Batterikapacitet kraftigt minskad efter garantireparation

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eksjö
  • 2006-02-23 21:06

Hej

Har precis haft min iBook inne för reparation i ett par veckor för byte av logikkort. Nu när jag äntligen har fått tillbaka märker jag ganska omgående att batteriet har blivit mycket sämre. Innan jag lämnade in datorn så var det enligt coconutBattery 48% kvar och när jag fick tillbaka den bara 24% och nu efter en laddning och urladdning är det nere på 19%. (Totalt 315 loadcycles.) Verkar som batteriet håller på att ge upp fullständigt.
Nu till frågan: Vad tror ni servicestället säger om jag påpekar att detta hänt under tiden som de haft hand om datorn? Borde inte batteriet klara lite mer än 300 cykler?

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-23 21:16

Eller fråga dig hur pålitligt coconutbattery är i stället. Låt datamaskinen/datan stå på batteri och se hur länge den orkar.

• Medlem
  • Eksjö
  • 2006-02-23 21:33

Ungefär 35 minuter från full laddning till vila med datorn inställd på 'Bättre prestanda' och en 5400 rpm disk. Ganska skruttigt så jag tror inte det är coconutBattery som är konstigt.

• Medlem
  • 2006-02-23 21:47

Jag har haft min PB i ett och ett halvt år, och den står på 37 cykler. 300 låter ganska mycket.

Ursprungligen av stfm:

Jag har haft min PB i ett och ett halvt år, och den står på 37 cykler. 300 låter ganska mycket.

Det beror helt på hur man använder det. Kör man mycket på batteriet går det många cykler. Använder man nätadaptern går det få cykler.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-02-23 22:40
Ursprungligen av stfm:

300 låter ganska mycket.

Min iBook har gått 160 cykler på de första fem månaderna (96 % kapacitet kvar enligt CoconutBattery), så jag kommer kanske upp i 300 redan innan ettårsdagen. I brist på egen batterikunskap bidrar jag med några citat, de första två från det självutnämnda Batteriuniversitet.

Ursprungligen av Batteriuniversitet:

A lithium-ion battery provides 300-500 discharge/charge cycles.

Ursprungligen av Batteriuniversitet:

The worst condition is keeping a fully charged battery at elevated temperatures, which is the case with running laptop batteries. If used on main power, the battery inside a laptop will only last for 12-18 months.

Ett inlägg i denna tråd av någon med ett bra batteri:

Ursprungligen av Lycklig person:

After 26 months, my Rev. A 12" PowerBook is around 95% with 518 load cycles.

När man börjar komma upp i ett par hundra laddningscykler kan batterikapaciteten minska kraftigt ganska snabbt. Vid omkring 200 rekommenderas man att köpa ett nytt batteri.

• Medlem
  • 2006-02-23 22:52

Jag säger bara att 300 låter rätt mycket i ett batteris liv, och det verkar ju ni göra också.

Håller med om att jag inte använder min på batteri särskilt ofta, men enligt Coconut battery ligger jag på 77%, vilket verkar dåligt för 37 cykler. Alltså verkar batteriuniversitetet veta ungefär vad de snackar om.

• Oregistrerad
  • 2006-02-23 23:11

Min iBook ligger på 97% efter 289 laddcykler och 9 månader. Har inte märkt av någon försämring av batteritiden så det stämmer nog bra, hoppas det håller i sig..

• Medlem
  • Eksjö
  • 2006-02-24 06:14

Verkar ha ett normalt batteri då. Är väl antagligen bara att hålla utkik efter en bra deal på ett nytt batteri då. De 315 cyklerna jag har har jag samlat på mig under 25 månaders tid.

Någon som vet var man kan köpa ett batteri till bra pris? Är det bara att vänta på att någon här på 99mac säljer ett i obruten förpackning eller ska man köpa från AppleStore?

Det verkar alltså som om att titta på en film på tåget kostar minst en femma enbart i batterikostnad, även om man sköter batteriet väl. Ack ja, inget är gratis.

1
Bevaka tråden