Ersättning från IF för trasig Powerbook?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-08 00:03

Hej

Locket på min sambos 12" Powerbook 867Mhz har gått sönder (ett av gångjärnen verkar ha gått av, skärmen hänger snett och det går inte att stänga locket).
Pratade med vårat försäkringsbolag IF och dom bad mig skicka in den till dom för kontroll.
Hon köpte denna med "extra allt" för 23000:- från Macforum i Göteborg sommaren 2003.
Finns det någon annan som har skickat in sin Powerbook till sitt försäkringsbolag? Vad gjorde dom då? Lagade den? Om inte, hur mycket fick ni i ersättning för den. Har googlat och tittat på IFs hemsida men hittar ingen relevant info.

Tack på förhand!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-08 00:14

– ring macforum och kolla om dom kan fixa den hyfsat billigt, if är väl kanske inte bästa Mac reparatören,

/Tangen

Du behöver skicka in den till en tekniker (helst Apple Service Provider), och få ett pris på hur mycket det kostar att reparera skriftligen. Detta skall du sedan skicka in till IF. Eller ännu bättre. Ring och fråga exakt vad som krävs.

• Oregistrerad
  • 2006-03-08 02:06

Ursäkta men jag var lite otydlig där.
Har redan pratat med IF och har skickat datorn till ett företag som heter Computer Value.
Dom ska sedan värdera eller kontrollera om det går att laga och lämnar sedan uppgifterna till If.

• Oregistrerad
  • 2006-03-10 12:43

Kan berätta att det gick ganska bra. 8000:- fick jag för datorn och det är nog mer än jag fått om jag hade sålt den i fungerande skick. Nu kan hon köpa sig en iBook så kan jag ha min Macbook i fred.

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-10 13:53
Ursprungligen av powerbookfiend:

Kan berätta att det gick ganska bra. 8000:- fick jag för datorn och det är nog mer än jag fått om jag hade sålt den i fungerande skick. Nu kan hon köpa sig en iBook så kan jag ha min Macbook i fred.

Vad har du för försäkring? Är det en vanlig hemförsäkring eller något special?

• Oregistrerad
  • 2006-03-10 15:46

Jag har IF normal försäkring.
Killen som ringde och väckte mig på morgonen verkade vara lite intresserad av macar och tjatade över en kvart om olika Apple vs Microsoft-teorier. Det är möjligt att detta har något med saken att göra då han avslutade med orden "Ska vi säga att du får 8000:-?".
När jag köpte min Macbook så gav jag denna till min sambo dock så nu är hon på jakt efter en ny dator. Någon som har en iBook att sälja? 8000:- är gränsen.

8000:- är bra. Är självrisken avräknad då?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-12 11:09

Veckans lottovinnare: powerbookfriend

• Oregistrerad
  • 2006-03-13 20:04

Har också iF.Fick 5700:- för en gammal iMac.
Rena klippet.

B.D

Till Powerbook som äro aluminium kan man byta gångjärn.. till skillnad på gamla titanium men den fanns ju inte i 12"...
och ett gångjärn ligger på cirkus 200.- plus moms, sen tillkommer jobb...visserligen mycket jobb men det kan vara värt...
sen beror det ju också på om det är något mer som bliviti skadat...

1
Bevaka tråden