Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välpresterande portningar?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-08 22:08

Hej, sitter och letar lite spel till min mac, men de flesta jag testar presterar riktigt uselt då de är dåligt portade.

Nu senast testade jag
Sims 2
Simcity 4

Ett välportat spel är Quake3 som fungerar vettigt i förhållande till den hårdvara man har.

Någon som har koll på spel som presterar bra, respektive bottennapp?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-03-09 16:23

Precis alla spel som bygger på Quake 3 motorn flyter på som bara den, vilket kan bero på att Quake 3 inte blev portat utan det gjordes direkt till Macen.

Call of Duty
Soldier of Fortune II
Wolfenstein
e.t.c

Det var nog ganska länge sedan man kunde tala om regelrätta portningar till Mac. Numer planeras Macversionen nästan samtidigt som PC-versionen. De kommer kanske inte ut samtidigt och det är kanske en glugg mellan utgivningarna men/och om det ska komma en Macversion så är den väl genomarbetad i minsta detalj. Det finns förstås undantag som tex Simcity3000 som har ett nästan windowsaktigt gränssnitt. De flesta nyare spelen som Doom3, Quake4 och CoD2 är dock planerade utgivningar.

Om du vill ha tips på spel föreslår jag att du ger en liten ledtråd om vilken Mac du har och vilken typ av spel du söker - det är lättare att hjälpa då. Du kan också ta en titt på Inside Mac Games som är väldigt bra på att rescensera spel eller leta efter demos på Macgamefiles. Ett annat tips är Mac Game Database där du kan finna info om de flesta spelen till Mac.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-16 03:51

Att porta ett spel behöver ju nödvändigtvis inte betyda något dåligt, antar att jag har en annan syn på ordet portning efter att ha jobbat en del med netbsd och deras portsystem.
Men för att alla ska vara överens kan vi kalla det "skapat på mac (tm)".
I min värld är en applikation som är modifieras för en plattform och där efter kompileras dit en portning.

Hursomhelst är prestandan förvånansvärt dålig i SimCity4000 exempelvis, går inte ens att köra med allt på lägsta på min ibook 1.25GHz, 768MB, 32MB.

Jag vet inte riktigt vilket spel jag söker, testar gladeligen det mesta som är någorlunda välpresterande som sagt. Battlefield, Sims2 och SimCity4000 hade t ex fungerat om jag hade haft en pc med motsvarande hårdvara.
Jag har lite tappat sugen i att testa massa spel som presterar uruselt i förhållande till vad de borde göra.

Välpresterande porrtidningar... tyckte jag att rubriken löd när jag läste den för första gången :eek:

Men Unreal Tournament (originalet), Quake 3 och möjligen Warcraft III är de spelen som jag kan spela med någorlunda OK prestanda på min gamla Ibook G3/800 med 640 MB RAM och Radeon Mobility 7500/32 MB.

SinGold (Quake 2) grafieken är lite tafflig men det är ett kul spel i sin genere

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-26 10:13

Det högst varrierat hur bra spel presterar generellt, men även specifikt på Mac.

Stump the Zombie som kom nyligen hade ju horribel prestanda på Mac. Medan exempelvis Close Comabt - First to Fight - funkar extremt bra. Call of Duty 2 vet jag inte hur det presterar på PC men på Macen jag kört det på fungerar det bra så länge man inte kör med den mer avancerade renderingsmotorn. Där skulle jag då säga spelet fungerar helt kasst.

Quake 3 var ju unikt i att det hade stöd för SMP och från början höll ganska jämn prestanda mellan Mac och PC.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-26 13:43

starcraft är en välgjord port tycker jag. nu tvingas man iof köra under rosetta och där lirar en inte lika bra, men helt spelbart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-26 14:25

Warcraft II var ett väldigt bra macspel på sin tid som, tror jag, lite revolutionernade internetbaserat spelande med sin TCP/IP networking möjlighet. Det var dock en Mac-only feature.

1
Bevaka tråden