Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som kör XP på sin Intelmac? Hur fungerar det?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vore intressant att höra hur det går, hur prestandan blir. Vilka applikationer som fungerar/inte fungerar osv.

Finns drivrutiner för grafikkortet som fungerar okej? Hur är det med ljud? Isight etc etc?

Om man inte har till avsikt att hjälpa till med att ta fram drivrutiner för diverse saker så är det bästa att vänta tills det mesta är fixat.

Du kan följa utvecklingen på http://www.osx86project.org/

Dom stora problemen är 3D och att fläktarna inte går att styra.

Hoppas det mesta är fixat snart.

Det funkar fint! Har installerat det på min MBP. Och det är som sagt grafikaccelerationen som är det stora just nu att fixa till, men det tar nog inte lång tid innan någon hittar en lösning.

Angående fläktarna så spinner dom upp fint när man gör lite mer krävande jobb, så jag tror dom funkar. Och efter vad en på osx86project som mätt tempen på utsidan av datorn så skiljer det bara några fahrenheit mellan OS X och Windows-arbete.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-03-20 13:02

Jag har installerat XP på en 20" Imac. Det som inte fungerar är främst riktiga drivrutiner till grafiken. Annars fungerar det som i vilken pc burk som helst, de enda program som inte fungerar är ju främst grafikintensiva program tex spel eftersom grafiken inte går på full hastighet men det är ju bara en tidsfråga innan det är löst....

Det hade varit fint om kunnat köra Win på en separat disk, men det går inte va?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-03-20 14:12

Just nu går det inte (vad jag vet) att köra XP på en seperat disk, men det törs jag nästan lova att det kommer inom kort.

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-03-21 10:11

HUrfunkar det medfilerockså? Kommer ni åt hela hdd:n genom xp?

Man kommer inte åt OSX-partitionen från XP. Dock kommer man åt XP-partitionen från Macen (både läs och skriv om man har partitionerat med FAT32, enfast läs-rättigheter med NFTS).

Fungerar fint, skönt att kunna spela online-poker En grafikaccelerator-drivare vore ju oxå riktigt trevligt... men det man inser när man har båda burkarna på samma maskin är hur otroligt mkt skönare det är att köra OSX i vardagen.

Jag har fixat in XP på en MacMini DualCore (butiksdemoburk), med full grafikaccelration. Kör utan problem alla HD filmer (1080) i H.264, DIVX och WindowsMedia (H.264 är klart bäst btw). HalfLife 2 funkar ok, visserligen så är ju inte MacMinin någon spelmaskin... Photoshop CS2 fungerar klockrent. Nu skall jag rota fram min AutoCAD skiva och pröva..

Har även installerat MediaPortal som är en av de bästa mediacenter programen på marknaden, och är givetvis opensource. Givetvis så är det Firefox som standard webbläsare...

Och en liten kul sak.. Kör även en emulator med MacOS 8.6 på..

Imorgon skall den upp i butiken för att förvirra lite.. Det är en dingding värld..

Inga news om XP på extern USB2/FW-disk ännu? Som nybörjare på mac vill jag helst inte peta allt för mycket i macen.

Jag har installerat XP på min mini, men inte hunnit fippla så mycket med den än.. Men det lilla jag testat fungerar jättebra, som att köra vilken pc som helst. Drivare för ljud, airport och vanligt nätverk fungerar fint iaf, det som saknas är drivare för grafikkortet. Jag hittade den här länken idag också som beskriver hur man ska få igång grafikdrivarna på minin, har inte testat än bara..

http://wiki.onmac.net/index.php/Users/Drivers/Mac_Mini_DVI

Men om Christopher fick igång det så verkar det ju möjligt iaf

Det är lite pilligt att få gång grafikaccelrationen.. Många omstarter.. Mest tidsödande än svårt...

1
Bevaka tråden