I valet å kvalet, G4 el Intelmini?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-06 05:15

Hej!
Som första post här på detta eminenta forum har jag en fråga. Jag står i begrepp att byta upp mig från PC-världen till en Mac. Då ekonomin begränsar så funderar jag på en G4:a, helst en "dubbelpropp" av nåt slag men då beg-priserna är rätt höga så blir det väl en Quicksilver 933:a som är mest realistisk då jag vill ha en ny dator i går helst. Å andra sidan så verkar ju Intelminin ett trevligt alternativ. Vilken burk rekomenderar ni?

Den skall i huvudsak användas till musikproduktion (Cubase/ Logic) på hobbynivå och ev till surfande. Jag kommer att ha en PC för spel och köra bägge datorerna på samma skärm/ tangentbord.

Med Hopp Om Svar.

EDIT: Glömde nämna att jag använder ett externt firewirekort.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2006-03-06 07:59

Intel mini säger jag. Jag sitter med en ny iMac Intel och den är väldigt mycket snabbare än föregångaren med i princip samma prestanda + att Intelversionerna är framtiden s a s som alla nya program kommer att utvecklas till. De gamla programmen, så här långt för min del, fungerar utmärkt och som jag upplever det något snabbare än innan, om än mer marginellt.

De till systemet medföljande är däremot toksnabba jämfört med innan!

Ursprungligen av iggy:

De till systemet medföljande är däremot toksnabba jämfört med innan!

Varför finner jag detta påsåtende mycket ironiskt? :-]

• Medlem
  • Älmhult
  • 2006-03-12 07:21
Ursprungligen av Hakro807:

Varför finner jag detta påsåtende mycket ironiskt? :-]

Det vet jag faktist inte eftersom de inte var ironiskt menat.

Hej och välkommen hit till 99mac.

Jag skulle också säga en ny Mac Mini. En G4 är inte dålig, men jag tror att en mac Mini kommer att fungera bättre samt att den är nyare och mer förberedd för framtiden. Dessutom får du garanti och har kvar konsumentskydd som reklamationsrätt osv.

Se bara till att ha lagom mycket minne. Minst omkring 1 GB totalt skulle jag säga.

• Oregistrerad
  • 2006-03-06 11:10
Ursprungligen av robro:

Hej!
Som första post här på detta eminenta forum har jag en fråga. Jag står i begrepp att byta upp mig från PC-världen till en Mac. Då ekonomin begränsar så funderar jag på en G4:a, helst en "dubbelpropp" av nåt slag men då beg-priserna är rätt höga så blir det väl en Quicksilver 933:a som är mest realistisk då jag vill ha en ny dator i går helst. Å andra sidan så verkar ju Intelminin ett trevligt alternativ. Vilken burk rekomenderar ni?

Den skall i huvudsak användas till musikproduktion (Cubase/ Logic) på hobbynivå och ev till surfande. Jag kommer att ha en PC för spel och köra bägge datorerna på samma skärm/ tangentbord.

Våga Intel! Men...för någon som hobbysysslar med musik kan jag tänka mej att programutbudet kan vara lite snävt om du vill ha vara optimerad för Intelmac, gäller både freeware, prisvärda lösningar och piratvara skulle jag tro. Å andra sidan...Apple lär ju vara rätt snabba att pumpa ut en logic o logicexpressversion för inteldatorerna väldigt snart för att boosta försäljning...

Jag säger våga Intel

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-06 13:28

Tack för er input boys! Kruxet är väl just det att en Mini blir lite dyrare i inköp och då ryker alla stålar som jag skulle kunna köpa program för. Det gör att det dröjer längre innan jag kommer igång å jobbar med datorn vilket tyvärr innebär fortsatt användande av PC:n...host, harkel, tvi.;)

Men visst, Intel är ju framtiden. Frågan är väl hur väl t ex en 933:a skulle funka till att börja med? Det är ändå ett angenämt nöje att fundera och väga alternativ.:)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-07 20:17

Beror på vad du sysslar med. Skulle nog rekomendera att iaf köra över 1ghz sträcket, Dubbla 1,25 e inte allt för dyrt gämfört med mini. Tänk dock på att G4'an låtar mkt, mkt mer än mini och att mini är Intel. Fördelen med G4'an är upgraderingsmöjligheterna, går att hosta in både större HDD och mkt mer ram.

Nöjjer du dig med att använda nuvarande program utbud och klarar en högljud dator men gärna vill ha expansions möjligheter? Kör på G4'an!

Vill du ha tyst dator med i stort sett inga expansions möjligheter, iaf inga enkla men o andra sidan ha möjlighet att köra Intel anpassade program bättre så kör på mini!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-03-12 10:06

Jag kidnappar den här tråden. Frågeställningen är den samma, G4 eller Intel Mini, men aspekten för min del är strömförbrukning.
Vilken drar minst ström, G4 eller Intel? Jag tänkte ha den till server, vilket innebär att den ska stå på 24/7 och då är ju elförbrukningen väsentlig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-19 21:20

Gunnar, för server - Köp antingen nya Mini Intel Solo eller G4:an 1,4. Vad jag kör och rekommenderar för stunden är självklart G4:an med tanke på priset och stödet i bsd/linux. En beg. G4 finnes för ca 3.500kr utan BT och WIFI dvs en perfekt fil/webbserver.

Strunta i extern hårddisk fw/usb för utökat utrymme, utan byt ut orginalhårddisken mot en Seagate och du får en garanterat bra och tyst server. Med go garanti från Seagate.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-03-19 23:03
Ursprungligen av grundis:

Gunnar, för server - Köp antingen nya Mini Intel Solo eller G4:an 1,4. Vad jag kör och rekommenderar för stunden är självklart G4:an med tanke på priset och stödet i bsd/linux. En beg. G4 finnes för ca 3.500kr utan BT och WIFI dvs en perfekt fil/webbserver.

Strunta i extern hårddisk fw/usb för utökat utrymme, utan byt ut orginalhårddisken mot en Seagate och du får en garanterat bra och tyst server. Med go garanti från Seagate.

Jo, jag har nog lutat åt G4 p.g.a. priset. När det gäller fw-diskar finns tyvärr inget val, jag har närmare 500 GB idag och förväntar mig att det ska öka.:cool:

Dessutom är det väl så att Minin använder 2,5" diskar och de är ju inte särskilt billiga i stora storlekar.

1
Bevaka tråden