Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Mighty Mouse "Exposé-knapp"

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick en MM med min iMac i början på året och tycker den är grymt smart och bra. Men sedan fick jag problem...

"Exposé-knappen" började klicka till synes spontant, men jag märkte sedan att den aktiverades när jag typ nuddade ovansidan på musen. - Vad synd att jag fick ett måndagsex, tänkte jag och gick till Apple Center med den, som bytte den med kommentaren att de knappt haft några reklamationer på MM.

Väl hemma märkte jag att jag fortfarande har samma problem! Testat lite och märkt att om man kopplar ur den upphör det svaga klickljud som annars ljuder när jag nuddar musens ovansida (och som sammanfaller med Exposé-knappens aktivering). Tänkte att det kanske var ngt skumt med USB-portarna på iMac:en, men märkte att de svaga klicken återkommer oavsett vilken maskin jag ansluter den till.

== 5 min senare ==

Medan jag skrev kom jag på att den kan ha med statisk elektricitet att göra, så jag provade att hålla ena handen på jord-bygeln i närmaste vägguttag och då försvann klickningarna! Verkar som att MMs skal leder för bra, att jag har olämpligt tyg i mina kläder eller att min dators placering är olämplig... Klickningarna försvinner också om jag håller andra handen på metallnätet under skärmen. Att problemen uppstod först ett tag efter att jag köpt macen måste berott på att jag flyttade den efter några veckor.

En trådläs MM skulle säkert förhindra sådana här problem, så jag hoppas en sådan kommer. Eller en jordad musmatta. Förmodligen skulle det också hjälpa att ha en ojordad kabel till datorn.
/C#

Klickljudet är ej ett problem, det är en tweezer i enheten som gör det ljudet, ungefär som klickljudet på iPod. Om du kopplar ur enheten så tickar den inte eftersom den inte får ström, när den är ansluten gör den det. Att den inte låter när du själv "jordar" den är knepigt det kan jag inte förklara, kanske blir det något överslag pga hur du anslutit dina enheter till vägguttagen.

OK,

Klickljudet kanske inte är ett problem, men det sammanfaller sannerligen till punkt och pricka med problemet:
- Rör jag musens ovansida (bara lätt) klickar det till och "Exposé -- Alla fönster" aktiveras.
- Jordar jag mig hörs inget klick när jag rör musen och ingen Exposé-funktion aktiveras.

En annan iaktagelse är att klickljudet som hörs när jag trycker in sidoknapparna är extremt likt klicket som hörs när jag (ojordad) rör ovansidan på musen. Dock går det inte att förhindra det förra genom att jorda sig.
/C#

1
Bevaka tråden