Hjälp att öppna min PowerBook Alu 15"

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-04 16:20

Är desperat på jakt efter hjälp. Jag håller just nu på att bryta mig in i min PowerBook för att komma åt hårddisken. Har laddat ner en gude på: www.ifixit.com/Guide/PDF/54/PowerBook_G4_Al_15_Hard_Drive.pdf efter att ha sökt runt här på forumet. Problemet är det att jag inte lyckas helt och hållet.

På sidan 5 beskriver de hur man ska lossa på en hake som sitter till vänster om CD/DVD:n med ett litet verktyg. Har försökt nu ett tag men inte lyckats. Har en miniskruvmejsel som jag försöker sticka in och dra från vänster till höger för att haka av haken, men inget händer. har jag missuppfattat hur man ska göra? Vågar inte ta i för mycket heller. Någon som gjort just detta och kan beskriva lite mer hur jag ska gå till väga?

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-04 16:39

Du får lyfta på haken samtidigt som du bänder översidan uppåt. Man får ta i lite mer än vad man tror att skiten tål, men det håller.
Inuti batterifacket sitter det också ett par hakar som du kan lyfta med en platt liten skruvmejlsel.
Titta mot yttersargen.
En vanlig smörkniv av eneträ är bra att ha att sprätta upp locket med, då blir det inga repor.
Vid den optiska driven sitter det tre snäppfästen, man får bända läskigt mycket då för att de ska släppa, men det går om man är försiktigt våldsam.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-04 16:41

surfade runt lite mer och hittade en annan sida som beskrev detta. Den verkade förespråka att man skulle sticka in en skruvmejsel i CD/DVD: och trycka framåt för att få bort de tre hakarna som satt där. Någon som vet mer om det?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-04 16:49

Konrad. Hela vänstersidan är loss det var inga problem. Men jag får inte loss högersidan. Har testat med smörkniv och allt. Fan. Hur svårt kan det vara. har bytt HD på PowerBook G3 och iBook G4 och det var ju lätt som en plätt.

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-04 16:50

Man ska inte sticka in en mejsel i den optiska driven. Däremot ska man göra som jag skrev ovan.
Att få loss högersidan kräver milt våld, du får sprätta upp den från framsidan med en smörkniv, när du kommer till högra kortsidan får du bända med smörkniven rätt hårt, nästan på gränsen till att man ska tro att det går sönder. Får man bara loss den första så lossnar de andra lättare.
Kolla först bara att du lossat snäppena i batterifacket.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-04 17:06

YES! Där satt den... Tack så mycket för hjälpen Konrad. Skulle nog aldrig vågat bända så där om du inte sakt att skiten höll. Den sista haken var dock lättas att få loss med en liten skruvmejsel som man bände på haken "bakifrån" med smörkniven gjorde sitt.

Jag har ochskå en 15" alu som jag funderar på att byta HD i. Var det svårt? om man kollar på beskrivningen på www.ifixit.com så verkar det inte så himla lätt, mitt prob är att jag bara har en dator(dagens i-landsproblem??) så jag kommer inte kunna be om hjälp under tiden...
Vågar jag byta?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-04 18:01

Martin. Det var helt klart lite knepigt. De där jäkla hakarna var svåra att få av. Den svåraste var den första (från vänster sett). Gick lättare när jag gick från andra hållet och fick bort de andra två på högersidan. Då fick jag upp locket lite mer och kunde se den sista haken så pass bra det gick att sticka in en liten skruvmejsel och och liksom flippa den framåt mot mig själv och då lossnade den direkt. Om du inte får upp allt är det ju bara att sätta tillbaka allt och lämna in den. Men jag skulle helt klart säga att du kan göra det själv. Jag fick ju upp den

• Oregistrerad
  • 2006-03-04 19:48

Bättre sätt

Jag har nyss tagit isär min PB 15" Alu för att undersöka min superdrive. Jag vill bestämt avråda från att sticka in skruvmejsel och smörknivar och ta i ordentligt - det finns en bättre metod.

Att få loss vänstersidan är inga som helst problem enligt insttruktionen från Fixit. Det är heller inga problem att få bort de två yttersta hakarna till höger om man skjuter locket emot sig och lirkar lite. Det enda riktigt svåra är den tredje haken till vänster "på slot in"-skåran.

Anledningen till att den är svårare är att den är annorlunda konstruerad än de två längre ut. Grundprincipen är densamma , så kika på dessa två hakar ordentligt. Medan de två yttre är formade ungefär som ett "b" - om man tar bort nedre delen av stapeln - så är den inre haken formad som ett "L" och hakar därför tag hårdare i fästet i nedre delen. Det krävs mycket kraft för att få bort den "tunga" som hakar i, samtidigt som det är svårt att komma åt. Därför är risken att man bockar det mjuka aluminiumlocket eller får märken i framsidan och plastlisten; jag har några grader från mitt första misslyckade försök.

Gör istället så här: Lossa de små hakarna till vänster och de två yttersta hakarna till höger, så att locket bara sitter i den sista "L"-formade. Ta därefter och lyft locket emot dig (som man lyfter en motorhuv) och när det börjar ta emot, så bocka försiktigt mer och mer tills den sista haken är så mycket böjd (framåt, mot dig) så att den inte längre hakar i fästet. Då kan du lyfta av locket utan att ta till våld. Haken är lätt att böja tillbaka när du fått loss locket, vilket rekommenderas för alla de tre högra hakarna för att locket ska sitta ordentligt. Kanske kan en kombination av båda metoderna gå bra, om man bockar haken lite grand så att man inte behöver ta till så mycket våld med "smörkniven".

För mig gick det till så att jag lyfte locket lätt (motorhuvssättet) - med lite tryck när det tog emot - för att kika under hur mekanismen som höll såg ut. När jag lade ner locket plant efter detta, lossnade det av sig själv till min förvåning. Så någon större kraft behövs inte.

Min bedömning är att du behöver något så tunt och hårt som ett tandläkarinstrument för att komma åt i den smala springan med så stor kraft som behövs, om du använder metoden med smörkniv och kraft.

Lycka till, och fråga gärna om uppkomande problem. Jag gjorde detta med stor försiktighet, eftersom jag också lider av I-landsproblemet.

Senast redigerat 2006-03-04 20:00
1
Bevaka tråden