Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

trasig hårddisk, bara att formatera?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-04 18:14

För två dagar sedan hände något med min hårddsik. Datorn blev seg och konstig så jag startade om den. Men då gick det inte att starta om den. Datorn hittade inte HD:n. Testade att stoppa in OS X -skivan och boota upp med den för att komma åt Disk Utility. Men när jag testade att reparera disken fick jag detta felmeddelande:

Verify and Repair disk “Macintosh HD”
Volume check failed.

Error: The underlying task reported failure on exit

1 HFS volume checked
1 volume could not be repaired because of an error

Då testade jag att öppna upp min PowerBook (vilket inte var lätt, tack och lov för detta forum) och ta ut hårddisken och stoppa in den i ett HD-case med USB. Kopplade ihop USB-case:et med min andra mac. Disken kom inte upp på skrivbordet men när jag öppnade Drive Genius såg jag enheten som en icke monterad disk. Samma sak fungerar med Disk Utility. Men när jag testade att reparera disken med Drive Genius så står den bara och gör ingenting. Den meddelar inte att det inte går, men det händer nada. Och jag har låtit den stå ett tag och testa.

Någon som har något annat knep man kan ta till eller är det bara att testa att formatera skiten?
testa att installera om OS X också, men då hittad den ingen HD att installera på, så så var det med det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-04 21:42

Prova diskwarrior - funkar det inte att trycka in den i en annan mac som FW mode?

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-05 00:06

Tangen, det var det första jag testade. Men eftersom det inte fungerade testade jag att plocka ut det. Någon som vet var man kan få hjälp med att få tillbaka data från en skadad disk? Min backup är ca en månad gammal...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-03-05 00:51

Jag läste på något annat ställe här att det kostar ca 50.000 papp att rädda infon på en HD så testa Data Rescue X först.

1
Bevaka tråden