Apple och batterier

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, igår så kom det nya batteriet som jag beställt.
Jag satte det i datorn och laddade det, när det var fulladdat så såg jag att det bara var ca 2,5 timmars batteritid, inte dom fem utlovade.
Jag kalibrerade batteriet, lät det laddas under natten. Idag när jag kollade hur batteritiden var så såg jag att det bara var 2,55!
Vad är det för fel som gör att jag inte ens får ut tre timmar? Så här ska det absolut inte vara, har jag betalat för fem timmar så ska jag åtminstone ha 4,5!
Det är en 12' Powerbook G4, 867Mhz, 10.4.5

Ursprungligen av ztaafen:

Så här ska det absolut inte vara,

Jo.

Hur mycket verklig batteritid du får ut beror på vilka inställningar du har och hur du använder datorn. Eller som Apple skriver: "Battery life depends on configuration and use." Och med det menar de att om man toksnålanvänder datorn får man ut mycket mer. Om du kodar video med iDvd t ex får man långt ifrån 5h batteritid.

Det gäller ju alla batteridrivna produkter, t ex mobiltelefoner. Tror min mobil ska ha 300h batteritid men det gäller bara i standby-läge. Så fort jag använder den för att ringa eller annat kortas den ju drastiskt.

Detta är absolut inget konstigt eller upprörande tycker jag.

http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

Att sänka ljusstyrkan på skärmen gör underverk för batteritiden på min iBookG4.

Har lyckats klämma ut över sex timmar på en powerbook 12" 867. Då var blåtand och airport avslaget, ljusstyrkan så låg som det bara gick, och jag gjorde inte mer än att anteckna i Word. Batteriet var också pinfärskt. Datorn blev kanske inte direkt stressad av det jag utsatte den för, men att överträffa maxtiden är väl ändå en bedrift?

Ursprungligen av ohennig:

Har lyckats klämma ut över sex timmar på en powerbook 12" 867. Då var blåtand och airport avslaget, ljusstyrkan så låg som det bara gick, och jag gjorde inte mer än att anteckna i Word. Batteriet var också pinfärskt. Datorn blev kanske inte direkt stressad av det jag utsatte den för, men att överträffa maxtiden är väl ändå en bedrift?

Maila Apple så kan dom ändra kapaciteten till 6 timmar

1
Bevaka tråden