Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med bra filmkvalité i Powerpoint

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-08 08:25

Kan någon ge mig en lösning på hur man importerar en film till Powerpoint och får bra kvalité i helskärms bildvisning. Den skall gå att köra med en G4 1 GHz. Filmfilen är rippad från en dvd med Handbrake till en mpeg4. Har sedan gjort ett otal försök med Quicktime Pro för att komprimera den till olika format. Jag har förstått att Powerpoint bäst gillar äldre Quicktime och har även gjort en sådan komprimering utan att få det att funka. Tips?

Detta är inget svar på din fråga, men är det inte lättare att länka till filmfilen som en extern fil och spela upp den i en egen player och sedan återvända till PPT när den är klar. Då skulle du ju slippa dessa problem.

Men du kanske verkligen vill spela den inne i Powerpointen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-08 08:38
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Detta är inget svar på din fråga, men är det inte lättare att länka till filmfilen som en extern fil och spela upp den i en egen player och sedan återvända till PPT när den är klar. Då skulle du ju slippa dessa problem.

Men du kanske verkligen vill spela den inne i Powerpointen...

Sorry. Den skall köras helt i Powerpoint och inga programbyten el.liknade får synas på storbildsskärmen.Mellan varje sekvens(musik,film,bildspel)ligger en svartruta som paus. Växling till nästa sekvens sker med mellanslagstangenten.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-08 09:06
Ursprungligen av pastra:

Kan någon ge mig en lösning på hur man importerar en film till Powerpoint och får bra kvalité i helskärms bildvisning. Den skall gå att köra med en G4 1 GHz. Filmfilen är rippad från en dvd med Handbrake till en mpeg4. Har sedan gjort ett otal försök med Quicktime Pro för att komprimera den till olika format. Jag har förstått att Powerpoint bäst gillar äldre Quicktime och har även gjort en sådan komprimering utan att få det att funka. Tips?

Är filmen NTSC eller PAL?
Är det helskärm på datorn, eller på en TV det ska visas?
Har du provat att göra ett iMovie-projekt av filmen och sedan exporterat i olika format?
Kan du beskriva vad det är som inte är bra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-08 09:17
Ursprungligen av Danne V:

Är filmen NTSC eller PAL?
Är det helskärm på datorn, eller på en TV det ska visas?
Har du provat att göra ett iMovie-projekt av filmen och sedan exporterat i olika format?
Kan du beskriva vad det är som inte är bra?

Filmen skall visas via en projektor(upplösning max 800x600)ut på en storbildsskärm Det är upplösningen som inte blir bra. Färgen är OK. Någonstans förändras den från Quicktime till Powerpoint. Det ser bra ut i Qt men sedan illa ut i Ppt. Jo jag försöker för tillfället köra ut den från Imovie via expertinställningarna . Få se hur det nu lyckas...

Det kanske hade funkat bättre om du gjort hela presentationen i Apples Keynote istället?

Fast det kanske måste funka i Windows?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-08 11:18
Ursprungligen av tobiwan:

Det kanske hade funkat bättre om du gjort hela presentationen i Apples Keynote istället?

Fast det kanske måste funka i Windows?

Håller med! Gud vad jag är glad att slippa dethär programmet (läs Powerpoint)i vanliga fall. Till viss del handlar dock själva presentationen(dock ej filmerna)om en drift med Powerpoint och dess användning. Inställningarna i Imovie,som replik till mitt ovanstående försök och Dannes inlägg, är ju desamma som Quicktimes. Har nu fått ut en hygglig(hmmm)utgåva från Quicktime som funkar med Ppt. Men är det någon som fortfarande sitter inne med något så skriv på. Jag önskar mer än hyggligt resultat.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-08 12:10
Ursprungligen av pastra:

Håller med! Gud vad jag är glad att slippa dethär programmet (läs Powerpoint)i vanliga fall. Till viss del handlar dock själva presentationen(dock ej filmerna)om en drift med Powerpoint och dess användning. Inställningarna i Imovie,som replik till mitt ovanstående försök och Dannes inlägg, är ju desamma som Quicktimes. Har nu fått ut en hygglig(hmmm)utgåva från Quicktime som funkar med Ppt. Men är det någon som fortfarande sitter inne med något så skriv på. Jag önskar mer än hyggligt resultat.

Ehh....PowerPoint har väl, som all program, sina begränsningar. Jag är ingen MS-älskare, men måste ändå säga att PP är ett alldeles utmärkt program. Att folk ibland blir besvikna tror jag snarare beror på att dom 1) har alldeles för höga krav och/eller 2) lätt faller in i "hata-alla-microsofts-produkter-attityden".

Men jag har själv erfarenheten att filmer ibland ser jävliga ut när man ser dom på datorskärmen, men sen fullt acceptabla när man ser exakt samma film på TV. Jag föreslår att du kollar hur den verkligen kommer att se ut där den så småningom ska visas...

En annan teori är att du kanske ändrar formatet på filmen och därmed får den att "pixelera". Se till att exportera den från iMovie i exakt den storlek den ska ha i PP.

Testa att rippa filmen med Animation-codec. Du får en sjuhelvetes stor fil men den är snäll mot processorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-08 14:51
Ursprungligen av Anders Täpp:

Testa att rippa filmen med Animation-codec. Du får en sjuhelvetes stor fil men den är snäll mot processorn.

Ahh! Detdär kan vara något. Varför jag nämnde processorstorleken i början var just för att den går glödhet med mpeg-filen från rippen med Handbrake.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-08 14:53

Förslag till bra komprimering som inte kräver med bandbredd eller CPU:

Video: 768x576 pixlar, Photo-JPEG codec, 25 fps, Medium quality
Audio: IMA 4:1

Dessa funkar utmärkt i QT Player 6.x och Keynote. PowerPoint vet jag inte, använder det inte.

Måste dock säga Keynote gör motsatsen mot PowerPoint på en punkt och det är "wow-känslan". PowerPoint är de gågner jag gjorde presentationer för andra mer åt hållet "va fan blir det så där för?" "varför ser det inte lika bra ut som i keynote för?!" medan keynote mer går åt "ojfan, man kan göra så!". Keynote klarar för övrigt saker som inte PPT klara vad gäller filmer + overlays av grafik.

Men men….Pröva ovan inställningar. Funkar inte det: byt bort PPT

Åt kunder har vi kör FUL PAL MPEG1 ibland för keynote. Inte det bästa, men det kanske är en lösning också.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-03-29 13:38

Jag håller också på att försöker få in en film som ska spelas upp i powerpoint. Jag har inga problem med kvaliten. Däremot så vägrar PowerPoint Veiwer 2003 på Windows XP visa filmskrället. Jag har testat avi,mpg,mp2,wmv med flera format. Får samma felmeddelande på samtliga "Filen kan inte spelas då filformatet... media player... bla bla bla" Samtliga filmer funkar dock fint att köra i mediaplayer direkt.

Min nödlösning kommer bli att länka till filmskrället men det vore väldans trevligt om filmen spelades upp direkt i playern. Jag jobbar med Power Point 2004 under Tiger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-29 15:38

Jag har övergivit Powerpoint

Startade denhär tråden för ett tag sedan och återkommer nu efter ett antal vedermödor. Jag kör nu Keynote eftersom det blev orimligt många problem med Ppt. Programmet pallade t ex inte att stå i vila en längre tid under ett bildspel utan kraschade. Kanske jag ställer för höga krav....
Keynote är utmärkt och lättfattligt program. Lyckligtvis slipper jag integrera mitt arbete med keynote med Windows. Tillsammans med Keynote, en bluetoothtelefon och programmet Salling Clicker(jo jag vet det funkar med Ppt också) har jag funnit min lösning. Tack alla för hjälp och synpunkter!

1
Bevaka tråden