Problem med extern FireWire

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag köpte ett externt hårddisktorn av Dustin för en vecka sedan. Det är en MAP-504F med plats för fyra diskar och den drivs av ett dubbla IDE/FireWire-bryggor med Oxford 911-Plus chipset.

Jag har formaterat mina fyra diskar i Mac OS Extended och jag får upp alla mina fyra diskar på skrivbordet, och allt verkar frid och fröjd. Jag har inte mjukvaru-RAID dom, utan dom är fungerar som fyra separata diskar.

Mitt problem är att när jag kopierar lite större datamängder till diskarna så hänger sig (Datorn) nästan alltid. Jag kör rsync mellan diskarna när jag kopierar stora mängder, men det blir samma fel när jag kopierar en stor mapp i finder. Jag har också provat att köra rsync med bandwidth-begränsning för att inte ”stressa” diskarna så mycket. Men, det blir samma hängningar. Finder får problem, och eftersom jag inte hittat något säkert sätt att avmontera/resetta diskarna via terminalen måste jag för det mesta starta om datorn för att kunna använda den disk som hängde sig. (Det är inte samma disk som hänger sig jämt, utan det kan hända vilken som helst som är överbelastad. Jag antar att det är bryggan/chipet som hänger sig.

Jag kör Tiger med dom senaste patcharna och jag har läst på nätet att det finns många problem med OS X (speciellt tiger?) och Oxford 911-chipset och man rekommenderar att användarna skall uppgradera FirmWare för sitt chipset, men det verkar som om det inte finns nån uppdatering till 911-plus chipet, och då hoppades jag att allt skulle fungera eftersom 911-plus chipet är nyare.

Så, är det någon som har förlag på lösning eller vad jag skall testa nu?

Det uppenbara för mig, som jag inte testat ännu, är att gå tillbaka till en äldre version av OS X och prova från ett sådant system. Om det fungerar smärtfritt så vet jag med säkerhet att lådan inte är kompatibel med senaste Tiger.

Tack få förhand….

Inga råd eller förslag...?

1
Bevaka tråden