os x bootar inte!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-08 00:42

Hej. har råkat ut för ett obehagligt problem nu andra gången på någon månad.

Min mac mini (powerpc, rev A) vaknade inte från vilan, vilket gjrot att jag tvångsstartade om den.
Och nu när den boootar upp så hänger den sig precis innan inloggningen. Eller inte totalhänger sig,
man kan röra muspekaren men det är helt blått som bakgrund bara. Inget man kan klicka på eller skriva.

Förra gången löste jag problemet med att formatera om, men vet inte om jag pallar det den här gången.
Om det är ett återkommande problem måste jag ju lösa det på något annat sätt, dessutom har jag en del jobb på hårddisken som jag vill rädda.

Böt ju till mac för att slippa formatera om och börja om från början en gång i månaden

hjälp, någon?

Börja med att vid uppstart mata in den första av de systemskivor som levererats med datorn. Har du nyare systemskivor använder du dem istället. Håll inne tangenten C. När du ser att den snurrande indikatorn under det grå äpplet kommer kan du släppa C. Välj så småningom språk. Därefter kan du genom menyerna välja Skivverktyg. Därefter ska du välja hårddisken och att reparera den. Stäng därefter Skivverktyg och Installeraren. Välj att starta om datorn.

Prova att hålla in shift när du startar = softboot
Om datorn då startar går du till verktygsprogram och startar programmet skivverktyg och väljer att reparera behörigheter. (Har du cocktail eller likande installerat kan du använda dess funktion för samma sak. Cocktail har även bra funktioner för att rensa caschfiler och andra underhållsfunktioner. Finns att ladda hem på verionstracker.com)

Efter detta startar du om och håller ner ”äpple och s” tangenterna samtigigt. Då startar du om i textläge och kan göra en kontroll av hårddisken. Skriv in ”fsck -f” och tryck enter (miniustecknet ligger i detta läge under tangenten +). En kontroll sätter igång. När den är klar skriver du exit och så ska systemet starta.

Hoppas det kan fungera!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-08 16:00

TACK!
testade softboot och reparera behörigheter, funkade!

1
Bevaka tråden