Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur beter sig ritplatta med dubbla skärmar?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur beter sig en ritplatta i extended desktop?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-08 15:19

Som en mus...

Men den fysiska plattan representerar ju endast en skärm. Hur kan jag vara säker på att pekaren ska nå min extra skärm?

Ingen?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-09 17:53

Man brukar kunna ställa in det i kontrollpanelen för ritbordet (i varje fall då jag hade en Wacom Intous 2 platta).

/m

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-10 20:44

Fast ritplattan är ju gord för 4:3...borde det inte bli långsammare åt något håll då?

Eller så kan man inte använda hela ritplattan (tänk sorgekanter på tv:n).

Vild chansning dock, har ingen aning.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-12 01:10

Det funkar finfint med två skärmar och Wacom bord.
Kör själv en 22" CRT och en 24" lcd.
Du kan välja i setupen om du vill att bordet skall endast stödja en skärm.
Annars delas ytan på bordet mellan de två.

Nu har jag frågat lite "proffs" som kan sånt här... Det verkar som ritplattan blir känsligare på längden, alltså vid sidoförflyttningar. Den effektiva ytan "pressas" alltså ihopa om man har bredare skärmyta som vid extended desktop. Detta sker även vid vanlig widescreen-skärm men det är marginellt.

Sen kan man ju ställa in om man vill ha absolut läge (som beskrives ovan vilket jag föredrar) eller relativt läge (dvs. mus-effekt. Lyft pennan och placera på ett annat ställe och pekaren hoppar inte)

  • Oregistrerad
  • 2006-12-21 18:19

Sitter och letar lösning till detta nu när jag skaffat mig en extra skärm. Det jag skulle vilja ha är en (valfri) hotkey för att temporärt komma åt den andra skärmen. Alltså att switcha mellan Mapping / Screen Area i inställningarna. Skulle detta gå att ordna med nått applescript? Tycker det är helt värdelöst att tappa proportionerna på plattan eller att förminska ytan. Man jobbar ju aldrig på båda skärmarna samtidigt ändå.

Någon som har lust att fixa ett script? Jag vet att jag inte kan i a f...

1
Bevaka tråden