Y-splitt-kabel för dvi

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-07 10:18

Jag behöver en Y-sladd (grensladd). Jag vill kunna visa informationen från min dator (mac mini) på två skärmar samtidigt. Går det? Finns sådana sladdar?

Säg till om jag ska ge mer information eller på något sätt varit otydlig i min förfrågan.

/Henric

Nej, en y-kabel funkar inte. Minin stöder inte två skärmar samtidigt. Hittade den här tråden
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=89535&highlight=sk%E4rmar+mac+mini

• Oregistrerad
  • 2006-03-07 10:51

Vet ej om det finns DVI-splittkabel, VGA finns dock på kjell.com

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=98125&path=3340000,4130000,4260000,4270000

Det bör ju fungera att splitta ut samma bild på flera skärmar.

Senast redigerat 2006-03-07 12:23
Ursprungligen av carma:

Vet ej om det finns DVI-splittkabel, VGA finns dock på kjell.com

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=98125&path=3340000,4130000,4260000,4270000

Det bör ju fungera att splitta ut samma bild på flera skärmar.

Men kräver inte den där sladden att datorn har stöd för flera bildskärmar? Mac Minin har ju inte det.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-03-16 02:05

jag har en slittkabel VGA som jag har testat med min mac mini, det funkar, men bilden blir värdelös och du kan bara 800x600 i upplösning, så inget jag rekomenderar!

Det finns olika VGA-splitters, vissa bra men dom flesta dåliga. Kolla runt lite på forum vad folk rekommenderar.. Men nu gissar jag att det gäller DVI eftersom det är en mini..

Stöd för dubbla skärmar behövs ju bara om du ska visa olika information på de båda skärmarna. I ditt fall förstod jag det som att du ville visa samma bild på två olika skärmar (t ex visa samma bild på plasmatv och projektor eller liknande). Rätt?

Y-kablar fungerar inte (läste lite om det någon gång, har att göra med att det inte bara skickas rå data över DVI utan är mer ett "protokoll" mellan maskinerna - svårt att skicka exakt samma till flera skärmar då). Det finns däremot DVI-splitters, som är en box stor som t ex en router med egen strömförsörjning och allt, där du kopplar in din dvi-kabel och får två st DVI-ut från boxen. Dock kostar dom i storleksordningen 1500-2000:- eller mer beroende på modell.. googla på "dvi splitter" så ser du.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-03 22:53

Hej!

Tänkte föra vidare (ta över?) tråden lite. Jag har en Macmini som är kopplad till en 20" wide genom dvi och vill därför använda en switch för att kunna växla mellan denna 20":are samt vår lcd tv med vga-ingång. (spara hd-dvi kontakten till senare) Har spanat efter många olika alternativ men hittade en riktigt billig variant på Kjell & Company;

www.kjell.com -> Sök på "98104".

Kommer denna att fungera med en dvi-kabel till 20" samt en dvi-vga adapter (med 10m HQ vga kabel) till lcd-tvn?

I värsta fall får jag köpa dvi-dvi adapter (förlängare) som jag skruvar fast på Minin och växlar kablarna beroende på vilken skärm som ska användas. På så sätt inte slita på dvi-utgången på datorn.

Senast redigerat 2006-04-03 23:03

Jo, det borde väl fungera. Växeln stödjer ju DVI-I som är analogt + digitalt.

• Medlem
  • Köping
  • 2006-04-04 11:39

Den switch som finns på Kjell & Co är nog troligtvis en 2:1. Alltså för 2 datorer till 1 skärm. Verkar vara svårt att hitta en switch som gör tvärtom. Om man inte vill betala en förmögenhet förstås

Beror på hur "högnivå" den är. Är det bara en strömbrytare så borde man ju kunna köra den baklänges.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-04 13:08

Ok, läste i katalogen hemma att det var för två datorer till en projekter eller skärm. Synd... strömbrytare? Kan ju alltid ringa och höra. I annat fall finns det något alternativ som verkligen stödjer switch mellan 2 dvi-portar? Borde ju inte vara så pass dyrt då man endast skickar signal till varken port 1 eller 2.

Tack för alla snabba svar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-04 14:15

Borde kunna löda en egen.

Tack iaf!

1
Bevaka tråden