Mobilt Bredband från 3 funkar på mac

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nyss installerat 3G-kort från tre i min mac. trots att supporten och även detta forum sagt att det är omöjligt. 3 levererar kortet "Option Globe Trotter Quad" till sitt abonemang. Abonemanget kostar 199kr/mån för 1Gigabyte i överföring. Samma som Tele2s variant.

Tyvärr har inte Apple någon egen drivrutin så jag behöver använda det tyska företaget NovaMedias programvara High Speed 3G för att initiera kortet i macen. Som andra berättat om här utvecklar sina drivrutiner för mac till många kort på marknaden och gör faktiskt ett ganska ok jobb. Det var bara att ladda ner programmet registrera mig och trycka in kortet. Programvaran hittar kortet låter mig skiva in pin-koden. Operatör väljs automatiskt. Det går som tåget! Kortet toppar 378kb/s ner från internet vilket är snubblande nära maxhastigheten. Känns som att sitta med fast lina, fett bra alltså.

Licensen till High Speed 3G kostar 87€ och finns på följande adress:
http://www.novamedia.de/e_pages/e_produkte_mac_mhs.html

När jag tidigare använt min SonyEricsson Z800i som modem via Bluetoothkoppling bryts uppkopplingen allt för ofta och jag behöver ideligen koppla upp igen. Det verkar också som om Bluetoothkopplingen segar ner en hel del på svarstiden och då blir upplevelsen att det går långsammare även om överföringen är typ den samma. Med USB-Kabel svarar det kvickare och kopplar inte ner men då driver sladdarna mig till vansinne.

Registreringen av min licens för programvaran innebar ganska många problem. Nova Media har en rätt omstäding process för sin registrering där jag behöver registrera min hårdvara på deras sajt vilket kräver en internetkoppling. Licensavtalen tillåter i alla fall användning på två olika datorer. En otrevlig bugg är dock att Programvaran inte stöder fler användarkonton på datorn. Jag måste alltså installera om programvaran varje gång jag byter konto men om du kör på ett konto för det mesta tycker jag inte borde avskräcka dig.

Mitt tips för dig som vill komma igång med mobilt internet på riktigt är att ladda ner High Speed 3G från Novamedia och installera på din dator. Sedan ta med Datorn till mobilaffären och testa om programvaran hittar kortet. Då är det bara att köra så det ryker. Vad än kundtjänsten hon de macfientliga mobiloperatöerena säger!

Berätta gärna om du har några erfatenheter eller tips!

• Oregistrerad
  • 2006-03-06 15:41

personligen känns det fel att behöva betala 8-900 kr för att få en datakort att fungera. Det ska fungera ändå. Tre får ta och jobba på, likaså Tele2 (rim). Annars är jag riktigt sugen på ett mobilt bredbandspaket, men tycker att det är synd att de endast erbjuder 18mån bindningstid. Varför inte köra per månad basis? eller kanske 3mån basis? gör så att datakortet kostar mer för de som inte skriver upp sig, men jag vet inte många som vill skriva upp sig 18 mån för internet!

• Oregistrerad
  • 2006-03-06 19:07

Låter bra men det finns en hake. Om man kör MacBookPro måste kortet vara av PCExpresstyp. Har de sådana?;)

Just det tänkte inte på det...

Fasen också Tänkte inte på att våra tidigare PC-Card inte funkar på nya Bärbara macar. det... Det dröjer antagligen rätt länge innan någon hittar fram till en sån lösning som funkar på mac...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-07 13:32

Vad jag vet hade tele2 12 månaders bindningstid? Tre har en tilläggstjänst som ger dig 1 månad och 1gb för 199kr, men det förutsätter att du redan har ett abonnemang hos dem.

Stockholmdelux: Vad har du för ping mot sunet? Vilka hastigheter har du uppströms?

Tele2 tar 169 kr/månaden för pc-card och två simkort. Gäller den gigabyten i överföring också för sim-kortet avsett för telefonen?
http://www.editorial.tele2.se/?page=tele2se_privat_mobiltelefoni_mobiltbredband&t2page=privat_mobiltelefoni_mobiltbredband

Jag har valde 3 på grund av att deras kort var det enda på marknaden (i det prisläget) som gick att använda med Mobile High Speed från Novamedia. Dessutom gillar jag Options kort för att det går att ansluta extern antenn något som jag behöver i sommarstugan

När det gäller hastigheten har jag använt Tp-testet från post och Telestyrelsen med standardinstälningar. jag får jag 90kb/s uppströms och 378kb/s nedströms.

Hoppsan, Helt rätt "Kristofer", här händer det grejer på Comviqs erbjudanden. Nyss kostade det 199kr/mån för en Gig hos tele2. Nu får man telefoni också och dubbla simkort för 169kr/mån. Ett jättbra erbjudande.

Synd bara att det fortfarande inte går att hitta drivrutiner till mac, eller?. Berätta gärna om du lyckats få tele2s kort att fungera på Mac.

• Oregistrerad
  • 2006-03-09 02:23

Finns det nåt vettigt program som mäter hur mycket man "konsumerar" när man surfar?
Typ så man kan köra det i bakgrunden en hel dag och se hur mycket av den där giggen man har bränt på en dag...?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-13 18:21

För bandbreddsmätningen använder jag slurm eller mrtg lite beroende på hur avancerat jag vill ha det.

Stockholmdelux, anledningen till att det kopplar ned är troligvis att du har send ppp echo packets på din ppp-länk över blåtand. Det ger grova problem med gprs-länkar över blåtand. Kunde vara uppkopplad runt 10min innan jag kopplade ur det, efteråt testade jag fyra timmar klanderfritt.

1
Bevaka tråden