Dual G4 1GHz eller Single G5 1,6 GHz?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Dual G4 1GHz eller Single G5 1,6 GHz?

Jag har en PowerMac dual G4 1GHz med 1,2 GB ram, och har blivit erbjuden en begad single G5 1,6 GHz med 1,5 GB ram.

Är det lönt att byta upp sig till G5:an? Min dubbla G4 kanske är likvärdig redan? Jag kör mest Adobe Creative Suite (Photoshop och InDesign) hela dagarna.

Vad tycker ni i så fall G5:an är värd? (alltså vad bör den kosta?)

Hur mycket begär säljaren?

Hej Hakro! Inget än, det är en bekant som ska sälja så det får diskuteras. Jag tippar priset ligger nånstans mellan 8 och 11 K, kan det stämma?

Men jag kan inte hitta nån jämörelse på BareFeats mellan Dual G4 och Single G5. Nån här med lite kunskaper om prestandaskillnaderna på dessa maskiner vid Adobe CS-körning?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-12 03:33

Din dual 1GHz är snabbare vid "multi-processor aware (MP) actions"

Ursprungligen av sjovall:

Hej Hakro! Inget än, det är en bekant som ska sälja så det får diskuteras. Jag tippar priset ligger nånstans mellan 8 och 11 K, kan det stämma?

Men jag kan inte hitta nån jämörelse på BareFeats mellan Dual G4 och Single G5. Nån här med lite kunskaper om prestandaskillnaderna på dessa maskiner vid Adobe CS-körning?

8k är för mycket för en 1.6 G5, På tok för mycket. PC City sålde tidigare G5 1.8 (visserligen den strypta modellen) nya för 6500 (standardkonfade). Gissar att den har mer minne etc så jag råder dig att inte ge mer än kring6000-6500 kr för den vid köp.

Vad gäller om den är snabbare än din G4a eller inte kan du väll testa att mäta då det är din kompis maskin.

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-12 08:33

Jag har bland annat en Dual G4 1,42 gHz, den är faktiskt snabbare på en del saker än vad en Dual G5 är. Jag har ett kommersiellt funktionsmakro för att skala upp bilder, det gör G4:an mycket snabbare än G5:an, konstigt nog.

[onödigt inlägg]Det är väl coolare att säga att man har två processorer än en? ;)[/onödigt inlägg]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-12 17:31

Glöm inte att G5:an är tystare också. 6-8000:- är nog ett rimligt pris, lite beroende på resten av specen.

PM 1,6Ghz, är inte det en Rev.A? Kanske ska akta sig om det är det, har för mig att det var problem med nätaggregat samt grafikkort(men kan komma ihåg fel eller blanda ihop?).

Ursprungligen av apple4ever:

PM 1,6Ghz, är inte det en Rev.A? Kanske ska akta sig om det är det, har för mig att det var problem med nätaggregat samt grafikkort(men kan komma ihåg fel eller blanda ihop?).

Det var/är PM G5 1.8Ghz (modellen med 600MHz systembuss) som hade en hel del problem (läs om det exempelvis här: http://www.macpro.se/?p=2796)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-12 21:20
Ursprungligen av apple4ever:

De felen borde väl ha visat sig efter nästan 3 år? Problemen med nätaggen gällde första dual-G5:an.

Oki, tack, då vet jag lite mer om allt

• Oregistrerad
  • 2006-03-12 22:07

sjovall skriv ett inlägg till och du når 1000 Svara på detta vettja

Ursprungligen av Sombrero9999:

sjovall skriv ett inlägg till och du når 1000 Svara på detta vettja

Nja, jag hade nog tänkt att spara på nr 1000 till ett riktigt koolt inlägg som slår alla med häpnad. Men vänta NEJ faaaaaan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-14 16:17

Meddela gärna vad du fick ge för den om du köper den!

Jag köper inte den. Det var som jag trodde, (enligt er) att den är inte märkbart bättre än min befintliga. Nä, det får bli en Intel PowerMac så småningom.

1
Bevaka tråden