Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Väntar spänt

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-23 09:47

Min hyresvärd ringde precis och sa att min kära nya Macbook sitter och väntar på mig där hemma. Ujuj, kan inte jobbet bara vara färdigt nån gång!? Iallafall, när jag kommer hem och har lekt lite så kommer det en utförligt jämförelse av iBook G3 900MHz och MacBook Pro 1.83GHz. Det har väl skrivits otal spaltmeter om intryck av nya MBP, men det kan väl kanske vara till nytta för någon som undrar om det är värt pengarna att gå från en lite äldre maskin till MacBook. Ska speciellt spetsa öronen vad det gäller alla oljud som det pratas så mycket om...

huuuh, kan inte vänta att komma hem!!

-en otålig blivande MBP-användare

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-23 16:05

Okej, nu har jag suttit och lekt rundor i ett par timmar. Överlag så är jag jättenöjd, vilket kanske inte var så oväntat. Det allra skönaste är väl skärmen, vilket får den gamla iBook-skärmen att se trasig ut i jämförelse. Datorn känns enormt stor (det "känns" som en 17"), vilket är både bra och dåligt förmodar jag. Man kommer väl sakna hur liten och nimm en 12" var, men den högre upplösningen är definitivt värt det. Galet bra kontrast och brightness. Har väldigt, väldigt minimalt med flimmer när man dimmar displayen. Absolut ingenting man märker om man inte verkligen letar. Den där ljusa randen som tydligen skulle vara längst ner går inte heller att finna. Den brummar inte heller. Med andra ord, skärmen är verkligen toppen.

Så, vad det gäller ljudet. Jag har tyvärr cpu-pipet som folk bitchar om. Det piper endast när man kör på batteriet och har låg cpu-belastning. Med andra ord, det kommer inte påverka mig jättemycket då jag oftast kör med ac-adapter. Likväl, oerhört störigt att man fick en dator med pip. Det går dock inte att höra några andra ljud (förutom HDD dvs), vilket är positivt.

Högtalarna är mångt mycket bättre än på iBooken, vilket är trevligt. Tangentbordet har också en rätt så annorlunda, man skulle kunna säga fastare, känsla jämfört med iBooken. När vi ändå pratar om känsla, så kan jag klämma in att datorn är tunn, riktigt tunn (kommer att slänga upp lite jämförelsebilder senare).

Datorn blir inte särskilt varm (fast jag har visserligen inte pressat den jättehårt, bara "vanlig" belastning). Skulle till och med våga påstå att den håller något lägre temperatur för handlederna vid vanlig användning (typ surfa, lyssna på musik, kopiera för fulla muggar etc).

Den är ruskigt mycket snabbare än iBooken, vilket kanske inte är så oväntat då jag nu har dubbelt så mycket ram (mja, 640mb till 1.5gig) och dubbla 1.83 kärnor jämfört med en skrutt 900MHz g3a.

Känns det som den är värd pengarna? Ja, med nöd och näppe. jag betalade bara runt 15.5 tusen (eftersom jag köpte med studentrabatt i Japan), vilket gör att den kommer inom gränsen för vad jag tycker att datorn är värd. Hade jag betalat 20? Förmodligen inte, då hade jag säkerligen väntat på en ny iBook. Men skärmen är verkligen mumma. Fast visst, jag hade kunnat köpa en väldigt stor extern skärm och en iBook för samma pris. Ha bättre bärbarhet, och fler pixlar att leka med när man är hemma.

Jahapp, nu dör snart batteriet från min första batterikalibrering, så mer info. senare mao.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-24 00:15

Sjysst sammanfattning!

(Jag vet att jag tillför så otroligt mycket genom att skriva detta)

  • Oregistrerad
  • 2006-03-24 00:31

Köpte du den med Japansk keybord layout, eller amerikansk, eller rent av Svensk?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-24 03:52

Jag köpte med Japansk layout eftersom det är den som fungerar allra bäst då man ska skriva på svenska, japanska och även programmera (till vilket den amerikanska-layouten är mycket bättre än den svenska imo). Det finns två knappar, en på vardera sida om den pyttelilla spacetangenten, som gör att man kan växla fram och tillbaka mellan japanska och svenska. Det är framförallt dessa två knappar jag ville ha, vilket gjorde att jag valde japansklayout istället för amerikansk (de två alternativ man har att välja på i Japan). Jag tittar inte på tangentbordet hur som helst, så även om det kanske ser lite tråkigt ut att inte ha åäö när man skriver på svenska så uppvägs det av det faktum att jag skriver minst lika mycket på japanska och att jag lätt kan växla mellan de två.

Just stöd för japanska (och språk rent allmänt) är ett stort skäl till att jag fortfarande sitter på OS X. Unicode och helskön lokalisering helt igenom är klockrent. Och kotoeri (det är namnet på det japanska input-systemet i OS X) är betydligt bättre än IME (den windownesiska varianten av samma sak). Bara det faktum att jag kan blanda japanska och svenska överallt, i alla rutor etc, är guld värt för min del. Linux (och med det menar jag Gnome, eftersom det är det enda jag kört sedan Linux blev modernt. Förr i tiden var det CLI eller windowmaker som gällde) är också rätt så bra. Att både OS X och linux piskar windows i unicode och lokaliseringsstöd är ju både trist och upplyftande på samma gång. Jag behöver inte besväras med skiten, men det är samtidigt sorgligt att andra måste

Iallafall, jag måste iväg till jobbet nu. Men jag kommer att lägga upp bilder (speciellt då bilder som jämför 12" iBooken och Macbooken) när jag kommer hem.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-27 00:37

När kommer picsen?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-28 12:51

Jahapp, det hade jag förträngt. Här kommer ett gäng.

http://tokyotexture.com/Sites.html

Jag har kasst ljus (och det är mörkt ute), så ni får hålla till godo Just ja, jag maxade brightness på båda datorerna, vilket borde ge en liten hint om skillnaden i brightness. Man ska dock _inte_ använda bilderna för att försöka luska ut hur ljusstark MacBooken är (för att bilderna är tagna i all hast och inte särskilt beskrivande). Det bästa jag kan säga är väl att MacBooken verkligen är vit, medans iBooken är dassgrå.

ps. usch och fy vad äckliga iBook-tangenterna kändes när man använt MacBooken ett par dagar. Typ "plastsnuskiga" på något sätt...skumt

1
Bevaka tråden