Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blå/vit G3:a vägrar starta

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-15 13:23

En kollega till mig fick för sig att stoppa i ett G4:a kort i en blå/vit G3:a vilket iochförsig skulle ha fungerat bra om han nu inte var så fumlig.

Nu har jag fått datorn på halsen för att försöka få igång den, hittils utan lyckat resultat...

Enligt kollegan så följde han instruktionerna ifrån Sonnet när han stoppade i kortet och uppgraderade firmwaren. Men nånting måste ha skett vid den uppgraderingen. Nu har jag satt i det gamla G3:e kortet och datorn startar...en liten bit. Den kommer en liten bit i progressbaren precis när den skall läsa in tilläggen (MacOS 9.2). Sen stannar den och kommer inte vidare. Jag har för mig att den läser firmwaret vid uppstart och att det är det som får den att stanna till vid det läget. Det är samma läge alla gånger.

Om man sätter i G4:a kortet så tjuter "programmer button" och inget händer.

Jag har tagit ut alla kort, minnen samt batteriet och låtit den stå så över natten, zappat PRAM är också gjort. Men jag misstänker starkt firmwaren, finns det något sätt att återställa den?

  • Medlem
  • 2006-03-15 13:46

Har du installerat en ny fräsch kopia av OS9 och sen sett till att uppgradera firmware? Om inte, gör det först och prova sen, om det funkar, att installera sonnetdrivrutinerna och sen stänga av burken och trycka i det nya processorkortet. Lycka till!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-15 13:55

Det var oxå min tanke...men jag får den ju inte att starta...

Den startar inte med någon annan disk, ej heller med MacOS 9 CD. Detta brukar ju alltid fungera annars på dessa gamla burkar. Oavsett startdisk så stannar den precis när den skall börja läsa in tilläggen, sak samma om man håller nere shift.

  • Medlem
  • 2006-03-15 14:32

Prova detta;
Starta om maskinen, håll nere knapprna ALT+Äpple+O+F

En vit skärm uppenbarar sig. Här skriver du först

set-defaults (obs att -finns under tecknet för +?), tryck return
reset-nvram, tryck return
reset-all, return

efter sista grejen startar burken om. Se till att du har cd-n i redan innan du kör dessa grejor och när burken startar om så håll nere C-tangenten. Förhoppningsvis så bootar den nu från CD-n. Skulle den inte göra det kan det ju vara så att back-up batteriet är slut. Byt isåfall även detta.

Lycka till!


Ursprungligen av pem_pem:

Det var oxå min tanke...men jag får den ju inte att starta...

Den startar inte med någon annan disk, ej heller med MacOS 9 CD. Detta brukar ju alltid fungera annars på dessa gamla burkar. Oavsett startdisk så stannar den precis när den skall börja läsa in tilläggen, sak samma om man håller nere shift.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-16 09:34

Näpp, funkade inte...Efter den har stått och tänkt ett bra tag så kommer det upp en liten bomb! Det är något med själva uppstartdelen som strular.

Tack ändå för tipset, kan vara bra att ha någon annan gång!

  • Medlem
  • 2006-03-16 09:52

Kan ju tyvärr vara så att firmwaren faktiskt är förstörd på nåt sätt, men det låter ändå inte helt övertygande. Normalt så ändras inget om firmwareuppgraderingen inte funkar och då ligger den gamla kvar. Men det verkar ju som om den nuvarande är korrupt på nåt sätt tyvärr...

Provat att starta på cd-n utan hårddisken inkopplad? För att eliminera hårdvarufel på hd-n menar jag...det har jag varit med om att det blir omöjligt att starta upp maskinen, om hd-n är kass... testa detta också kanske...


Ursprungligen av pem_pem:

Näpp, funkade inte...Efter den har stått och tänkt ett bra tag så kommer det upp en liten bomb! Det är något med själva uppstartdelen som strular.

Tack ändå för tipset, kan vara bra att ha någon annan gång!

1
Bevaka tråden