Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köptips: Miglias "TVmini" eller Elgatos "EyeTV for DTT"?

Tråden skapades och har fått 154 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-05-17 21:23

Antagligen så avkoder den ingenting, utan skickar bara MPEG-signalen direkt till datan. Och datorn behöver inte avkode heller, bara visa den på skärmen. Så sänds det i HDTV, dvs MPEG4 så får du det med!

Ursprungligen av torbjorn2000:

Antagligen så avkoder den ingenting, utan skickar bara MPEG-signalen direkt till datan. Och datorn behöver inte avkode heller, bara visa den på skärmen. Så sänds det i HDTV, dvs MPEG4 så får du det med!

Alltså, någonstans MÅSTE signalen avkodas. Normalt om man har en marksänd box till TV:n sköter boxen själva avkodningen. I fallet med EyeTV DTT så verkar ju dongeln bara vara en tuner, så då får datorn sköta avkodningen.

Programmet som följer med DTT är EyeTV2 och har antagligen någon mpeg2-dekoder som avkodar sändningen. EyeTV2 verkar inte stödja realtidsdekodning i h.264 så vad ska man ta sig till då? Bara koppla in tunern och slå på VLC och vips så ser jag VM i HD? Hur ska jag i så fall välja kanal då?

Nja, så länge mjukvaran som används med DTT inte stödjer h.264 sändningar blir det väl inte mycket bild. Jag menar man måste ju ha programmet för att kunna välja kanal osv.

titta på champions league nu för i h....vete, bättre fopåll får du inte...

  • Oregistrerad
  • 2006-05-18 07:31

Alltså, avkoda och avkoda. En analog sänding måste ju kodas i en valfri kodning av boxen eller datorn. Men digitala sändningar sänds ju redan i ett format som datorn vill ha, så det enda som behövs är att skyffla signalen från luften till datorns hårddisk.

Vill du sen koda om det till h.264 så kräver ju det jobb, om det inte är det mpeg4-formatet som teracom väljer!

Från hemsidan om DTT:
Superb quality recordings
EyeTV for DTT has one quality setting, Lossless. The DVB stream is recorded unaltered, and so you’re getting full quality DTT content as encoded by the broadcaster: MPEG-1, MPEG-4, or more commonly MPEG-2.

Ursprungligen av torbjorn2000:

Alltså, avkoda och avkoda. En analog sänding måste ju kodas i en valfri kodning av boxen eller datorn. Men digitala sändningar sänds ju redan i ett format som datorn vill ha, så det enda som behövs är att skyffla signalen från luften till datorns hårddisk.

Vill du sen koda om det till h.264 så kräver ju det jobb, om det inte är det mpeg4-formatet som teracom väljer!

Från hemsidan om DTT:
Superb quality recordings
EyeTV for DTT has one quality setting, Lossless. The DVB stream is recorded unaltered, and so you’re getting full quality DTT content as encoded by the broadcaster: MPEG-1, MPEG-4, or more commonly MPEG-2.

Hmm... digital sändningningar måste väl också kodas av. Det enda DTT-dongeln gör är att översätta den fysiska "DVB-T"-signalen till ettor och nollor. Sedan måste dessa ettor och nollor tolkas på något sätt genom en avkodare, exempelvis mpeg2(normalfallet) eller h.264.

Jag vet att EyeTV2 stöder "MPEG-4" frågan är bara om det inkluderar h.264 då det finns flera olika varianter av MPEG4. Självklart fattar jag att det blir datorns jobb att sköta avkodningen, men frågan är bara hur detta går till.

Programvaran EyeTV2 måste ju vara redo att dekoda av h.264 i realtid, annars skiter det sig. Man kan ju inte bara koppla in dongeln och sen hokuspokus "låta datorn sköta avkodningen". EyeTV2 behövs ju för att byta kanal osv, utan programmet blir väl dongeln rätt värdelös.

Hur som haver har jag mailat Elgato om saken för att få lite klarhet i det hela. Jag pallar inte att köpa DTT om det inte går att köra HD via marknätet.

Senast redigerat 2006-05-18 11:00

Jag har tolkat det som att EyeTV-programvaran har stöd för h.264 men om det inte visar sig vara fallet så är lösningen enkel.
Jag är tämligen säker på att du bara kan säga åt Eyetv att spela in HD-kanalen, sen öppnar du den resulterande filen med VLC. Du behöver inte vänta tills hela matchen är inspelad, det är bara att öppna filen i VLC medans Eyetv fortfarande skriver till den.

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-05-18 09:58

Vet vi vilken kodning vm-utsändningarna kommer att bli i?

Det enda jag hitta med lite googlande var på svt.se/teknik där det allmänt pratas om MPEG-4 AVC i artikeln "hdtv: SVT tar fram ny digital testfilm" . Och AVC är samma som H.264. Men artikeln om fotbolls-vm nämner inte teknikval.

De är verkligen sent ute ...

Ursprungligen av matteth:

Vet vi vilken kodning vm-utsändningarna kommer att bli i?

Det enda jag hitta med lite googlande var på svt.se/teknik där det allmänt pratas om MPEG-4 AVC i artikeln "hdtv: SVT tar fram ny digital testfilm" . Och AVC är samma som H.264. Men artikeln om fotbolls-vm nämner inte teknikval.

De är verkligen sent ute ...

Jag tror att VM filmas ursprungligen i 1080i som SVT sedan kodar om till h.264 720P (1280x720). HD-sändningen länkas sedan vidare av SVT till Canal Digital och Teracom. Det är garanterat spikat att HD-sändningen för VM kommer vara kodat i h.264(Mpeg4 Part-10) och 720P, dvs 1280x720.

Det finns en stor tråd om detta i HiFi-forumet Minhemmabio.com:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=116050&st=0

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-05-18 11:07
Ursprungligen av grand_master:

Jag tror att VM filmas ursprungligen i 1080i som SVT sedan kodar om till h.264 720P (1280x720). HD-sändningen länkas sedan vidare av SVT till Canal Digital och Teracom. Det är garanterat spikat att HD-sändningen för VM kommer vara kodat i h.264(Mpeg4 Part-10) och 720P, dvs 1280x720.

Det finns en stor tråd om detta i HiFi-forumet Minhemmabio.com:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=116050&st=0

Tack!
Det blir spännande. Jag chansköper en billig Miglia/eyetv med förhoppningen att kunna visa 720p på projektor via nya macbooken som förhoppningsvis hinner komma ...

Nu har jag fått svar från Elgato och kontentan är att själva tunern kan självklart ta emot en h.264 signal, men programvaran EyeTV2 kan inte avkoda den i nuläget. Alltså, kan man glömma VM i HD.

Ursprungligen av grand_master:

Nu har jag fått svar från Elgato och kontentan är att själva tunern kan självklart ta emot en h.264 signal, men programvaran EyeTV2 kan inte avkoda den i nuläget. Alltså, kan man glömma VM i HD.

Som sagt, man kan ju testa att spela in HD-kanalen och öppna filen i VLC
Funkar inte det heller kan man testa iTele för att spela in med och återigen öppna i VLC.
Om inte det heller funkar så blir det ju däremot lite motigt...

Ursprungligen av gusax840:

Som sagt, man kan ju testa att spela in HD-kanalen och öppna filen i VLC
Funkar inte det heller kan man testa iTele för att spela in med och återigen öppna i VLC.
Om inte det heller funkar så blir det ju däremot lite motigt...

Hehe, ja det låter spännande men jag undrar hur det funkar rent praktiskt. Kan man välja i EyeTV2 att helt sonika spela in en kanal där där bilden är svart pga av att programmet inte kan koda av, och sedan öppna VLC och leta upp den filen som innehåller inspelningen?

Jag vette fan om Elgato är lite förvirrade själva. På deras sida hävdar de ju att man kan köra 1080i och 720P om man har en hyffsad burk, dvs minst en PM G5 2.0 GHz eller en Intel Core Duo-maskin. Sedan anger de att man kan utan problem spela upp Mpeg1, 2 och 4 strömmar. Frågan är då vilken typ av Mpeg4 den pallar?

Den enda Mpeg4-varianten som är aktuell i digitaltvsammanhang är h.264, jag menar har nån någon sin hört om ett bolag som sänder i h.263 som är en äldre variant av Mpeg4. Det kan väl inte vara så jävla svårt att lösa detta då MacOS X är i det närmaste en dedikerad plattform för h.264. Kan de inte bara släppa en patch som utnyttjar QuickTime dekodern?

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-05-18 18:23
Ursprungligen av gusax840:

Som sagt, man kan ju testa att spela in HD-kanalen och öppna filen i VLC
Funkar inte det heller kan man testa iTele för att spela in med och återigen öppna i VLC.
Om inte det heller funkar så blir det ju däremot lite motigt...

Blir pysslande och testande ... kanske blir klart till finalen ... iTele verkar ju vara klart för intel och använda Mplayer, som kan spela h.264. Kanske funkar med den istället för EyeTV?

Ursprungligen av matteth:

Blir pysslande och testande ... kanske blir klart till finalen ... iTele verkar ju vara klart för intel och använda Mplayer, som kan spela h.264. Kanske funkar med den istället för EyeTV?

Så sant. Nån händig j-vel kommer säkert på något smart. Då 1399kr på AppleStore inte är en större förmögenhet slår jag till och köper en EyeTV DTT ikväll.

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-05-18 18:45
Ursprungligen av grand_master:

Så sant. Nån händig j-vel kommer säkert på något smart. Då 1399kr på AppleStore inte är en större förmögenhet slår jag till och köper en EyeTV DTT ikväll.

Synd bara att man inte har någon signal att testa på förrän det är dags ...

Finns det någon smart plugin som gör det lätt att dela upp eyetv exporter till ipod i mindre kortare bitar, så att det inte blir en enda stor fil?!

marcus :m

Ursprungligen av matteth:

Synd bara att man inte har någon signal att testa på förrän det är dags ...

Jag läste att en testbild, eller testslinga, kommer ligga ute vecka 23 dvs samma vecka som VM startar. VM drar igång på fredagen den veckan.

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-05-18 19:11
Ursprungligen av grand_master:

Jag läste att en testbild, eller testslinga, kommer ligga ute vecka 23 dvs samma vecka som VM startar. VM drar igång på fredagen den veckan.

Super! Då får man fira nationaldagen med hdtv-experiment.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-18 19:39

Ca modul Comhem

Jag antar att man måste ha en ca modul till Elgato 610.
Någon som fått det att funka med Comhem, och i så fall vilken firma säljer en sådan.
P-O

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-05-18 19:52
Ursprungligen av pomac:

Jag antar att man måste ha en ca modul till Elgato 610.
Någon som fått det att funka med Comhem, och i så fall vilken firma säljer en sådan.
P-O

Kommer comhem ens börja säda hd?
bara för att svt släpper en kanal är det väll inte säkert att comhem lägger ut den i sitt nät eller?

Ursprungligen av pomac:

Jag antar att man måste ha en ca modul till Elgato 610.
Någon som fått det att funka med Comhem, och i så fall vilken firma säljer en sådan.
P-O

Du ska ha conaxmodul till comhem och inte viaccess.

Jag har en conaxmodul (version 4 om det är viktigt) som du kan få köpa av mig för några hundringar om du vill. Jag har haft den till canal digital men har boxer nu så conaxmodulen har jag ingen användning för.
Är du intresserad av min så kan du ju skicka ett PM annars finns de att köpa nya på tex www.kjell.com för 899.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-05-21 12:38

Innebär allt detta sammantaget att man inte kan koppla in en Miglia TVmini med EyeTV 2.0 - DTT till antennuttaget i ex.vis ComHem?

Hur funkar det rent allmänt med inkoppling till kabeltv och hur bra täckning har man annars via antennen som ingår?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-21 18:58
Ursprungligen av matda:

Innebär allt detta sammantaget att man inte kan koppla in en Miglia TVmini med EyeTV 2.0 - DTT till antennuttaget i ex.vis ComHem?

Det stämmer. Miglias mottaagare är bara för DVB-T, dvs marksänd (terrestial), medan Kabel-TV kör DVB-C.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-05-22 10:31
Ursprungligen av torbjorn2000:

Det stämmer. Miglias mottaagare är bara för DVB-T, dvs marksänd (terrestial), medan Kabel-TV kör DVB-C.

Kör "vanlig" kabel-tv både digital och analog signal (går det)? Vad jag förstår så finns då alternativen eyetv ez för analog kabel och eyetv 610 för digital.

Vilket är det billigaste alternativet om man vill ansluta macen till digital kabel (dvb-c)?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-26 16:53

Elgato i Umeå?

Är det någon som har testat Elgatos eye-tv (DTT) i Umeå. Jag kan inte mycket om teknik, så snälla kom med enkla svar och skippa de flesta fackuttrycken. Går det att se på TV eller inte?

Yz

Ursprungligen av alfred jansson:

Är det någon som har testat Elgatos eye-tv (DTT) i Umeå. Jag kan inte mycket om teknik, så snälla kom med enkla svar och skippa de flesta fackuttrycken. Går det att se på TV eller inte?

Yz

Jag fick min Elgato DTT hemkörd till dörren idag av TNT, då jag beställde via AppleStore. En trevlig överraskning är att Apple har sänkt priset från 1399 till 1299 riksdaler. Efter ett par timmars testande måste jag säga att jag är sjukt j-avla nöjd. För 1299 kr får man:

* Marksänd tuner, med mycket bra signalkänslighet som kopplas till datorn via USB2

* Rätt liten bordsantenn som fungerar extremt bra faktiskt

* Ett mycket bra program för att hantera tvtittandet

* Trevlig fjärrkontroll som fungerar direkt utan krångel

Jag måste säga att jag vart väldigt positivt överraskad över hur mycket jag fick för pengarna. När jag packade upp såg jag den mycket lilla bordantennen och trodde inte att den skulle hålla måttet då jag har rätt dålig mottagning där jag bor pga av mycket skog. Jag satte bordsantennen ute på balkongen och använda en 10 meters antennsladd från Clas Ohlson som förlängning. Tro det eller ej, men jag har mottagning på alla fria kanalerna och det hackar inte ett dugg! Man kan inte bli annat än mäkta imponerad och bara garva över den fina mottagningen, speciellt då man ser storleken på bordantennen och jämför med min stora ordinarie antenn. Bor i Stockholm kanske jag ska tillägga.

I övrigt tycker jag programvaran EyeTV2 är väldigt bra faktiskt, med en hel del trevliga funktioner som inspelning, tv-tablå (EPG kallas det väl), möjlighet att pausa mitt i ett program och sedan återuppta det plus en massa annat. Sedan finns funktioner för att förbättra bilden, som verkligen fungerar och gör skillnad! Jag kommer ihåg när jag skaffade marksänt till min PC för ett par år sedan och den programvaran som medföljde, och även hela paketet för den delen, vart j-avligt buggig och dålig signalkänslighet led kortet av. Men icke här!

Fjärrkontrollen funkar kanon. Det enda man behöver göra är att sätta in batterierna och köra. Inget krångel fem öre med drivrutiner och annat skit. Jag har snackat lite med Elgato och enligt dem ligger det inte allt förlångt bort i tiden med en liten patch eller uppgradering av EyeTV2 som kommer klara HD i h.264 dvs det VM kommer sändas i. Dock kommer en hyffsat bra dator krävas, men har man detta kommer det teoretiskt gå att se HD i marknätet i h.264 inom en inte allt för avlägsen framtid.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-26 21:59

Tack för bra svar, hängde med i det mesta (ok, förutom h.264, vad nu det är...höjd över havet...?)
En central fråga kvarstår dock, hur ser det ut utanför Storstan? Fungerar mottagningen bra även i t ex Umeå? Nån som vet?
Funderar som sagt på att köpa Elgato DTT och i sommar ta med till Italien/Kroatien för att se på fotbolls-VM. Nån som vet hur det är med digitalsändningar där?

Yz

För närvarande används Mpeg2 som kompressionsteknik i marknätet. VM i HD sänds i h.264, som är en effektivare kompressionsteknik än Mpeg2. När det gäller HD-sändningar i framtiden kommer dessa vara komprimerade med h.264, vare sig det gället marknätet eller satellit. Med andra ord är h.264, även kallat AVC eller Mpeg4 Part-10, framtiden!

Rabatten verkar vara tillbaka i någon form av fotbollskampanj på applestore.
979 kr för digitaltv-varianten (TVmini) och det finns även en analog variant för 1049 kr (TVmicro).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-30 15:39

Jag hajar inte riktigt ändå, på Apple står det "Dessutom är TVMini förberedd för HD-tv nu!"
Är det mjukvaran som inte pallar h.264 och därför spolierar hela planen på att se VM gratis i HD? Eller är det bara inspelningsmöjligheterna som man går miste om? Eller är HD en ny funktion från Miglia som kommit i dagarna som gör att det fungerar?

Bevaka tråden