Pris på en Macintosh 128K ???

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet ej om detta är rätt avdelning, men det var den bästa jag kunde hitta...

Det säljs bl.a. en orginal Macintosh 128K på Tradera just nu
och jag undrar vad är ett vettigt pris på en sådan modell.
Det är ju inte samma som en Mac Plus eller nåt...

Man ser aldrig dessa till salu så det är svårt att veta vad en är värd.

Mvh

LH

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-01 21:24

Kan du vänta i 6 dagar och 22 timmar så kan du hålla kolla på denna Ebay auktion och se vad den slutar på. Och dra av lite för skrivaren.

"RARE Vintage WORKING Apple Macintosh 128 + Imagewriter"
http://cgi.ebay.com/RARE-Vintage-WORKING-Apple-Macintosh-128-Imagewriter_W0QQitemZ5874370418QQcategoryZ80075QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Ursprungligen av molia:

Kan du vänta i 6 dagar och 22 timmar så kan du hålla kolla på denna Ebay auktion och se vad den slutar på. Och dra av lite för skrivaren.

"RARE Vintage WORKING Apple Macintosh 128 + Imagewriter"
http://cgi.ebay.com/RARE-Vintage-WORKING-Apple-Macintosh-128-Imagewriter_W0QQitemZ5874370418QQcategoryZ80075QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Tusan att säljaren endast vill skicka till USA
En sådan dator skulle (tillsammans med en Apple 1 (har ej) och Macintosh Portable) vara stjärnan i min personliga lilla samling.
Är det någon här på 99 som har en relativt billig 128 till salu? Skick/uppgraderingar spelar inte så stor roll. Bara den funkar så

Ursprungligen av Konrad:

Jodå, men jag har svårt att föreställa mig att det skulle finnas något större värde i den. Skillnaden mellan en 128k och en Plus är inte astronomisk. Jag har en Portable, som är världens första "bärbara" Macintosh och den fungerar. Kanske borde lägga ut den på Tradera?

Är det inte den du lovat bort till mig

Fast priserna i USA och i Sverige går nog inte att jämföra...

LH

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-01 21:33

Nä låt bli då.

Uh ?!?

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-01 22:14

En fungerande Plus med HD kan man ju få för 300, jag har ett par stycken, gjora av den där tidiga gula plasten. Varför skulle en 128 k vara märkvärdigare?

Ursprungligen av Konrad:

En fungerande Plus med HD kan man ju få för 300,
jag har ett par stycken, gjora av den där tidiga gula plasten.
Varför skulle en 128 k vara märkvärdigare?

Hmm, ser du ingen skillnad mellan en Plus och världens första Macintosh ???

LH

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-01 23:04
Ursprungligen av Larry Hansson:

Hmm, ser du ingen skillnad mellan en Plus och världens första Macintosh ???

LH

Jodå, men jag har svårt att föreställa mig att det skulle finnas något större värde i den. Skillnaden mellan en 128k och en Plus är inte astronomisk. Jag har en Portable, som är världens första "bärbara" Macintosh och den fungerar. Kanske borde lägga ut den på Tradera?

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-01 23:06
Ursprungligen av Konrad:

Jag har en Portable, som är världens första "bärbara" Macintosh och den fungerar. Kanske borde lägga ut den på Tradera?

Det finns "massor" på Ebay http://search.ebay.com/search/search.dll?cgiurl=http%3A%2F%2Fcgi.ebay.com%2Fws%2F&fkr=1&from=R8&satitle=macintosh+portable&category0=

Ursprungligen av Konrad:

Jo, det finns en viktig skillnad. Plusen sålde som smör, vilket ledde till att var och varannan nu har en i förrådet. Det är en fin maskin men efterfrågan är obefintlig, utbudet är stort och marknadsvärdet är därför lågt. 128k var en vansinnig maskin som såldes en kort tid och i få exemplar, och eftersom det är en så ovanlig maskin är marknadsvärdet klart högre.

Det spelar ingen roll hur mycket den rent tekniskt skiljer sig från en Plus, det är lite som att påstå att två frimärken är lika mycket värda för att de är ungefär lika stora och gjorda av papper. Precis samma sak gäller för övrigt också med Apple I och Apple II, som är tekniskt mycket lika varandra, men där är skillnaden i marknadsvärde lite mer extrem...

Ursprungligen av Samuel K:

Jo, det finns en viktig skillnad. Plusen sålde som smör,
vilket ledde till att var och varannan nu har en i förrådet.

128k var en vansinnig maskin som såldes en kort tid och i få exemplar,
och eftersom det är en så ovanlig maskin är marknadsvärdet klart högre.

Precis som jag såg det.

Noterbart är att det gäller den första med 64KB ROM som det bara står
"Macintosh" där bak och inte "Macintosh 128K" som såldes samtidigt
som "The FatMac" 512K modellen.

Men vad är värdet av en Macintosh 128K idag ?

LH

• Medlem
  • 2006-03-02 15:22
Ursprungligen av Larry Hansson:

Men vad är värdet av en Macintosh 128K idag ?

LH

Det är precis så mycket som du är villig att betala.

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-02 15:42

Den på ebay står fortfarande på $ 2.99.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-03-01 22:41

Um, ja det är väl inte så väldans konstigt är det?
Om det är en helt orginal 128k som inte blivit uppgraderad är den nog rätt ovanlig av flera skäl. För det första tillverkades inte så många. Många blev sen uppgraderade eller helt enkelt skrotade när 512an kom. 512:or är inte heller så vanliga eftersom många bytte moderkort till plusens då den kunde byggas ut med mer minne (och hade lyxiga 1MB som standard!)

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-01 22:52

Vilket Mac OS kunde man köra på en 128k?
På en av mina Plusar med hela 4 MB RAM kan man köra 6.05 och PageMaker, vilken version minns jag inte. Fast den klarade inte Multifinder.
Det kostade schaber att köpa minne så det blev 4 MB i Plusen, många tusen, nästan 10, om jag inte minns helt fel.

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-01 23:08

Ser ut som man få uppemot 75 spänn för en med väska. Låter bra.

Den kostade nästan 80.000 bagis när den var ny.

*kanske ska ringa till Apple och skälla för att jag har blivit lurad, en ny MacBook Pro kostar ju bara en bråkdel*

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-03-02 08:31

Tja, det kommer finnas en mac portable på datorloppisen i Lund nästa fredag. Tillsammans med 7st "kompaktmaccar": Plus, Classic, Classic II, Performa 200, SE, SE/30, Color Classic.

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-04 00:27

Håll i hatten för nu går det undan. Den är uppe i $ 5.50 nu.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-03-04 09:52

$46.55 nu, och 4 dagar kvar.

Känner jag eBay användare rätt så kommer den där stå i enorma summor när dom 4 dagarna gått ut.

Jag skänkte bort några gamla Macar nu när jag gjorde en städning i förrådet innan jag flyttade, men min 512k kunde jag bara inte skiljas från. Den där fula musen och "telefonsladden" till tangenbordet är ju bara för charmiga!

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-06 18:25

Nu är den uppe i $ 302.

1
Bevaka tråden