Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Er syn på unika bud auktion?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj!

Det har börjat dyka upp lite sajter som har auktioner där det lägsta unika budet vinner, ex. www.budspelet.se , www.lowbid.se m.fl.
Läste i någon tidning att lotteriinspektionen nu granskar om det rör som lotteri eller inte, vad tror ni?
Jag kan köpa båda sidors (aktörerna och LI) argument, men har svårt att se hur slumpen kan ha tillräckligt stor inverkan för att det ska klassas som lotteri.

Det hela går egentligen ut på att alla som bjuder betalar för produkten och den som lägger det lägsta unika budet får köpa produkten.
Rent teoretiskt, om man lägger en serie med bud, typ 10 i rad, borde man ju ändå kunna göra hyfsade klipp?
Någon som bjudit och/eller köpt en produkt på någon av dessa sajter?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-14 13:39

Det jag inte fattar är: Varför inte bara direkt bjuda 1 kr?? Då är man ju garanterat lägst?

Jo, men om någon annan bjuder 1 kr så är inte ditt bud unikt längre och därmed ingen vinnare.

Hej!

Dessutom :
"Hur mycket kostar det att lägga ett bud?
Kostnaden för att lägga ett bud är 15 kr + eventuell op. avgift."

Tittar man vidare så ser man att det krävs tex minst 320 st som skall buda! (320*15=4800)
(Xbox auktionen)
Ordinarie pris i handeln: 2995 kr
Maxpris i auktionen: 250 kr
Auktionens vinnare sparar minst: 2745 kr
Antal bud som krävs: 320 st

Dessutom måste den som "vinner" betala det beloppet som den vinner med!! tex 250kr.

Får de dessutom in fler än 320 bud så får de mer pengar!!

Mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-14 13:48

Inte om någon annan också har lagt samma. Budet måste vara unikt.

Personligen anser jag att det är ett lotteri, eftersom det inte har någonting med skicklighet att göra. Man satsar 15:- på ett nummer (ett pris man tror är unikt), och sedan får slumpen avgöra om någon annan satsar på samma. Rent praktiskt blir det exakt som att köpa en lott, med undantaget att man får betala en mindre summa för att hämta ut vinsten.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-03-14 14:27

Själv tycker jag iaf att det är en form av ett lotteri.

Den bästa är väl iallafall www.vinnenmac.com ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-14 21:11

Tänkte bara säga att vi nu också lagt upp en Mac Mini

1
Bevaka tråden