Ska jag köpa en powerbook?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2006-02-28 02:04

Till att börja med; Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! Äntligen kan jag skriva inlägg, som jag suttit och väntat på det här tillfället (4 dagar tbh).

Och för att vara mer in-topic.

Nu är det så här att jag har gått och vilat mina ögon på en Powerbook 12" och jag måste erkänna att jag blivit lite smått kär i den. Jag hade till en början tänkt att köpa en iBook 12" med ACPP men då jag läste om reklamationsrätten och förlitar mig till min osedvanliga charm så skulle jag nog lyckas komma ganska långt utan en ACPP - om något skulle gå sönder - så jag sätter mina pengar på en Powerbook istället. Fast nu är det så här, att efter mycket, väldigt mycket läsande på det här forumet att jag börjat vela på det hela. Jag tycker Powerbook faktiskt har ett bra pris trots vad en del andra tycker och säger. Att hitta en 12" med samma spec och elegans finns inte i denna värld. Ska man söka sig på skönhet blir det isf Vaio TX2 men den ligger sen å andra sidan på en helt annan prisklass.

Och nu har jag fått ännu mer kalla fötter i och med Intel Core Duo introduktionen. Kommer Powerbook linjen slopas helt och ersättas av MacBook istället? Om jag ska vara helt ärlig så har jag nog faktiskt inte använt en mac mer än 2, max 3 minuter i mitt liv men jag blivit så att säga ".jpeg kär" eventuellt 'Quicktime-VR kär'? Dock så har jag läst en hel del och jag har faktiskt prövat iBook och Powerbook men som sagt det var inte mycket, men fann fördel hos Powerbook med dess chassi och la även snabbt märke till att styrplattan var behagligare hos Powerbooken men framför allt så är specen förstås det som väger tyngst jämfört med iBooken.

Och med risk för att låta lite patetiskt alternativt apple-passionerad så fann jag lite av charmen i att det just var en PPC i Powerbooken. Jag har alltid haft något emot Intel och nu ska Intel helt plötsligt infinna sig i Mac datorer. Går man in på applestore.se så har dom lagt upp någon fiskarkalkyl om att MacBook Pro är si och så mycket snabbare men jag ställer mig relevant till den, jag anser att dom inte framhäver hela sanningen utan bara det som är bättre, tex hur mycket påverkar fsb:n och grafikkortet resultaten egentligen? Iofs så är den bättre pga av det men det beror inte enbart på cpu:n enligt mig, eller?

Fast... sen i vissa kretsar kallas jag även finess-bög och finner magneterna, fjärrkontrollen och inbyggda iSight kameran är väldigt väldigt väldigt upphetsande. Så jag kan tänka mig att skaffa en MacBook Pro om det så skulle vara tvunget. Och vad jag förstår så kommer det vara framtiden, att köpa en Powerbook nu är väll att skjuta sig själv i foten då dom kommer mjukvarumässigt mest inrikta sig på att utveckla program till x86 plattformen?

Det kändes innan som att Apple var Apple och Pc var Pc men att Apple har gått och blivit lite Pro alternativt Semi-Pc. Och då känns det inte lika eget om man kan slänga in MS på det, vilket jag tror det kommer absolut bli möjligt för att hårdvaruförbjuda skulle väll vara enda hindret, men något sådant skulle väll vara brott mot konkurrenslagen? (windows har om jag inte minns fel råkat ut för något liknande med WMP?). Hur som helst, blir det så, så känner jag att jag lika väll kan köpa en 15" Vaio och slänga in OS Xgl på den och få nästan (läs; nästan) samma ögongodis för nästan samma pris.

Apple är ett så 'eget' varumärke men den eminenta egenskapen börjar så sakteligen tyna bort.

Kontentan är att jag vill införskaffa mig i en 12" Apple laptop men har svårt att bestämma mig för om jag ska slå till nu eller vänta på att en eventuell Intel baserad Apple laptop släpps? Det är just en 12" jag söker, inget stort och otympligt. Jag kan absolut tänka mig bli nöjd med en Powerbook men samtidigt känns det litet ruttet att veta att om två veckor finns det en lika snygg men bättre dator till samma pris. Imorgon ska det vara något evenemang men jag gissar på att inget nytt i bärbar dator väg kommer visas. Så nästa datum att se fram emot kommer bli den 1:a april? Orkar jag vänta så länge? :|

Liksom, när jag åker tåg, vilket jag gör frekvent, och ser människor runt omkring mig sitta med sina Acer, Dell och diverse 'fuldatorer' så vill jag vara den som helt plötsligt slänger upp min Powerbook följt av en liten pengabörs med skylten "Röra = 5 kr" och få alla andra att snegla på mig, sukta efter min dator.

Och ja, jag erkänner att jag sitter på tågen och säger tyst för mig själv "vilka fula datorer dom har, stackarna".

För övrigt, tror ni priserna kommer sjunka på Powerbooksen vid eventuell release av MacBook Pro 12"? Alternativt lägre priser i och med att Apple fyller jämt?

Ja, mycket blev det men har inte kunnat skriva av mig förrens nu Lite bör tas med ro men hoppas ni förstår vad jag är ute efter. Jag vill ha en apple dator - och det nu! D:!

Tack på förhand / Alex

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-28 06:29

Det är OS X som är Macen. Det kommer att sitta Intel-propp i alla Macar snart. Allt kommer bara att bli bättre och snabbare och Macen kommer inte att bli nån semi-PC, som du tycks tro.
Ska du ha en PowerBook så får du skynda dig, 15" är redan borta, snart är de andra ersatta också.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-28 07:01

PPC är en IBM processor - Mac är inte mer thinkpad för det

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

PPC är en IBM processor - Mac är inte mer thinkpad för det

Och kommer förmodligen aldrig att bli - tyvärr..

Jag skulle nog vänta till efter idag, eller efter första april, innan jag köper något nytt. Det lär komma roliga nyheter vid båda tillfällena! ppc eller intel, vem bryr sig, det är osx jag vill åt (och designen och de smarta lösningarna)

Ja, att beställa idag vore osedvanligt korkat, om man inte av olika anledningar BEHÖVER en PPC-maskin, vad man nu skulle föredra en sån för som privatperson. Det kommer förmodligen ut nya maskiner runt 19.00 i kväll.

Kul att du ska köpa Mac! Du kommer vara garanterad nöjd vilken Mac du än köper eftersom du får OS X på köpet. Det är OS X och hårdvarans yttre design som gör Apples datorer så sjyssta! Det som finns under skalet är inget du känner av när du använder datorn. Dem nya intel Macarna ÄR rätt mycket snabbare än dem föråldrade G4 processorerna. Så det känns rätt dumt för dig att köpa en PowerBook nu. Mitt tips är att vänta tills nya iBookarna kommer. Jag sitter själv och väntar på dem och kommer förmodligen köpa en OM skärmen är bättre än på dem nuvarande iBookarna.
Det ryktas ju om att dem ska dyka upp nu i vår någon gång, kanske till och med i dag på ett Special Event som Apple håller. Så håll ut ett tag till, det är värt väntan och det är en bättre investering för framtiden med en intel-Mac i det här läget.

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-02-28 09:31

en stor anledning idag att köpa ppc är om man är en hardcore photoshopanvändare. Det lär ta ettt tag innan cs3 kommer så tills dess funkar ps bäst på ppc-datorer.

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2006-02-28 14:27

Tack för tipsen!

Jo, att lägga en större vikt på PPC är kanske inte det rätta. Hade en viss förhoppning om att kanske G5 skulle komma på Powerbook men det lär det väll inte göra när Intel har dom större fördelarna. Jag gör nog så att jag väntar på mitt köp isf. Håller på en del med Photoshop men inget avancerat så det gör nog varken bu eller bä, hade mest tänkt att använda det till att kolla på film och lyssna musik (samt show-offa med den =).

1
Bevaka tråden