Återställa batteriklockan på iBook?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min iBook G4 800 har nu efter snart två år börjat bli mer oanvändbar eftersom batteriet inte räcker mer än en dryg halvtimme. Det är dags att köpa ett nytt i en framtid kan jag tänka mig men det som inte stämmer är systemets sätt att räkna. Det stannar på 66% men om jag trycker på batteriknappen efter ett tag så flimrar bara en diod = batteriet är i princip tomt. På skärmen visas dock fortfarande 66%. Sen går den i vila, pang utan förvarning.

Har för mig att jag läst att man kan återställa den beräkande batteritiden i systemet men jag hittar inte den infon.

Tacksam för svar

MVH

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-03 06:36

Det är nog att återställa PMU (Power Management Unit) du är ute efter. Det är tveksamt att det hjälper om batteriet är slut, vilket det mycket väl kan vara efter två år.
Hur man gör för att resetta PMU kan du läsa här:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449

Hmm, det verkar vara okej nu, utan PMU-reset. Problemet uppträdde efter senaste säkerthetsuppdateringen i går. Efter att ha stängt av och satt på, så verkar batteriets indikering och systemets följas åt igen som det ska. Jag hade en uptime på flera veckor innan dess.

Men ett nytt batteri ska nog ändå införskaffas inom en inte allt för lång framtid.

1
Bevaka tråden