Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela filer mellan iMac och PC med Netgear Router?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-02-24 23:14

Hej!

Har precis installerat en Netgear trådlös router till vår iMac, som funkar fint. Men nu undrar jag om det går att dela filer mellan iMacen och vår bärbara PC via detta trådlösa nät, eller om något mer behövs. Jag har inget AirPortkort i iMacen.

/Mats

Egentligen spelar det ingen roll vad som sitter mellan iMacen och PCn så länge båda har var sitt lokala IP-nummer. Trådlöst som trådbaserat går att blanda hur mycket man vill. Normalt är detta något i stil med 192.168.x.x där x är värden mellan eller lika med 0 och 255. Normalt använder man en teknik som heter DHCP vilket gör att allt detta sköts automatiskt. Vad du har för IP-nummer hittar du i Systeminställningar > Nätverk och verktygsprogrammet Nätverksverktyg. I PCn är jag dock lite osäker på hur man hittar det.

Jag har en Netgear-router som är ett par år gammal nu, men om jag i webbläsaren går till http://192.168.0.1/ (du kan ha något annat men det står på baksidan av routern) och där under "Attached Devices" kan jag se vad jag har inkopplat och deras IP-nummer.

Därefter startar du fildelning på den dator som ska agera värd (server). I Macen är det i Systeminställningar > Fildelning. Om du ska låta en dator med Windows ansluta aktiverar du Windows-delning.

Om en dator med Windows ska agera värd så gör du det genom att aktivera delning för den mapp du vill dela. Högerklicka på en mapp och välj något i stil med "dela ut". Möjligtvis kan du behöva gå via Egenskaper > Dela ut på samma meny. Jag ä inte direkt van vid Windows så jag är lite osäker. Detta bör dock gälla Windows 2000, XP och senare.

Om Macen agerar klient ansluter du till värden genom att från Finder gå till menyn Gå > Anslut till server. Skriv "smb://<IP-numret>/" men byt ut <IP-nummer> mot det IP-nummer som värden har.

Om en dator med Windows agerar klient ska du från ett Explorer-fönster i menyerna välja att ansluta till en nätverksenhet.

Jag har precis problem med detta på min nya PMG5. Delar ut internet till min PC och har då ställt in så PCn får en adress automatiskt (annars kommer den inte ut på nätet...?) men när den kommer ut på nätet så kan inte macen ansluta till PCns utdelade mappar. Och vice versa, om macen kommer åt utdelade mappar så når inte PCn internet.

Hur gör djur?

1
Bevaka tråden