Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur stabil är Airport Express som accesspunkt?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-18 22:33

Som jag förstår det kan en Airport Express fungera som en accesspunkt. Stämmer det?

Min fråga i så fall: Jag har hört att bla. D-links accesspunkter ”dör” ibland pga. Överhettning när man använder mycket bandbredd. Hur är det när det gäller Airport Express, hur pass stabil är den?

/Anton

Ja, Airport express kan fungera som en accesspunkt.

Värmen får dock någon annan svara om...

  • Oregistrerad
  • 2006-03-18 22:44

Har du en Airport Express irrelogical isf, hur tycker du att den fungerar? Upplever du att nätverket dör ibland eller går långsamt?

Nej, jag har inte en dito. Men vad jag har läst här på forumet så verkar det vara en bra maskin.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-18 23:06

Tack för hjälpen! Tror jag kommer införskaffa mej en sådan då Om någon annan här har något att tillägga om Airport Express får ni gärna göra det!

  • Medlem
  • 2006-03-19 01:30

Jag skulle vilja använda en APE som accesspunkt fast koppla upp datorn med TP-kabel. Jag har alltså en basstation kopplat till modemet, och en APE som jag tänkte kabelkoppla till en dator med svajig airportfunktionalitet. Funkar det? Jag lyckas inte.

Ursprungligen av Baron:

Jag skulle vilja använda en APE som accesspunkt fast koppla upp datorn med TP-kabel. Jag har alltså en basstation kopplat till modemet, och en APE som jag tänkte kabelkoppla till en dator med svajig airportfunktionalitet. Funkar det? Jag lyckas inte.

Nej, det går inte eftersom den ethernetport som finns på en AirPort Express är för WAN, det vill säga anslutningen utåt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-19 15:59
Ursprungligen av Baron:

Jag skulle vilja använda en APE som accesspunkt fast koppla upp datorn med TP-kabel. Jag har alltså en basstation kopplat till modemet, och en APE som jag tänkte kabelkoppla till en dator med svajig airportfunktionalitet. Funkar det? Jag lyckas inte.

Ja det fungerar om det är såhär du menar:

internet --kabel-- Airport Extreme (t.ex) ~~trådlöst~~ Aiport Express --kabel-- dataapparat.

Så kör jag hemma till en stationär dataapparat.

  • Medlem
  • 2006-03-19 20:52
Ursprungligen av molia:

Ja det fungerar om det är såhär du menar:

internet --kabel-- Airport Extreme (t.ex) ~~trådlöst~~ Aiport Express --kabel-- dataapparat.

Så kör jag hemma till en stationär dataapparat.

Just så vill jag ha det (tills Apple fixar systemet så att Airport inte lägger av hela tiden). Hur har du ställt in datorn och Expressen? Jag fick ingen signal om jag körde med kabel. DHCP?

  • Medlem
  • 2006-03-19 11:21

Tack.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-19 22:21

Här lägger det inte av hela tiden, aldrig skulle jag vilja säga.

Min Airport Extreme kör som WDS-huvudbasstation. Mina (jag har två) Airport Express kör som WDS-fjärrbasstation.

Datorn är inställd på DHCP.

  • Medlem
  • 2006-03-19 22:28

Aha. Hur ställer man i att Airporten ska vara WDS? Jag har en gammal rackare, en grå 11b, en sån med telefonmodem. Jag hittar inget om WDS i adminverktyget.

edit: det verkar inte gå på en så gammal bas. Kan man göra en AP Express till WDS-huvudstation? (Säkert, om man bara orkar kolla i hjälpen... )

  • Medlem
  • 2006-03-20 09:15
Ursprungligen av Baron:

edit: det verkar inte gå på en så gammal bas. Kan man göra en AP Express till WDS-huvudstation? (Säkert, om man bara orkar kolla i hjälpen... )

Jag hoppas det - det tänkte jag göra när jag fått mina två APE:er. (Fast jag vet inte om det funkar att sätta en gammal grå AP som WDS-klient, om det nu är det du vill göra...)

Hittade en beskrivning här: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107454

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-03-19 22:30

Har inte orkat att läsa igenom alla inlägg men jag har haft BÅDA mina APE uppkopplade i circus 6 timmar nu med kontinuerlig musik och det har inte strejkat so far so good.

  • Medlem
  • 2006-03-20 12:37

jag får väl köpa en router... Jag behöver ändå en kabelswitch.

1
Bevaka tråden