Gammal mac med trådlöst..

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2006-02-26 10:47

Tonårsdottern hemma drabbas av frekventa utbrott då den gamla tröga PIII:a jag ställde upp till henne för något år sedan inte är så lustiger. Vi har en D-Link router i källaren och USB kort i burken och gamla burkar och trådlöst verkar fungera sådär. Har haft samma fenomen på jobbet där anslutningen alltsom oftast helt enkelt bryts och man får vackert koppla upp igen och hålla tummarna för att man hinner med vad aman skall göra. (kanske ngn BIOS grej?)

Så, för fridens skull borde man göra ett raskt ingrepp, och nu har jag ju hamnat i en våg av beundran för apple sedan jag på känn blev med gammal iMac. Alltså funderar man förstås på om man skall ge henne en snygg burk att glädjas åt eller ännu en ful beige låda med virus.

Eftersom hon gör vad genomsnittstonåringen gör vid en dator, dvs hänger på MSN, spelar musik och surfar så borde det väl fungera - eller? jag har ingen som helst koll på trådlöst och apple och vad som går och inte går, och vad man bör sikta på för beg burk i sådana fall? (När kom trådlöst i mac världen t.ex?)

Tacksam för alla tips

Apple introducerad trådlösa nätverk år 1999. Så de har varit med ett tag kan man säga.

Jag vet precis vilket problem ni har med PCn. Det är tydligen ett utbrett problem. Jag har dock aldrig sett det på en Mac. I alla fall inte där man kört med ett AirPort-kort från Apple.

• Medlem
  • Ulricehamn
  • 2006-02-26 11:36

Skönt att det inte bara är vi som reflekterat över åldriga Pc maskiner och trådlöst. Slet som tokig i flera dagar med 2 laptops som var tänkt för säker VPN anslutning utanför lokala nätet på jobbet men det gick ju nu sådär...

Så, det är egentligen bara att hitta vilken passande gammal mac som helst med Airport eller förberedd för detsamma och koppla upp den hemma för att beskåda magin..

(jag har lärt mig att höja ribban sedan jag blev med Mac... )

OBSERVERA: den version av MSN som Microsoft har släppt för Mac SUGER!!! Den har inte stöd för videosamtal, röstchat, vibbar m.m. Den har dessutom ett gräsligt gränssnitt. Om man har behov av något av dem framf.al. videosamtal. (De flesta använder nog i alla fall Skype för röstchat idag, vibbar är en dödfödd idé.)
Vill man ändå använda MSN så skulle jag rekommendera Adium. http://www.adiumx.com/ Adium har inte stöd för röstchat och inte för videosamal, men i alla fall ett OK interface som inte är en dålig imitation av – det redan dåliga – MSN för Windows.
Det finns ju de som har försökt reverseenginera videoprotokollet för MSN. aMSN har något slags stöd för videosamtal, det lär ha blivit bättre med tiden, men jag tror inte det är helt smärtfritt än... Su kan ju prova med den Mac du har nu, om det är aktuellt med videosamtal.

Observera dessutom att det kan vara värt att gå igenom vilka sajter hon använder och kolla så dessa funkar med en mac innan du genomför switchen.

• Medlem
  • Ulricehamn
  • 2006-02-26 14:46

Ni är alldeles fär vänliga emot era barn

Skämt åsido Firefox är en klippa i sammanhanget, och i värsta(bästa?) fall så har jag bara fått en mac till

1
Bevaka tråden