Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att spela DVD-skivor i Pismo

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-03-04 12:41

Hejsan!
Mina morföräldrar vill koppla sin Pismo till tv:n så att det kan titta på DVD-filmer, jag har hjälpt dem med sladdar som behövs etc. Vi har dock märkt att Pismons DVD-spelare ibland är känslig för små repor på DVD-skivorna, att spela hyrda skivor är ibland ett problem. I min iMac G5 fungerar det galant. Finns det något sätt att lösa detta? Kan man göra något i apples DVD-spelare? Vad kostar det att byta ut DVD-spelaren till en mindre känslig, går det?
Tacksam för svar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-04 15:42

Kanske enklare att köpa en dvd för en 500ing ?

Jag vet att det inte var ett svar på din fråga .-men eftersom pismon inte är så ny finns det en risk att spelaren är "trött" för att den är gammal.
/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2006-03-04 15:57

Såg tidigare superdrives till salu för 1.500 pix
Sätt in annons vet`ja

  • Oregistrerad
  • 2006-03-04 18:02

Kjell o Co har bra Combodrives Samsung 600:-.Superdrives för1100:-
Så får du använda Patchburn när du installerar.

B.D

  • Medlem
  • 2006-03-04 18:05
Ursprungligen av bodahl:

Kjell o Co har bra Combodrives Samsung 600:-.Superdrives för1100:-
Så får du använda Patchburn när du installerar.

B.D

Så det går att stoppa in en vanlig "PC"-spelare i pismon?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-04 19:38

Pismon är dessvärre känd för att ha dvd-enheter som dör efter en viss tids användning. Att den har problem att läsa lätt repade/smutsiga skivor är ett tecken på att den börjar ge upp.

  • Medlem
  • 2006-03-05 11:51
Ursprungligen av vanilj:

Pismon är dessvärre känd för att ha dvd-enheter som dör efter en viss tids användning. Att den har problem att läsa lätt repade/smutsiga skivor är ett tecken på att den börjar ge upp.

Exakt så började mina problem. Till slut dog DVDn.

  • Medlem
  • 2006-03-05 11:48
Ursprungligen av Henke:

Så det går att stoppa in en vanlig "PC"-spelare i pismon?

Kitesurf och jag har redan gjort det. Kolla in den här gamla tråden.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-04 21:06

Du kan stoppa i nästan allt.Tiger har support för nästan alla cd/dvd som finns.
På vissa kan du bara flytta över dvd casen.4 skruvar så passar det perfekt.
Om du inte har tiger så använd patchburn.

B.D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-04 21:35

Varför inte gör det enkelt och köpa en dvd spelare som står bredvid tv´n?

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-04 21:35

man får liksom tre för en hendring om man köper ett kilo tomater
(jag menar att dom är sjukt billiga nu)

/Tangen

  • Medlem
  • 2006-03-05 00:56

Av olika anledningar vill vi gärna kunna se DVD via datorn. Det går ofta utmärkt att läsa olika DVD-skivor med program etc, men som sagt, vid vissa filmer, där skivorna är lite repiga, så stannar ibland filmen efter någon minut. Detta är alltså ett rent åldersberoende hårdvaruproblem?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-05 10:24

Det går INTE att montera vilken DVD-enhet som helst i en Pismo. Att skaka fram en original och montera in en en gammal sur Pismo kostar mer än vad datorn är värd.

Jag såg vanliga DVD-spelare för 395 spänn på ICA för ett tag sen.

  • Medlem
  • 2006-03-05 11:49
Ursprungligen av Konrad:

Det går INTE att montera vilken DVD-enhet som helst i en Pismo. Att skaka fram en original och montera in en en gammal sur Pismo kostar mer än vad datorn är värd.

Jag såg vanliga DVD-spelare för 395 spänn på ICA för ett tag sen.

Inte vilken som helst men då går.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-05 10:45

Gammal ok, sur..näru

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-05 11:25

ok, jag tror att det kan vara så att det billigaste sättet kan vara att lämna in den på rengöring, jag vet inte om det går - den kan vara helkapslad så det inte går - i annat fall tror jag att det blir att köpa en ny brännare och montera in.

Vilken brännare och vad dom kostar - låter jag någon annan svara på.

/Tangen

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-05 11:28

Det som går att göra rent på en sån drive är optiken och den följer ju med släden ut, så den kan man rengöra själv. Om det hjälper.

Jag fattar inte varför man ska glo på DVD-film med en dator från jura när man kan köpa en vanlig DVD-spelare för nästan samma summa som kablaget kostar för att koppla in datorn till teven.

  • Medlem
  • 2006-03-05 11:33

Enheten är ju lätt att ta ut osv. Hur rengör jag den på bästa sätt?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-05 11:35

Det enda som finns att rengöra är optiken, men var försiktig.

  • Medlem
  • 2006-03-05 11:36
Ursprungligen av Konrad:

Det enda som finns att rengöra är optiken, men var försiktig.

Ska jag använda mig av något speciellt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-05 11:37

OM du ska regöra optiken själv så måste du köpa grejer som är till för att göra renst denna typ av optik, sök lite på nätet, det finns garanterat kit att köpa typ på kjell & Co eller på clas O. Kamera rengöringskit torde fungera med, använd inte topz och vodka! (det har jag gjort en gång med en kamera, fick snällt lämna in den på kameradoktorn med mössan ihand efteråt (det var för 15 år sedan))

/Tangen

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-05 11:47

I vissa lägen räcker det med att man andas på optiken så krullar antireflexbehandlingen ihop sig.

  • Medlem
  • 2006-03-05 11:49

Tror ni det är dyrt att lämna in och få detta gjort?:D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-05 11:51

Men va fn, jag hade ju en finvodka till och med - i o f s ingen mössa men jag skämdes när dom frågade om skadorna vad självförvållade...

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-05 11:58

Oftast så är det flottiga fingrar som hållt i skivan sedan när lasern läser så sprutar det runt fett inne i spelaren, problemet är att man inte kan göra rent en dvd med vanliga rengöringsmedel - utan man får lov att använda nåt som tar bort fettet, men inte skadar antireflexbeläggningen, om det finns brytfel så funkar den nog inte bättre efteråt - enkalst är att kolla vad man använder först - men google får du använda själv

/Tangen

  • Medlem
  • 2006-03-05 12:03

Tack för alla tips!
Man kanske ska satsa på att montera in en billig ComboDrive?
Jag testar först att rengöra den som sagt, återkommer med resultat.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-05 12:03

Fetflottet från fingrarna hamnar ju i så fall på sargen inne i släden. Det är som 3OPAH skriver, nämligen att DVD-driven i Pismon dör. Jag har haft en och flera jag känner har råkat ut för samma sak.
Begagnade finns att köpa om man letar lite.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-05 12:05
Ursprungligen av Konrad:

Fetflottet från fingrarna hamnar ju i så fall på sargen inne i släden. Det är som 3OPAH skriver, nämligen att DVD-driven i Pismon dör. Jag har haft en och flera jag känner har råkat ut för samma sak.
Begagnade finns att köpa om man letar lite.

Jag har gjort rent ett antal DJ Cd spelare, Pioneer 3000 och Denon spelare mest - dom kan vara sjukt obehagliga inuti

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-05 12:04

ta lite bilder när du ändå håller på så kan det bli ett mikrorepotage - antingen.

Hur gör man om man.......
eller
Vad ska man inte göra om....

/Tangen

Pismon kommer visst med två olika DVD-spelare. Titta på skalet. Står det 8080B så är det en LG, de är de dåliga och tyvärr vanligaste. De fungerar alltid dåligt.

En billig Combo som passar i Pismo vore ju kanon. Jag har lyckligtvis redan en, den funkar bra bortsett från ovanan att öppna sig på eget bevåg.

1
Bevaka tråden