• Medlem
  • 2006-02-28 17:38

När man en dag upptäcker att man har för lite minne i sen PowerBook blir man först rädd.
Det första som slår mig är, -nej! har ena minneskortet lagt av.
Man börjar kolla runt lite på en ny 1gb sticka som skall vara kompatibel på forumet, mest för att se efter hur stor skadan egentligen är.
När man finner att ett nytt minne kostar ungefär 1700.- blir man lite lessen, ska alla denna månadens pengar gå åt till detta? Sedan börjar man fundera, kanske är det inte minnet som är sönder, utan något annat.
Efter en lång och jobbig felsökning kommer jag fram till att det troligen är MMU som är trasig, då man kan swapa minnena och båda funkar, bara inte i den ena sloten. Dock så hittas båda minnena i felsökningsdisten på installationsskivan.

Man ringer till MacForum, som råkar vara närmast liggande "autherised apple center" och efter en del övertalande får en av dom autoriserade teknikerna att gå med på att skriva på en lapp som säger att det "troligen" är fel på MMU och att detta kommar att åtgärdas med hjälp av ett logikkorts byte.

Man åker ner med datorn till MacForum, där dom ska ha 840+moms för att i princip köra testet på installationsskivan. "Okej" säger jag, ser glad ut och betalar. Dessa pengar får du kanske tillbaka, beroende vad det står i svaret du får från apple efter att du faxat lappen.

Så då bär det iväg bort till grannen och deras fax. Lapparna skickas, och här står jag nu, i väntan på svar från Apple's Skandinavian group, lokaliserade på Irland.

*Edit min PowerBook hamnade utanför Apples "Memoryslot failiure program"