Studentrabatt - företagsköp??

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-03-05 18:48

Hej, funderar på att köpa en Macbook Pro på appelstore. Då jag kommer använda datorn både till studier och i firman tänkte jag handla den med studentrabatt och fakturera firman för att komma undan momsen. Frågan är om det kommer framgå på fakturan att produkten inhandlades med studentrabatt? Någon som vet vad skatteverket i så fall skulle tycka om det? Ett alternativ är ju självklart att handla på företagssidorna men då går jag miste om de 10% rabatt jag har via mecenat.

Uppskattar all information inom ärendet, måste finnas någon i samma situation där ute.

/trolig switcher

• Oregistrerad
  • 2006-03-05 19:05

Jag har själv gjort detta utan att stöta på något problem. Så vitt jag vet står det inget på fakturan om att det är studentpris, skulle det spela någon roll egentligen?:confused:

Kör på, ska själv dra iväg en megabeställning snart innan jag inte längre är student:eek:

• Medlem
  • Järfälla
  • 2006-03-05 21:22

Tack för svaret. Hittade ingen information om det på skatteverkets hemsida så jag antog att det inte bör innebära några problem men man vet ju aldrig. Vad jag förstår kan man handla i stort sett fritt som student på nätet. De verkar ju inte kontrollera att man verkligen studerar på den skolan/orten man anger. Du borde med andra ord inte behöva jäkta med din beställning.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-05 23:59

Det finns flera tidigare trådar på detta ämne. Vad jag förstått så bryr sig inte skatteverket något om det. Det enda är Apples vilkor för studentrabatten som säger att produkterna inte får användas i kommersiell verksamhet. Dock verkar det vara andra vilkor som gäller när man går via Mecenat.

Se vidare i denna tråd: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=91656

1
Bevaka tråden