Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill ha en "PowerMini"?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu när Apple redan har skapat sin Mini-plattform och den har fått vettig prestanda i samband med bytet till Intel, borde de passa på att lansera en "Powermini", dvs. en Mini byggd i ett litet aluminiumchassi liknande det till Powermac G5? En liten klump på 160*160*160 mm (exklusive fötter odyl) borde förmodligen ha plats för fyra 3.5"-diskar, optisk enhet och Mini:s moderkort. Kostnadsmässigt borde den kunna landa på runt 7000:- exklusive hårddisk och det skulle bli både en vettig arbetsmaskin och en grym filserver :-]

Släng in dubbla DVI-kontakter och jag är såld.. :-]

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-03-13 17:03

Cube Revival?

Jag skulle definitivt inte tacka nej till en sådan burk.

Det är ju inte helt otänkbart om apple ska släppa en mediaserver...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-03-13 19:27

Precis något sådant som jag också är ute efter, vore inte fel om det blir något liknande i april eller augusti.

Jag väntar fortfarande på apples powerpod med balanserade xlr-ingångar och 48v phantom-matning. Tills dess får det bli en microtrack....

Ursprungligen av David Slättne:

Jag väntar fortfarande på apples powerpod med balanserade xlr-ingångar och 48v phantom-matning..

Du behöver inte vänta, exakt den har redan kommit för ett tag sedan,men inte som en Applepryl.

http://www.presonus.com/inspire1394photos.html

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-03-13 20:52
Ursprungligen av Simon Templar:

Du behöver inte vänta, exakt den har redan kommit för ett tag sedan,men inte som en Applepryl.

http://www.presonus.com/inspire1394photos.html

Var det där en bärbar musikspelare då? nä...

Ursprungligen av bogg:

Var det där en bärbar musikspelare då? nä...

Det var väl mer en bärbar inspelare han ville ha och denna med en iBook eller Powerbook är ju hyfsat bärbar och ger schysst kvalite men jag trodde iofs han menade Apples omtalade firewireinterface, som inte dök upp, iaf inte med Apples namn...

Ursprungligen av Simon Templar:

Du behöver inte vänta, exakt den har redan kommit för ett tag sedan,men inte som en Applepryl.

http://www.presonus.com/inspire1394photos.html

NJaä, till den där måste jag släpa med mig ett nätaggregat för strömförsörjningen och en dator eftersom kontrollpanelen är mjukvara så det blir ohyggligt otympligt för inspelningar på fältet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-03-13 20:34

Jag skulle köpa en på cuberten.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-14 09:08

får den inte ström via firewire?

Ursprungligen av DaPhox:

får den inte ström via firewire?

Ingen aning, men att döma av den här bilden så krävs en yttre strömkälla. Och om nu den skulle för ström via firewire så måste man ju ha nåt i andra änden på fw-kabeln som levererar den där strömmen och då är det inte särskilt fältmässigt längre.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-14 09:50

OK. bara undrade eftersom de flesta firewirekort for ström via firewire nämligen... den här får nog det (troligtvis) också. (Presonus andra får det)...

Precis. Många pc-laptopar med firewire (ung. 90% eller nåt) kan inte leverera ström via firewireporten, därför måste kortet ha uttag för extern strömmatning.

Tror inte att det hade haft 6-pinskontakter om det inte hade kunnat drivas av dem heller. Notera också att det är två för att man ska kunna seriekoppla fw-enheter, så brukar det inte vara när det är 4-pins portar.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-15 00:02

Jag tror inte det finns utrymme för en "PowerMini" i Apples sortiment, om nu den enda skillnaden jämfört med MacMini CoreDuo är att den är snabbare och har lite fler kontakter.

Men en mediacenterdator som t.ex. klarar klarar kraven för att certifieras som en intel VIIV-plattform skulle sälja som smör i solsken.
Gärna med HDCP, 3,5-diskar, PVR med dubbla tuners (för DVB-C, DVB-S, DVB-T). Men jag börjar tvivla på att det kommer. Tror Apple överlåter mediacenter-funktionerna till tredjepartstillverkare. Det blir för mycket funktionalitet, och det kan bli svårt att göra det användarvänligt och samtidigt fungera i alla länder med olika system. Och då är min erfarenhet av Apple att de låter bli.

Och om det nu kommer en så kan jag tänka mig att den kommer för den amerikanska marknaden först. Och sen tar det ett par år innan den kommer till Sverige, precis som på samma sätt som med iTunes Music Store.

Men om det nu är nån som ska lyckas göra den perfekta mediacenterdatorn så är det Apple

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-28 10:58
Ursprungligen av Stephan H:

Men en mediacenterdator som t.ex. klarar klarar kraven för att certifieras som en intel VIIV-plattform skulle sälja som smör i solsken.)

OT: Borde det inte heta: "sälja som glass i solsken" egentligen? Jag är då inte sugen på smör när det är soligt, det smälter ju bara

Har faktiskt hittat en burk som nästan perfekt skulle kunna passa in i nischen "tower mini". Det är en barebonelåda från Shuttle, SD11G5. 2 lättåtkomliga minnesplatser, plats för 2 hårddiskar och en optisk enhet, en PCIE 1X-plats och en 16X-plats. Dubbla grafikutgångar, en VGA och en DVI.

http://global.shuttle.com/Product/Barebone/SD11G5.asp#

Ovanpå detta knäpptyst.

Enda nackdelen i nuläget är att den bara stödjer den äldre Pentium M, inte nya Core Duo. Borde dock vara en smal sak att fixa.

Visst är den större än Mini men vågar anta att de flesta användare uppskattar möjligheten att använda 3.5"-hårddisk och ett normalt grafikkort framför 1.5dm2 skrivbordsyta. Vill man krympa (eller invalidisera) den finns alltid möjligheten att ersätta hårddisken med en 2.5"-enhet och optiska enheten med en slimline dito.

1
Bevaka tråden