Pris, generationer och annat liknande bjäfs

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så var det dags. Ny Mac i laptopformat skall inhandlas och jag är förvirrad.
Snål som bara den är pris det första som dyker upp i mitt huvud och då börjar jag titta genom Apples sortiment och det lilla jag vet om hur de har betett sig gällande prissänkningar tidigare.

Det är juh en hel del som sker i Apples garage i dessa dagar och med den nya MacBooken på marknaden och mer godis att vänta den 1'a April (eller är det hela bara ett stort spratt?) så undrar jag;
Hur ligger Apples produkt "klasser" nu egentligen? De har länge kört sina iBook och PowerBooks paralellt med varandra, den ena som billigare alternativet. Någon som vet hur det kommer att se ut sen? MacBooken är den tilltänkt som arvtagare från iB eller PB och kommer de gamla isåfall försvinna från marknaden eller åka på prissänkning?

Helt enkelt; är det värt att vänta tills den 1/4 (eller längre?) eller är risken att de kommer plocka bort de billigare alternativen ur sortimentet till förmån för TNG intelburkarna?

Finns ingenting värre än att känna sig snuvad och vad jag är ute efter är inte prestanda utan den mest prisvärda burken i lägre prisklassen (som sagt, snål som få; man skulle kunna tro att jag var smålänning).

MVH
/Petur

Om du ska köpa en ny iBook så ska du vänta. Det bör komma en ny iBook (MacBook) i april.
Om du tittar på en MacBook 15" så ska du köpa nu. De äldre PowerBook versionerna lär inte prissänkas utav Apple då dom inte så ofta sänker priset på en produkt. Samt att 12" och 17" troligtvis inte kommer förrän till sommaren.

Så frågan är vilken dator du är ute efter och hur fort du behöver den?

Bråttom har jag inte. Tror nog det blir till att vänta tills april och se vad de langar fram de små liven.
Siktar väl på en iBook i bra prisläge.

1
Bevaka tråden