Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2st problem, ljud och dvd (imac dv)

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-03-18 01:25

Hej
Har 2 st problem med min iMac DV 400mhz, vi börjar med det mest irriterande Jag har inget ljud ur inbyggda högtalarna, har ljud om jag jackar i hörlurar i kontakten framtill. Men inte ett dugg ur dom inbyggda alltså, any idéas nån?

Problem nr2 är att den inte kan läsa brända dvd-filmer, men det kan jag väl köpa iofs, läsaren har ju 5 år på nacken. Vanliga köpfilmer funkar dock fint, likaså data-dvd:er som är brända i en annan dator.

//Andreas

  • Oregistrerad
  • 2006-03-18 15:17

Har en lika dan iMac.
Mitt ljud försvann också .Lödningarna på kontakten på fram sidan hade släppt.
Så ljudet kom inte vidare till högtalarna utan bara ut till lurarna.
Fick löda om den sen funka det.
Funkar hörlurskontakten som sitter på sidan.
Vad är det för dvd skivor och program du använder.
Dvdn läser bara DVD-R skivor.

B.D

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-03-18 16:14
Ursprungligen av An3Azz:

Hej
Har 2 st problem med min iMac DV 400mhz, vi börjar med det mest irriterande Jag har inget ljud ur inbyggda högtalarna, har ljud om jag jackar i hörlurar i kontakten framtill. Men inte ett dugg ur dom inbyggda alltså, any idéas nån?

Problem nr2 är att den inte kan läsa brända dvd-filmer, men det kan jag väl köpa iofs, läsaren har ju 5 år på nacken. Vanliga köpfilmer funkar dock fint, likaså data-dvd:er som är brända i en annan dator.

//Andreas

Har haft samma problem. Fick en dag inget ljud ur högtalarna. Då använde jag hörlurskontakten, men efter ett tag pajja den oxå. Först nu några år senare hittade jag en USB lösning på biltema. Ett separat ljudkort med USB (en liten dosa) räddade ljudet iallafall.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-03-18 20:25

Aha, ska dissikera macen och löda om anslutningarna, glappkontakt kan ju förklara skrapet i kontakten för hörlurar oxå, givet så hade jag bara destat med DVD+R och DVD+RW Jeje den åker isär för högtalaroperation på Måndag, för då ska jag ändå i med minnena.

*EDIT*
Hittade inget fel idag när jag bytte hårddisk samt satte i mer minne. Ska fortsätta felsöka högtalaranslutningarna, dom verkar gå ner på undersidan moderkortet. Ska skruva ur det och kika, nån nämnde nåt om att man ska vara försiktig för iMac:en innehåller en hel del strömstyrka trots att den är avslagen, info om detta någon?

Peace out

//Andreas

Senast redigerat 2006-03-19 22:31
1
Bevaka tråden