Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Open Transport Tycoon Deluxe

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vilken version kör du? Jag har savegames med mer än 140.000.000.000 uan problem...

Ursprungligen av Johan S:

Vilken version kör du? Jag har savegames med mer än 140.000.000.000 uan problem...

"Lagom"

Jag kör 0.4.8.
Men jag har ändrat till att använda Dollar istället för Kronor nu, så då går det ju att köra på ett tag till.

RC3 för version 5.0.0 är släppt, mycket trevlig uppdatering, finns att ladda ned här.

Ursprungligen av William WM:

RC3 för version 5.0.0 är släppt, mycket trevlig uppdatering, finns att ladda ned här.

Jag har problem med skärminställningarna i den (kan bara välja mellan 640x480, 800x600 & 1024x768). Någon som fått andra skärminställningar att fungera?

Ett annat tips. Bygg stationerna på din sträckning allra först. Då är inte städerna "påverkade" av tidigare byggnation. För räls kan du alltid bygga oavsett hur sura dom är..

Ursprungligen av Johan S:

Ett annat tips. Bygg stationerna på din sträckning allra först. Då är inte städerna "påverkade" av tidigare byggnation. För räls kan du alltid bygga oavsett hur sura dom är..

Ja, det låter vettigt. Städerna blir tydligen sura av att man bygger järnväg och plattar till mark, även om de inte kan stoppa det.

Det går ju även att muta och bekosta ombyggnad av vägar och dyligt i städerna så att de blir lite gladare.

Ursprungligen av himynameisjonas:

Det går ju även att muta och bekosta ombyggnad av vägar och dyligt i städerna så att de blir lite gladare.

Blir de gladare av det? Av att man bygger vägar? Och finns det något generellt "muta"? Hur glada de är kan man väl inte ens se, eller hur?

Ombyggnad av vägar är väl mest till för att störa en motspelare som transporterar nåt i staden? Sen att muta fungerar ju men mutar man för mycke åker man fast! Så man ska akta sig Man kan ju bekosta husbyggen i städer, dock är de ju rätt dyrt om man jämför med att bygga träd /bygga stationer före järnvägen..

Du menar bygga vägar som får motspelarens bilar att köra på plankorsningar där de kan mosas av tågen? Eller bygga återvändsgränder som lastbilarna kör in och fastnar i? Annars vet jag inte hur man stör transporterna.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Du menar bygga vägar som får motspelarens bilar att köra på plankorsningar där de kan mosas av tågen? Eller bygga återvändsgränder som lastbilarna kör in och fastnar i? Annars vet jag inte hur man stör transporterna.

Nä, man kan under stadens egenskaper (eller vad man nu säger) bekosta ombyggnation av det lokala vägnätet (eller liknande) då börjar dom schakta upp gatorna och stänga av vägar (under 6 månader tror jag) detta är rätt störande för en motspelare om denne har mycke trafik på gatorna.

Mycke gissande här, men eftersom jag inte har spelet igång på denna dator kan jag ej kolla vad sakerna heter, men de finns där iaf

kommer inte ihåg exakt hur det ser ut men om du klickar på stadens namn så ska du kunna finansiera ombyggnation av befintliga vägar i staden

Roligt med 0.5.x att man kan använda heightmaps, finns både för Skandinavien (södra sverige, södra norge och danmark) och för andra delar av världen där ni kanske bor? - kolla in på OpenTTD:s forum.

Hur man skapar heightmaps: http://www.tt-forums.net/viewtopic.php?t=27052&sid=2ea9efc4e1d3dcea57cb1274f32a33bf
Ladda ned heightmaps: http://www.tt-forums.net/viewtopic.php?t=29323&sid=2ea9efc4e1d3dcea57cb1274f32a33bf

Apropå det är OpenTTD 0.5.0-RC5 ute, ladda ned här

Kom ihog att jag ville spela detta spel när den fanns att köpa. Nu får jag äntligen spela och jag har redan flera timmar spenderade på spelet och fler kommer det att bli.

Jag testade nya versionen (då finns det lite mutmöjligheter, eller reklam), och det var ju kul med höjdkartorna. Finns det något sätt att få vatten i en sjö som är över havsytan? Och för den delen vatten i ett område som inte är platt? Jag vill göra en östgötakarta, men Vättern mfl sjöar är ju långt över havsytan, och Göta Kanal varierar ju höjd hela vägen, det är ju poängen. Eller ska jag hitta på något sätt att vinkla ner hela Östergötland så Vättern läggs i havsnivå? (Inte världens lättaste sak att ordna.)

Bara att identidfiera sjöarna är knepigt. Enligt höjdkartan är Glan och Norrköping på precis samma höjd. Det är rätt platt där antar jag. Tåkern är också otydlig. Det är också ont om plats mellan Roxen och Glan, där vill jag givetvis ha ett sågverk (i brist på pappersbruk). Men bara man alls kan göra sjöarna till sjöar kan man ju jobba med resten.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Finns det något sätt att få vatten i en sjö som är över havsytan?

Jag är inte 100% säker på detta, men jag tror att TTD är gjort så att vatten ligger på lägsta nivån och sedan ligger allt land ovanpå det. Kan hända att det finns något sätt att komma runt det, men jag vet inte hur man skulle kunna göra.

Man kan ju göra slussar i nyare versioner.. Men de kanske bara är kanalerna man kan bygga på högre land och inte sjöar..

Ursprungligen av Johan S:

Man kan ju göra slussar i nyare versioner.. Men de kanske bara är kanalerna man kan bygga på högre land och inte sjöar..

Man kanske ska göra hela Vättern till en enorm kanal?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Man kanske ska göra hela Vättern till en enorm kanal?

Ja, eller så gör du en heightmap över området med falska höjdmått, men som lurar ögat fint. Dvs: vattendrag och sjöar är under havsytan, men ändå rätt placerade så att det ser korrekt ut för lekmän (pun intended) som spelar kartan.

Jag har själv gjort en heightmap över Irland med hjälp av Google Earth och det gick prima, även om jag fick justera den lite grand efteråt för att få vissa områden rätt (framförallt områden som ligger under eller nära havsytan).

Aah, fan! Läste den här tråden av en slump imorse... laddade hem... först nu lyckades jag ta mig i kragen och stänga av Det här spelet håller tamejfan än

Ursprungligen av fredrikstark:

Aah, fan! Läste den här tråden av en slump imorse... laddade hem... först nu lyckades jag ta mig i kragen och stänga av Det här spelet håller tamejfan än

Det gör det helt klart. Nästan otäckt. Tyvärr, eller lyckligtvis, är jag så bra på det nu att datorspelarna är helt chanslösa, så det ger en anledning att stänga av. Så länge jag får kämpa för att få ordning på ekonomin är det kul.

Jag försöker få fason på pre signal användning, men får inte till det ytterst komplicerat för min hjärna... Har en kollega som använder det framgångsrikt, men mina signaler gör inte det dom ska.

Finns det något sätt att få ut slumptalsstartvärdet i efterhand, när man kör en bra slumpad karta och vill börja om från början? Eller spara en slumpad karta som scenario?

Apropå OpenTTD, är det någon annan som provat Simutrans? Det är en mer realistisk simulator, där gods och passagerare har destinationer, så det duger inte att köra dem vart som helst. Tyvärr är det knepigt att komma igång med.

Simutrans - Download & Play

  • Medlem
  • 2008-11-12 13:23

Ååååhhh! Det funkar inte. Det startar inte. Man ser hur dockan gör litelite plats, men sen går det tillbaka. Vad ska jag göra?!

Har du en "pak", ett grafikpaket (och vad mer som kan vara i det)? Annars funkar det inte. Laddas ner separat.

Nu har jag testat Simutrans lite mer och lyckats få lite inkomster. Det är svårt att tjäna pengar i Simutrans står det i instruktionerna, men en del av svårigheten är på grund av att spelet är otydligt. Hur man vet var man kan frakta passagerare, det har jag ingen aning om. Timmer, olja, kol, ull, rena råvarufrakter, det var inte så knepigt. Mer egendomligt är det att det är så svårt att tjäna pengar på att frakta det förädlade godset, papper till exempel. Men att köra lastbilar mellan en bondgård och en textilfabrik, det var lönsamt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-22 16:45

Någon har någon länk till TTD datafiler som behövs före OpenTTD? länken i nån av dem första inläggen fungerar inte längre...

Bevaka tråden