Nya minin

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-21 13:15

Hallå alla,

Funderar på att byta ut min befintliga mini mot en ny. Frågan är bara vilken av dem man skall ha och vad jag kan få för min gamla.

Har en 1.33ghz mini med 1gb minne, airport/blåtand och en 40gb disk. Den är inköpt i december.

/Glawe

• Medlem
  • Borås
  • 2006-03-21 15:50

Angående den nya Minin, jag har en liten fråga. Finns det någon inbyggd mikrofon i den?

Vad ska du göra med den?

Ang. micken så står det inget om det på apples hemsida, men det finns ju line-in.

>Funderar på att byta ut min befintliga mini mot en ny. Frågan är bara vilken av dem
>man skall ha och vad jag kan få för min gamla.

Svårt att säga, core solo är inte så mycket snabbare än din befintliga. Vad är det i den nya Mini som lockar, bättre prestanda, fjärrkontrollen eller XP.. :-]

Seriöst, det blir lättare att hjälpa till om du bättre beskriver vad du planerar att använda den till.

• Oregistrerad
  • 2006-03-21 19:49

Kanske skulle ha nämnt det ja :>

Prestandan framför allt. Klipper en del video med den och spelar World of Warcraft ibland + att jag programerar en del. Windows får jag nog av på jobb så den biten är ointressant.

Om du värderar prestandan framför allt så ska du självklart ha en Core Duo! Speciellt om du ska sitta och redigera video och spela.

Säker på att det inte är en iMac du ska ha?

• Oregistrerad
  • 2006-03-21 20:57

Har funderat på iMacen med.. men jag är jäkligt kräsen med upplösning på skärmen, och skall jag ha den stora så blir det ganska många tusen extra att lägga ut... är inte säker på att det går ihop där

Själv skall jag snart köpa en mac mini core duo ... till min TV/hemma bio .. .. yep ..
har sökt som f*n på nätet och hittat en perfekt lösning ..

mac minin blir kärnan i hella systemet (självklart )
belysningen i lägenheten kommer syras via x10 .. köpes via ehem.se
tv kopplar jag till minin via dvi - > hdmi
ljud (5.1 Dolby Digital) kopplar jag via optisk ut på minin till optisk in på sourand anläggningen.
digital tv tar jag emout via eyeTV 410 .. stödjes av boxer

och till sist så styr jag minin via min SonyEricsson k750i med salling clicker ..

och vad får jag utav detta ... jo ett komplett hemmabio system styrt via min mobil. kommer kunna byta tv kanaler och styra filmer .. via mobilen .. att koppla belysningen/elen till mac mini via x10 gör att jag kan få effekten att belysningen tonas ner när jag sätter på en dvd film ... plus att jag kan kolla om jag stängde av kaffe brygaren hemma .. när jag sitter på jobbet ...

minin kommer bli hjärtan i min lägenhet ..

Ursprungligen av Tussen69:

Själv skall jag snart köpa en mac mini core duo ... till min TV/hemma bio .. .. yep ..
har sökt som f*n på nätet och hittat en perfekt lösning ..

Ambitiöst, men är det verkligen bästa lösningen? Kolla på HTPC-chassi + s479-system + Myth TV. Bättre, billigare, lättare att bygga ut och dessutom snyggare.

Ursprungligen av Hakro807:

Ambitiöst, men är det verkligen bästa lösningen? Kolla på HTPC-chassi + s479-system + Myth TV. Bättre, billigare, lättare att bygga ut och dessutom snyggare.

mm kanske det med HTPC är väll ... PC ???? mac älskare som man är ..

belysning ??

har du någon belysnings-controller ????

det är lite vad jag använder/kommer använda mini till ... eftersom det vorde dyrt, dumt men ak så kärleksfullt att ha en Xserve i källaren ... nä minin är tänkt att fungera som en kärna i hemmet .. tv, video, ljud, belysning, automation, fjärrstyrning osv...

någon pc är det inte tal om ... jag slängde INTE min gammla pc som jag spenderat lätt över 20 lakan på av kärlek utan av hat ... som gammal pc användare jag varit sedan 12-14 år tillbaka så insåg jag "I COULD DO BETHER" och köpte en mac, och en till, och en till och .. ja du förstår ..

mac 4 life (or until I find something bether .. witch will probely not happend)

Cider is good..afterall its made from APPLE ... :rolleyes:

Steve speaks more bull *t than Bill Gates .... He says that MAC OS X is the best Operating system on this Planet .... that´s bull ... The truth is OS X is the best operating system in the Universe !

PC /= Windows. MythTV körs under Linux. Sedan är det väl trevligt att du älskar Mac men alltför dum/blind får man inte bli av kärlek.

PC /= Windows. MythTV körs under Linux. Sedan är det väl trevligt att du älskar Mac men alltför dum/blind får man inte bli av kärlek.

Vad är "s479-system" för något?

5.1-ljud via Mac Mini är inte fullt så enkelt som det låter, dvd funkar men inte AC3 via VLC t ex. Och med tanke på alla andra småskavanker är det ingen tokig idé att vänta ett tag innan man gör en Mac Mini till mediacenter.

Ursprungligen av Stinky:

5.1-ljud via Mac Mini är inte fullt så enkelt som det låter, dvd funkar men inte AC3 via VLC t ex. Och med tanke på alla andra småskavanker är det ingen tokig idé att vänta ett tag innan man gör en Mac Mini till mediacenter.

Vad är det som lockar så mycket med Mini som HTPC? Den är visserligen liten och tyst men tysta maskiner är ganska lätta att bygga och en HTPC ska givetvis vara i 17"-format för att passa i stereohyllan.

Ok, det är en ganska lätt lösning men det är inga större problem att stoppa in någon av de redan befintliga HTPC-programvararor som finns till Linux/Windows.

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-12 11:28

en HTPC ska givetvis vara i 17"-format för att passa i stereohyllan.

Det är ju just det man vill slippa! En ful stapel med klossiga apparater i svart. Stereohylla = 1900-tal

Kolla upp Q Light.

>Vad är "s479-system" för något?

Ett system baserat på Pentium M. Wikipedia är din vän i nöden. http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_479

>Det är ju just det man vill slippa! En ful stapel med klossiga apparater i svart. Stereohylla = 1900-tal

Du skämtar? Ok, du lade till en smiley men riktigt säker man kan aldrig vara här. Istället för 3 enheter (förstärkare, cd-spelare och HTPC) med enhetligt utseende vill du alltså ha 2 med enhetligt utseende och en mini ovanpå det? Det kommer bara se konstigt ut.

Vill du satsa på kvalitetsgrejer inom rimliga prisklasser är det 17"-formatet som gäller, eller kan du peka ut en vettig förstärkare som skulle passa ihop med en Mini?

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-21 15:40

Vill du satsa på kvalitetsgrejer inom rimliga prisklasser är det 17"-formatet som gäller, eller kan du peka ut en vettig förstärkare som skulle passa ihop med en Mini?

Slutstegen får du gömma bakom soffan eller nåt.

Jag hade inte ens haft förstärkaren stående synlig om jag hade fått välja.

MacMini med Windows CP och MediaPortal och medhörande tv tuner. Rockar.

1
Bevaka tråden