Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook Pismo - starta/batteri?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Powerbook Pismo som jag köpte begagnad för ett par månader sen, stortrivs med den.

Min fråga gäller batteriet. Bara för ett par veckor sen så kunde jag köra den på batteriet, iaf. en 20-30 minuter utan problem.

Nu helt plötsligt så bootar den inte alls utan kabel, alltså inte ett ända litet tecken på liv. Sannolikheten att batteriet går från att faktiskt fungera (om dock i liten skala) till att vara helt död känns liten.

Vet att det finns en liten knapp på batteriet men dock inte vad den gör osv. Har testat att trycka på den och då blinkar den en stund för att sen sluta.

Tips/hjälp - någon?

  • Medlem
  • 2006-03-10 17:37

Om batteriet har gått ner till bara 20-30 min då tror jag att det inte är lång tid kvar innan det är helt dött. Jag vill inte misströsta dig men jag tror att du ska se dig om ett nytt batteri.
Kolla här om du hittar något -->> http://www.newertech.com/g3pismobattery .

Men ett batteri dör väl i stort inte på studs utan det borde ske stegvis.

Att den i överhuvudtaget inte ens försöker boota, från att faktiskt ha kunnat köra närmare en timme om den står i standby...

Batteri

Om man trycker in knappen på batteriet, så tänds upp till fyra lysdioder. Dessa visar laddningen på batteriet. Ju fler dess bättre. Dock var det endast Apples originalbatteri som hade denna funktion, vad jag vet. Så batteriet är antagligen slut, då det troligen är 3-4 år gammalt.
Annars kan man beställa ett nytt till hyfsat pris via Björnström, han planerar att beställa ett 50-tal. Det pris som det troligen handlar om är ca: 700-800 kronor, d.v.s. halva priset. Sök efter tråden på 99Mac.

Det kan även vara läge att byta back-up batteriet, då det är slut efter ca: 4 år. Om det är på upphällning kan man få problem att starta datorn, samt att datum och tid försvinner när man stänger av datorn.

/Infinity

Ursprungligen av Infinity:

Om man trycker in knappen på batteriet, så tänds upp till fyra lysdioder. Dessa visar laddningen på batteriet. Ju fler dess bättre. Dock var det endast Apples originalbatteri som hade denna funktion, vad jag vet. Så batteriet är antagligen slut, då det troligen är 3-4 år gammalt.
Annars kan man beställa ett nytt till hyfsat pris via Björnström, han planerar att beställa ett 50-tal. Det pris som det troligen handlar om är ca: 700-800 kronor, d.v.s. halva priset. Sök efter tråden på 99Mac.

Det kan även vara läge att byta back-up batteriet, då det är slut efter ca: 4 år. Om det är på upphällning kan man få problem att starta datorn, samt att datum och tid försvinner när man stänger av datorn.

/Infinity

Ok, det låter intressant. Vart kan man få tag på backupbatteri?

Back-up

Jag tror att det kan vara värt ett försök, men de går på ca: 300 kr.
Prova på inwarehouse hemsida.

/Infinity

  • Oregistrerad
  • 2006-03-21 20:19

Jag kanske kan fixa ett nytt om du är intresserad.
ca: 250:-

B.D

1
Bevaka tråden