Imac G5 vs Imac Intel

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Strömstad
  • 2006-03-02 18:32

Vilket är bästa köpet:

Imac 17" 1,83GHZ Intel core duo för 13795:-
Eller
Imac 20" G5 2,1Ghz Powerpc för 15795:-

Skärmen är ju inte fy skam, men vilken av dom är snabbast?
Vilken hade NI valt?

//Tobbe

• Medlem
  • 2006-03-02 18:41

Det beror på hur mycket du tycker att en större skärm är värd. Jag hade valt 20". Intel kommer bli lite snabbare när du kör universal binaries. Om inte, är den mycket långsammare.

• Oregistrerad
  • 2006-03-02 18:48
Ursprungligen av stfm:

Det beror på hur mycket du tycker att en större skärm är värd. Jag hade valt 20". Intel kommer bli lite snabbare när du kör universal binaries. Om inte, är den mycket långsammare.

om du kör final cut hd etc. kan jag tänka mig. Intel är snabbare. Jag tycker det är ett självklart val att köpa intel.

Detta beror på mycket saker.

Hur länge har du tänkt ha datorn?
Vad använder du mest datorn till?

Jag har haft alla rev. av iMac och Intel är helt klart snabbast. Den är inte mycket långsamare på att köra program genom Rosetta så länge du inte sysslar med tunga saker i PS.

Intel iMacen är helt klart en snabb dator, men om jag skulle välja mellan en PPC 20" och en intel 17" då skulle jag ta PPC 20". Datorn är inte dåligt på något sätt och kommer att vara en bra och snabb dator i två - tre år framöver.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-03-02 19:07

Hmm ska jag köpa 1.5 liter utgången lättmjölk. Eller en liter färsk standardmjölk?

Lättmjölken kan jag göra lite pankakor av innan jag måste slänga den. Medan standardmjölen hinner jag lätt dricka upp innan utgångsdatumet passeras. Visst lite mer fett men det mättar bara desto mer.

Alltså... om du vill ha en dator för framtiden så köp intel iMacen. Vill du ha en maskin som funkar bra idag och kanske inte så bra i morgon köp 20 tummaren. Fördelen med iMacen är att så fort ett program släpps som Universal Binary så blir det lite julafton. Om du sitter på en G5 iMac och ett program kommer som UB så, TJOHOO inget hände!

Personligen hade jag dock samlat ihop lite tomburkar och gått på 20" intel iMacen för det verkar vara en riktig kick ass maskin. *ler* Under tiden hinner fler program komma som UB och övergången till intel blir mindre plågsam.

Ursprungligen av Spooky:

Hmm ska jag köpa 1.5 liter utgången lättmjölk. Eller en liter färsk standardmjölk?

Lättmjölken kan jag göra lite pankakor av innan jag måste slänga den. Medan standardmjölen hinner jag lätt dricka upp innan utgångsdatumet passeras. Visst lite mer fett men det mättar bara desto mer.

Alltså... om du vill ha en dator för framtiden så köp intel iMacen. Vill du ha en maskin som funkar bra idag och kanske inte så bra i morgon köp 20 tummaren. Fördelen med iMacen är att så fort ett program släpps som Universal Binary så blir det lite julafton. Om du sitter på en G5 iMac och ett program kommer som UB så, TJOHOO inget hände!

Personligen hade jag dock samlat ihop lite tomburkar och gått på 20" intel iMacen för det verkar vara en riktig kick ass maskin. *ler* Under tiden hinner fler program komma som UB och övergången till intel blir mindre plågsam.

Att ett program blir UB och körs på en Intel iMac betyder inte att det är bättre än på en PPC iMac. Word, VLC och Safari blir inte bättre eller snabbare på en Intel iMac. Om man kommer att göra lite tyngre saker som FCP eller mer avancerade saker i PS så kanske en Intel iMac kan vara bra när nu programmen släpps i UB för att vissa saker kommer att gå snabbare. Det kommer säkert att dröja ett år innan Adobe har vissa utav sina program som UB.

Skillnaden i fart mellan en Intel iMac och PPC iMac är absolut inte så stor som Steve har visat. Man märker inte någon skillnad.

Så ska man ha en dator till normal användning så klarar man sig fint på en PPC iMac i två - tre år.

• Medlem
  • Strömstad
  • 2006-03-02 19:24

Jag gör verkligen inga krävande saker i ps.
Det mest krävande jag gör är väl typ lite filmredigering på väldigt amatörmässsig nivå.
Jag har nu en ibook 1,2ghz som jag tycker är lite för slö.

Jag kommer väl ha datorn i ca 2 max 3 år skulle jag tro.
Jag måste ju säga att 20"aren lockar nåt fruktansvärt, men jag vill ändå inte se mej överkörd av tåget om 6 månader.

Ursprungligen av Lorge:

Det mest krävande jag gör är väl typ lite filmredigering på väldigt amatörmässsig nivå.

Jag måste ju säga att 20"aren lockar nåt fruktansvärt, men jag vill ändå inte se mej överkörd av tåget om 6 månader.

Om 1 - 2 år då skulle svaret vara att självklart köpa en Intel iMac, men just nu är PPC iMacen bäst.
Då ska du absolut köpa en PPC iMac 20" tycker jag.

Lycka till med vad det nu än blir.

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-09 11:55
Ursprungligen av Lorge:

För att sortera dina foton och störa folk på ICQ så är enligt mig G5 20" ett bättre köp. Det är stor skillnad på 17 och 20". Datorn kommer nog att hänga med (vara kompatibel med nya OSX och programversioner) i 3 år åtminstone och efter den tiden är du ändå less på den och vill byta ut den mot något nytt fantatiskt som Steve har presenterat.

Ursprungligen av rhesus:

Det är stor skillnad på 17 och 20".

Precis vad jag tänkte säga. Större skärm är värt mycket. Och om perspektivet är att ha datorn i 2-3 år så kommer G5:an att kännas användbar. Tänker man i lite längre perspektiv så kanske det är roligare att ha Intel om 2-3 år, men under alla tre åren så är det ju roligare att ha den större skärmen.

Sedan kan man ju även fundera på vad man vill göra med datorn när man pensionerar den. Om du tänker sälja, så tror jag att den med Intel kommer att ha bevarat sitt värde betydligt bättre när det är dags. Det kan nog röra sig om några tusenlappar i skillnad på andrahandsvärde, eller vad tror ni andra?

Om du inte tänker på att sälja den, så kan ju iMac G5 med 20-tumsskärm bli en trevlig extra-TV i något rum när du köper ny dator. Det kan väl i och för sig även 17", men ändå inte fullt lika trevlig…

• Oregistrerad
  • 2006-03-02 23:34

mats du säger ju emot dig själv "Datorn är inte dåligt på något sätt och kommer att vara en bra och snabb dator i två - tre år framöver.", "Om 1 - 2 år då skulle svaret vara att självklart köpa en Intel iMac,"

Tidsrymden du förs referar till ligger först på tre år. Och jo man märker ganska stor skillnad på ppc/intel. Finns en tråd som tex. behandlar ett test av en bild med stor upplösning etc. samt att man använder sig av ett filter (radial blur). Det tog närmare 2 min för en ppc 2.1 ghz att göra det mot 60 sek på en core duo på 2ghz som dessutm lör programmet genom Rosetta. PPC varianten hade dessutom altivec aktiverat.

Jag respekterar din åsikt men jag tror och tycker inte att ppc imacen är bättre än intelmacen på något sätt.

//

mvh

Ursprungligen av Sombrero9999:

mats du säger ju emot dig själv "Datorn är inte dåligt på något sätt och kommer att vara en bra och snabb dator i två - tre år framöver.", "Om 1 - 2 år då skulle svaret vara att självklart köpa en Intel iMac,"

Jag tänkte om man skulle köpa en iMac om 1 år då skulle Intel iMac vara självklart eftersom då skulle fler program vara UB. Givetvis går det inte att tänka så, då det om 1 år inte säljs några nya PPC iMacs. Du kanske förstår vad jag menar?

Tidsrymden du förs referar till ligger först på tre år. Och jo man märker ganska stor skillnad på ppc/intel. Finns en tråd som tex. behandlar ett test av en bild med stor upplösning etc. samt att man använder sig av ett filter (radial blur). Det tog närmare 2 min för en ppc 2.1 ghz att göra det mot 60 sek på en core duo på 2ghz som dessutm lör programmet genom Rosetta. PPC varianten hade dessutom altivec aktiverat.

Jag respekterar din åsikt men jag tror och tycker inte att ppc imacen är bättre än intelmacen på något sätt.

Jag har kört både PPC iMac och Intel iMac och för mina ändamål så är PPC iMacen snabbare än Intel iMacen. Jag använder PS, SPSS, MATLAB, VLC, FCP och Word. Inget av dessa programmen är snabbare på min Intel iMac än vad dom var på min PPC iMac. Jag är ingen PRO användare så jag drar aldrig nytta av datorernas verkliga kraft, men jag ser mig själv som en "vanlig" användare och då är programmen segare och mindre stabila än vad dom var på min tidigare PPC iMac.

Hade bara mina favorit program funnits i UB så hade givetvis Intel iMacen varit bättre i mina ögon, men fram tills dess så tycker jag om PPC.

• Medlem
  • Strömstad
  • 2006-03-03 16:59

Har ringt och snackat med Applestore nu och säljaren där sa att intel imacen va typ dubbelt så snabb.
Det måste ju vara en hästvagn full i tjurskit, eller?

Enda g5an va snabbast på var photoshop typ. Enligt honom.

Jag har både en 20" G5:a och en intel 20". Överlag tycker jag faktiskt att intel imacen är snabbare. Förutom när man ska köra Rosetta då, och detta gäller inte bara ps. Rådet blir att köpa en intel. Är du osäker så vänta till att de slutar sälja G5:orna, då blir ju valet lättare

Ursprungligen av johan_fbg:

Är du osäker så vänta till att de slutar sälja G5:orna, då blir ju valet lättare

Haha, det var ju en bra idé, särskilt om man har beslutsångest som jag. Själv går jag i valet och kvalet mellan 20" G5 eller 20" Core Duo. Men det lutar faktiskt åt en G5 eftersom den är några tusenlappar billigare. Jag kör dock mest Adobe Creative Suite och Word, så jag skaffar mig nog ingen direkt prestandavinst genom att välja Intel, om jag förstått saken rätt. Sen kan det i och för sig alltid vara läge att byta upp sig om 2-3 år.

Är det någon som tycker att jag är på fel spår är jag tacksam för tillrättavisningar.

• Oregistrerad
  • 2006-03-04 21:40
Ursprungligen av briggs:

Haha, det var ju en bra idé, särskilt om man har beslutsångest som jag. Själv går jag i valet och kvalet mellan 20" G5 eller 20" Core Duo. Men det lutar faktiskt åt en G5 eftersom den är några tusenlappar billigare. Jag kör dock mest Adobe Creative Suite och Word, så jag skaffar mig nog ingen direkt prestandavinst genom att välja Intel, om jag förstått saken rätt. Sen kan det i och för sig alltid vara läge att byta upp sig om 2-3 år.

Är det någon som tycker att jag är på fel spår är jag tacksam för tillrättavisningar.

pröva att se det såhär.

g5 med ps och word = snabbt
core duo med ps och word = lite saktare men snabbare med tiden genom att rosetta uppdateras etc. samt att det inte är en en "ren" emulator.

Man lär som hemmaanvändare inte märka så stor skillnad maskinerna emellan. Med hemmaanvändare menar jag redigering av foto till en viss avancerad nivå.

g5 ps och word = kommer inte bli så snabbare än det är just nu.
core duo = kommer bli mycket snabbare.

Testa själv skillnaden. Den är inte så stor tycker jag. hade jag valt hade jag köpt en intel imac.

//

mvh

pröva att se det såhär.

g5 med ps och word = snabbt
core duo med ps och word = lite saktare men snabbare med tiden genom att rosetta uppdateras etc. samt att det inte är en en "ren" emulator.

Man lär som hemmaanvändare inte märka så stor skillnad maskinerna emellan. Med hemmaanvändare menar jag redigering av foto till en viss avancerad nivå.

g5 ps och word = kommer inte bli så snabbare än det är just nu.
core duo = kommer bli mycket snabbare.

Testa själv skillnaden. Den är inte så stor tycker jag. hade jag valt hade jag köpt en intel imac.

//

mvh

Tack för tipsen Sombrero, jag förstår vad du menar. Visst är G5 en återvändsgränd prestandamässigt.

Jag är i och för sig inte hemanvändare, men jag sysslar inte med särskilt processorkrävande arbeten. Min poäng är därför den här: Om skillnaden inte är särdeles stor prestandamässigt i dagsläget är det svårt att motivera att betala nästan 2 000 ex moms extra för en Intel.

Intelmodellerna lär nog bli attraktiva för mig när Adobe CS3 kommer, men då (om något år antar jag) kommer jag, precis som Tangen säger, att vilja ha något nytt ändå

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-03-08 19:25

Tips till en förvirrad...

Ursprungligen av briggs:

Tack för tipsen Sombrero, jag förstår vad du menar. Visst är G5 en återvändsgränd prestandamässigt.

Jag är i och för sig inte hemanvändare, men jag sysslar inte med särskilt processorkrävande arbeten. Min poäng är därför den här: Om skillnaden inte är särdeles stor prestandamässigt i dagsläget är det svårt att motivera att betala nästan 2 000 ex moms extra för en Intel.

Intelmodellerna lär nog bli attraktiva för mig när Adobe CS3 kommer, men då (om något år antar jag) kommer jag, precis som Tangen säger, att vilja ha något nytt ändå

Men jag då? Hur ska jag göra?
Står i valet och kvalet mellan en iMac 20"Intel och en PowerMac G5 Qad Core. Jobbar hemifrån med form/original, trycksaker och annonser idag på en G4dual450MHZ. 1,5Gig RAM, och allt går så jäkla slött i Tigern.
Jobbar mest med Quark, Illustrator och Photoshop. Är det värt att satsa på en G5 trots 12' mer exkl moms. Quarken kommer ju dessutom med Inteloptimerade 7.0 snart. Iofs max 2GB RAM i en iMac, men de minnena ska ju vara snabbare än de i PMG5. Kanske räcker ett par år iaf? Funderar på att lägga mellanskillnaden på en 23" Tft istället då jag är bortskämd sedan tidigare med utbyggt skrivbord.
Snälla, ge mig ett råd:confused:
/Hpes

Senast redigerat 2006-03-08 19:44
Ursprungligen av hpes:

Men jag då? Hur ska jag göra?
Står i valet och kvalet mellan en iMac 20"Intel och en PowerMac G5 Qad Core. Jobbar hemifrån med form/original, trycksaker och annonser idag på en G4dual450MHZ. 1,5Gig RAM, och allt går så jäkla slött i Tigern.
Jobbar mest med Quark, Illustrator och Photoshop. Är det värt att satsa på en G5 trots 12' mer exkl moms. Quarken kommer ju dessutom med Inteloptimerade 7.0 snart. Iofs max 2GB RAM i en iMac, men de minnena ska ju vara snabbare än de i PMG5. Kanske räcker ett par år iaf? Funderar på att lägga mellanskillnaden på en 23" Tft istället då jag är bortskämd sedan tidigare med utbyggt skrivbord.
Snälla, ge mig ett råd:confused:
/Hpes

Billigast och enklast är nog att uppgradera din dator med en ny snabbare processor från t.e.x. www.sonnettech.com eller www.powerlogix.com som sätter bra sprutt på din gamla G4häck då slipper du dessutom att installera om allt. Och kan lugnt vänta in 1:a eller andra generationens Intelpowermac.

Annars så rekommenderar jag dig helt klart att köpa Powermac G5 Quad eller Dual G5 att imacens minne är snabbare märks knappt. Fördelen att ha 8 eller 16'GB minne i en Powermac överträffar det mesta.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-03-11 11:37

Gjorde jag ngt dumt nu?

Ursprungligen av Simon Templar:

Billigast och enklast är nog att uppgradera din dator med en ny snabbare processor från t.e.x. www.sonnettech.com eller www.powerlogix.com som sätter bra sprutt på din gamla G4häck då slipper du dessutom att installera om allt. Och kan lugnt vänta in 1:a eller andra generationens Intelpowermac.

Annars så rekommenderar jag dig helt klart att köpa Powermac G5 Quad eller Dual G5 att imacens minne är snabbare märks knappt. Fördelen att ha 8 eller 16'GB minne i en Powermac överträffar det mesta.

"Hittade" intel iMac 20" med trådlös mus/t-bord+256MB på grafikkortet hos humac!
Stoppar in 2GB RAM också. Ska bli intressant att testa den när jag får den nästa vecka.
Räknar iaf med att skaffa ersättaren till PMG5dual Quad med intel när den kommer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-04 21:45

om 2 till 3 år vill man i alla fall ha en annan dator - jag köpte en G5 hem och är svinnöjd, om intel hade kommit så hade jag köpt den och vart svinnöjd - om ett år kommer det vara nåt annat jag ändå vill ha - vill liksom alltid ha nåt som inte finns - det som är lite surt är att jag köpt 2 PB en 12" en 15" en PM G5 och en iMac det sista året - det har kommit nyare tuffare grejer hela tiden sen dess -men va fn sånt är livet

/Tangen

• Oregistrerad
  • 2006-03-08 23:18

Intel är tysssssssssssssssst

Har inte Intel-macarna en TPM-krets?

http://www.lafkon.net/tc/

• Oregistrerad
  • 2006-03-09 11:36

jag stod i detta valet för en vecka sedan... det slutade med att jag köpte den G5an. Jag kör i huvudsak Logic Pro och kan inte vänta på att alla plugins ska bli universal, så G5an gick absolut före...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-10 19:50

Skulle nog säga att du ska köpa 20". 17" kommer inte kännas så ql i längden när du testat 20".
Alternativt köper du en Intel med 20". Optimala vore en Intel med 20".

1
Bevaka tråden