köra OS 10.3".

Eller?

Ska liknelsen hålla får du säga så här:

Jag köper en dator från Apple och kan köpa mjukvara från tredje part, men jag får bara köpa den via Apple Store.

Sen håller inte den liknelsen heller för man kan fortfarande köpa en CD, ripp och lägga in utan DRM på en iPod.

/hpe

Ursprungligen av hpe:

Ska liknelsen hålla får du säga så här:

Jag köper en dator från Apple och kan köpa mjukvara från tredje part, men jag får bara köpa den via Apple Store.

Sen håller inte den liknelsen heller för man kan fortfarande köpa en CD, ripp och lägga in utan DRM på en iPod.

Det var inte en liknelse, mera ett konstaterande att fenomenet finns på ställen som vi kanske inte har tänkt på.

Jag tror inte man helt o hållet ska skylla bruket av DRM på Apple, de är dessutom inte de enda som använder sig av det (se bara på "framsidan" av dagens 99mac där det rapporteras att Universal ska börja sälja nedladdningsbara filmer som enbart funkar med Windoze).

Jag slog upp DRM på Wikipedia o det visar sig att det är långt mer avancerat än jag trodde själv.

Som jag uppfattar det så är Apple tvingade att ha DRM eller annat likvärdigt skydd, mot obegränsad reproducering av det digitala materialet, annars skulle de inte få sälja musik och annat genom iTMS till resten av världen. DRM funkar både som ett skydd mot förlust av inkomst för Apple och andra företag och som en garanti för att upphovspersonen av materialet dvs artisten inte ska bli utan inkomst från vidare försäljning. Som sagt det äv vad jag uppfattar det som.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag tror inte man helt o hållet ska skylla bruket av DRM på Apple

[snip]

Som jag uppfattar det så är Apple tvingade att ha DRM eller annat likvärdigt skydd, mot obegränsad reproducering av det digitala materialet, annars skulle de inte få sälja musik och annat genom iTMS till resten av världen. DRM funkar både som ett skydd mot förlust av inkomst för Apple och andra företag och som en garanti för att upphovspersonen av materialet dvs artisten inte ska bli utan inkomst från vidare försäljning. Som sagt det äv vad jag uppfattar det som.

Jag håller med Cogito här måste jag säga. Om ni inte har sett det förut så har John Gruber, Daring Fireball, ett bra inlägg om DRM och kompatibilitet. Jag kanske är en konstig prick, men jag gillar inte restriktionerna som man får heller. Jag har en iPod, vi använder iTunes på flera Macar hemma och vi har minst 30 GB med music, men rubbet är rippat från mina CDar. Jag vill kunna ta musiken till bilen, på iPoden, till kompisen, ha en kopia för när jag vill byta format mm. CD ger vad jag vill ha i dagens läge.

I framtiden? Jag tror vi kommer att få dras med olika DRM system länge. DRM system som inte pratar med varandra. Kommer många MP3 tillverkare att köpa license på Fairplay från Apple? Det verkar inte så i dagens läge. Vill jag personligen ha DRM system från MS? Näh tack. En CD verkar en mycket bättre option, även om jag måste köpa 10 låter i taget. Tror jag på DRM system som EU/Svenska byråkraterna bestämmer om hur de skall funka? Nej verkligen inte...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-25 00:34
Ursprungligen av bjelkeman:

Kommer många MP3 tillverkare att köpa license på Fairplay från Apple? Det verkar inte så i dagens läge.

Problemet är ju att Apple helt enkelt inte säljer några licenser!

Vänligen, Ylan, som har köpt några udda låtar på iTMS, men som nog skulle köpt fler om han visste att han inte bleve inlåst!

Nu protesterar de franska Macanvändarna kollektivt mot lagförslaget: http://www.hardmac.com/news/2006-03-27/#5303

http://computersweden.idg.se/ArticlePages/200603/23/20060323142243_CS546/20060323142243_CS546.dbp.asp

"
Ladda ner musik lagligt från biblioteket

Nu lanseras tjänsten Musikwebb där du kan ladda ner musik lagligt från bibliotekens webbplatser. Just nu finns cirka 170 000 låtar och allt som behövs är ett lånekort och en dator med Windows Media Player.
Bibliotekens nya tjänst Musikwebb fungerar hittills enbart på datorer med Windows. Mac-användare kan inte använda tjänsten eftersom filerna är försedda med Microsofts kopieringsskydd wma drm.

]Skyddet gör att filerna spärras efter en begränsad tid, antingen 24 timmar eller sju dagar.

Man kan även flytta över musiken till sin bärbara mediaspelare förutsatt att den klarar av wma drm-format, vilket utesluter Apples Ipod och spelare från Sony.

...
"

Detta är betydligt värre i mina ögon. Att ett företag tillhandahåller begränsade filformat är en sak (även om jag inte stödjer det), men att en allmän inrättning som biblioteken gör det är en helt annan femma. Jag har svårt att tänka mig mycket bättre argument för att välja en viss musikspelare och dator, speciellt ifall du är musikintresserad. Detta, om något, borde omgående anmälas till konkurrensverket eller liknande institution.

När det gäller den franska striden, så gäller den så mycket mer än bara Apple, vilket kan vara värt att tänka på:
(Från den franska protestsidan) "Freewares, OpenSource projects, web radios, legal P2P exchanges, legal online music stores, the private copy right, are some examples of what will be strongly affected if the validation process of this law is completed."

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-27 16:14
Ursprungligen av bankerydsfredrik:

http://computersweden.idg.se/ArticlePages/200603/23/20060323142243_CS546/20060323142243_CS546.dbp.asp

Bibliotekens nya tjänst Musikwebb fungerar hittills enbart på datorer med Windows. Mac-användare kan inte använda tjänsten eftersom filerna är försedda med Microsofts kopieringsskydd wma drm.
vilket utesluter Apples Ipod och spelare från Sony.

Svenska offentliga inrättningar anser att det bara existerar en typ av datorer. PC med Windows XP, Windows media player och IE 6.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-24 21:57
Ursprungligen av rhesus:

Svenska offentliga inrättningar anser att det bara existerar en typ av datorer. PC med Windows XP, Windows media player och IE 6.

Sedan är det ju faktiskt så att Microsoft licensierar ut sitt DRM, vilket inte Apple gör (och det är detta man vänder sig emot i Europa). Det finns en uppsjö musikspelare som kan spela låtar med WMA DRM. Endast iPoden kan spela Fair Play. Det är Apple som satt sig i situationen med WMA DRM. Hoppas de svenska biblioteken, tillsammans med alla andra som inte kan använda sig av Fair Play, får Apple att tänka om.

Vänligen, Ylan

Jag tror att många liksom jag skiter i om det finns DRM eller inte men vill kunna spela upp musiken vart jag vill. För övrigt så är nog inte alla medvetna om apples ipodbegränsning det kommer ingen stor blinkande röd varningstext när du köper en låt. Jag känner många som köpt en ipod och inte haft en aning om detta. Jag har även upplyst andra om apples DRM och då är dom inte lika positiva till att köpa eller fortsätta att köpa musik till sina ipods på itms. Jag kommer i varje fall att undvika att köpa på itms tills det blir någon DRM standard på alla "mp3"-spelare och att ljudkvaliteten förbättras eller låtarna blir billigare.

Nu tycker säkert vissa att man får skylla sig själv om man köper låtar med DRM som är begränsad till ipod. Ingen annan mp3spelare har denna begränsning(tror jag) eller "feature" som apple kanske skulle säga. Har ni verkligen lusläst alla papper som kommer med er mac? Eller alla tusen punkter som man måste läsa igenom innan man går in på vissa sidor på nätet?

En åsikt bland andra.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-23 23:35
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Nu protesterar de franska Macanvändarna kollektivt mot lagförslaget: http://www.hardmac.com/news/2006-03-27/#5303

Det borde vi också göra. Någon som har kunskap att lägga upp en lämplig lista att fylla påmed sitt namn, adress etc.?:mad:

Jag tänkte att eftersom jag drog igång denna tråd så borde jag uppdatera den emellanåt så här kommer en sådan uppdatering. Håll till godo:

Franska Generalförsamligen har tagit lagförslaget på badsemester och vattnat ur det lite...

Det bidde inte ens en tumme...

Nå, Motorola köpte någon sorts licens, men det blev ju inte ju inte så lyckat.

Bevaka tråden