Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp, vilket är bästa TPtest-resultatet?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har gått från 8 mbit till 24 mbit Glocalnet och jag har två modem på öppet köp. Det ena är ett kombinerat modem/router/trådlöst Netgear och det andra är ett rent bredbandsmodem Zyxel samt en D-link trådlös router. Jag blir inte riktigt klok på TPtest-resultaten. Kan ni hjälpa mig och säga vilket som är bäst resultat? Det varierar förstås lite mellan testerna och UDC mottagning blir alltid högre med Netgearen. Å andra sidan blir TCP lägre. Bifogar skärmdumpar på resultaten. Tacksam för hjälp.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-27 12:13

Den övre ser klart bättre ut. Titta hellre på bandbredden än maxsiffrorna. Dessutom är TCP i mina ögon viktigare.

På Netgear-apparaten med allt-i-ett så blir UDP för mottagning alltid högre än på Zyxel-modemet och D-link-routern. Däremot blir TCP alltid lägre på Netgear än på Zyxel. Är inte det konstigt? Är det endast TCP-värdena som visar hur snabbt faktiskt bredband jag har? Vad betyder då UDP för snabbheten.

  • Medlem
  • 2006-02-27 19:15

TCP kontrollerar att det du sänder faktiskt kommer fram. UDP har ingen sådan kontroll. Därmed skulle man enkelt kunna säga att UDP visar hur mycket du kan sända och ta emot medans TCP visar kvaliteten på det som sänds och tas emot.

Är det någon som vet varför det ena modemed der högre UDP, men lägre TCP än det andra? Borde det inte vara så att ett högre UDP borde bli ge högre TCP? Eller är båda modemen dåliga? Jag tycker att om jag får upp till 20 mbit i UDP, fast bara 10-12 TCP med Netgear-modemet, så känns det som att ett perfekt (annat) modem borde kunna ge upp till 20 på både UDP och TCP. Zyxel-modemet ger ju UDP 15 och TCP 14. Jag har ju ändå teoretiskt 24 mbit från Glocalnet. Vad säger ni? Är det jag som inte fattar detta och att det är OK med Zyxel-resultaten?

1
Bevaka tråden