Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Musikmixprogram till OS X...?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min sambo jobbar extra som aerobicsinströktör. Därför beställer hon en del aerobicsmusik på CD. Det är förstås vanliga låtar, men mixade på lite speciellet sätt. Alla låtar är mixade in i varandra. Dom är också mixade i block om fyra st "åttor". Jag hoppas detta låter begripligt för er som håller på med musik och datorer. Själv vet jag inte så mycket om mixterminologi... Vi kommer också att vilja BPM-tweaka.

Antag att man nu har ett digert arkiv med vanlig musik, på CD och mp3, hur skall man göra om man skulle försöka sig på att mixa egen musik enligt ovan? Vi har en QuickSilver, CD-brännare och vi kör allra helst OS X.

Vilket program skall man köpa?

Ärligt talat -- glöm mixning i datorn. Det finns en hel uppsjö DJ-program men absolut inget duger, i alla fall har inte jag lyckats hitta något än så länge. Nu har jag väl inte ansträngt mig allt för mycket för att leta heller, men ändå... Mixning är ett hantverk som inte lämpar sig att utföras enbart i datormiljö. För det första krävs det att man ska kunna göra flera saker precis samtidigt, något som är svårare framför datorn än i verkligheten. För det andra får du aldrig samma känsla.

I och för sig hade väl du inte tänkt dig bli den nye Carl Cox här, utan mest få ihop ett par låtar för aerobicsbruk.

Om man envisas med att göra det i datorn rekommenderar jag ett vanligt sequenserprogram typ Cubase/Logic. Det krävs dock att man behärskar applikationen till fullo.

Så länge du inte vill göra en fejdad övergång mellan olika tempon (dvs linjär sänkning/höjning av bpm), utan har låtar i samma bpm eller kan tänka dig att byta tempo i taktbyte etc. duger ex. Cubase utmärkt. Har du dessutom koll på exakt bpm för varje låt blir det ännu lättare. Importera låtarna på två eller flera olika audiospår och placera dem i den ordningen du vill ha dem. Sedan får du sätta tempot i sequensern med hjälp av "Mastertrack" (i Cubase) vid de olika låtarna. Fördelen med att jobba i sequenserprogram är att kreativa mixningar främjas. Du kan ju lätt sno en slinga eller sampling från låten du ska mixa in och ex. EQ:a in den i slutet av föregående låt. På så sätt kan en, låt kalla det tråkig, rakt-av-tempobyte-mixning bli betydligt roligare men inte speciellt mer komplicerad.

Själv vet jag inte så mycket om mixterminologi...
Det gör ingen, allt är bara tomma klyschor. "Fräsch B-2-B-transform där i peaken"

Vi kommer också att vilja BPM-tweaka.

Finns det någon bra bok, eller kanske ännu hellre online FAQ´s, dokumentation, tips o.s.v för Cubase ?

Ciryon

Mixa gör man med et par SL 1200,or och en Westax mixer..

Word

Känner inte till några bra böcker, men kan dock rekommendera Steinbergs Cubase-nyhetsbrev "Club Cubase". Mycket bra läsning, även om den knappast ligger på kom-igång-nivå.

Citat:

quote: Mixa gör man med et par SL 1200,or och en Westax mixer..

Tsss.. 1200/1210:or förvisso men sen ska det vara en RANE eller en Allen&Heath mixer.
Var precis på MEGA o provade en A&H Xone:32, satan vilken grym mixer.
Synd att man inte har 15papp o lägga på en mixer. Får nöja mig med min enkla.

För att inte spåra ur mer så började jag en ny tråd under livsstil på detta tema

Här är tråden

[ 28 Maj 2002, 21:45: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Hepp! Efter en månad hittar ni min fråga

Mycket tack för tipsen. Det lustiga med mixertipsen är att just *idag* så blev det klart att jag köper ett konkurslager där det ingår datorer, syntar och hör och häpna -- två mixers!

Phonic MM1002
http://www.phonic.com/mm-mm1002.htm

Jag kommer säkert att återkomma här och sälja prylar som jag inte skall behålla.

Jag skall kolla upp era tips. Tack!

  • Medlem
  • 2002-05-28 22:19
Citat:

quote: Dom är också mixade i block om fyra st "åttor". Jag hoppas detta låter begripligt för er som håller på med musik och datorer.

Nä, inte ett dugg.
"Que?", liksom... Men sen så håller jag ju mig mest till 7/13-takt snarare än 4/4...

Jag har tidigare använt MixMeister för att Mixa aerobicmusik. Det är otroligt enkelt att mixa ihop låtar till jämna åttor och block och får BPM'en att gå ihop. Dock tycker jag att programmet ej klarar att mixtra med BPM'en så mycket som jag vill (olika för olika låtar). Pitchen i aerobic salen är mycket bättre än den i mixmeister. Jag har använt mixmeister för att få låtar gå ihop. Väl i aerobicsalen så pitchar jag ytterligare ner/upp.

Mixmeister har sina små buggar med att hämta upp gamla spellistor, dessutom läggs det till en massa extra filer för varje gång du mixar en låt. Jag är därför ute efter ngt annat program, ngn som vet?

Prova Traktor. NATIVE INSTRUMENTS : Products : Dj Line : Traktor 3
Finns även en liten, men rätt kul, gratisgrej ocks - Beatport sync. För lite enklare grejjer. Men rätt kul. NATIVE INSTRUMENTS : Products : Dj Line : Beatport Sync
Väldigt fin integration med iTunes spellistor och musikbiliotek.

Sen har vi ju förstås DJay med virtuella skivspelare. Även detta är riktigt roligt. Inte gratis, men ett par hundra kr är inte dyrt. djay - The ultimate music player and DJ software for Mac

Och så avslutar vi denna lilla genomgång med en tuff konkurrent till Traktor. Dyrt, ja, men kan vara värt det om man inte finner de billigare lösningarna tillräckligt bra. MegaSeg - Pro Mac DJ Music and Radio Automation Software

Förresten, ligger inte denna tråd fel?
Detta är ju inte "Apple programvara", alltså programvara från Apple. Detta är ju "Övrig programvara" isåfall, eller tillhör ljudproduktion. ?

Fast jag är ute efter ett program där man mixar ihop låtar och bränner dem på en skiva, dvs jag vill göra en egen aerobic skiva klar att sätta i stereon.
MegaSeg har jag hört bara är som ett DJ bås och att man ej ser låtarna, se http://www.mixmeister.com/images/screenshots/screenshot-fusion-1280x990.jpg

Jag behöver alltså se låtarna och klippa ihop dem så att alla 20 låtar är i jämna åttor och jämna block. Man behöver även fixa BPM'en så att de är lika.

Kan man göra detta med Traktor?

Jag får svara på min egen fråga eftersom jag nu kollat upp traktor lite mer.

Nej, man kan inte mixa aerobicskivor i traktor. Traktor är som de flesta mixerprogram, ett DJ-bås. Så, jag är fortfarande ute efter ngt program, förutom MixMeister, där man kan:

* Mixa ihop spår till jämna åttor och block (dvs schyssta övergångar enl mina villkor)
* mixa hela skivor
* ändra BPM'en

Ngn som vet?

1
Bevaka tråden